سفر پت گلسینگر به کره جنوبی؛ اینتل و سامسونگ به دنبال همکاری استراتژیک با یکدیگر - تکفارس 
سفر پت گلسینگر به کره جنوبی؛ اینتل و سامسونگ به دنبال همکاری استراتژیک با یکدیگر - تکفارس 

سفر پت گلسینگر به کره جنوبی؛ اینتل و سامسونگ به دنبال همکاری استراتژیک با یکدیگر

افشین نوری
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - 08:26
اینتل

اینتل از زمان سر کار آمدن پت گلسینگر به عنوان مدیر اجرایی ارشد این شرکت همیشه سعی کرده است همکاری خود را با سایر شرکت‌ها گسترش بدهد و حتی برخی از پردازنده‌های آینده این شرکت قرار است توسط TSMC ساخته شود. گلسینگر اخیرا نیز بازدیدی از کره جنوبی داشته است تا با سامسونگ درباره همکاری‌های دوجانبه تبادل نظر کند. 

اینتل در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی برای تولید پردازنده و پاسخ مناسب دادن به تقاضای روزافزون در بازار مواجه بوده است که یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکلات شیوع ویروس کرونا و در پی آن کمبود قطعات به‌خاطر تعطیلی کارخانه‌ها بود. از طرف دیگر، شرکت AMD به عنوان رقیب اینتل توانسته در سال‌های اخیر سهم بزرگی از بازار را از آن خود بکند و به همین خاطر اینتل نیاز به تغییرات اساسی در استراتژی خود احساس می‌کند.

البته مدیران اینتل به این موضوع واقف هستند که این شرکت نمی‌تواند بدون همکاری استراتژیک با برخی شرکت‌ها به موفقیتی در این زمینه دست یابد. به همین خاطر، اینتل یک قرداد همکاری بلندمدت تا سال ۲۰۲۴ با TSMC امضا کرده است. البته اینتل تصمیم دارد در طول این مدت سرمایه‌گذاری خود را روی افزایش ظرفیت تولید و بهبود فناوری‌هایش بیشتر بکند تا وابستگی خود را به TSMC کاهش دهد. این شرکت همچنین قصد دارد همکاری خود را با سامسونگ توسعه بدهد و بازدید اخیر گلسینگر از کره جنوبی نیز در همین راستا بوده است. البته ما هنوز جزئیات زیادی از این سفر و مذاکراتی که دو شرک احیانا با یکدیگر داشتند در اختیار نداریم. 

یک رسانه کره‌ای به نام Korea Herald گزارش داده است که گلسینگر بعد از شرکت در نشست اقتصادی داووس در کشور سوئیس بلافاصله به کره جنوبی پرواز کرده تا با مدیران سامسونگ ملاقات کند. به گفته این خبرگزاری، ظاهرا مدیرعامل اینتل ملاقات‌هایی با Kyung Kye-hyun یکی از موسسان سامسونگ و Roh Tae-moon رئیس واحد موبایل این شرکت کره‌ای خواهد داشت. 

بد نیست بدانید، هر سه شرکت اینتل، TSMC و سامسونگ قصد دارند تا اواسط این دهه میلادی اقدام به تولید تراشه‌های زیر ۲ نانومتری بکنند. اینتل مسلما در این راه با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود و این شرکت حتی در رابطه با انتخاب اسم مناسب برای فناوری‌های خود با مشکل است. در حال حاضر، فناوری Intel 7 این شرکت اشاره به پروسه ۱۰ نانومتری دارد و Intel 4 به ۷ نانومتری و حالا معلوم نیست که اینتل با این بلبشوی نامگذاری چه اسمی برای فناوری ۲ نانومتری خود خواهد گذاشت. 

از طرف دیگر، هنوز مشخص نیست که سامسونگ بتواند به اینتل کمک بیشتری بکند. خبرکزاری کره‌ای در گزارش خود گفته است که محور گفتگوهای اینتل و سامسونگ سازگاری چیپ‌های حافظه سامسونگ با پردازنده‌های اینتل خواهد بود. سامسونگ ظاهرا قصد دارد استاندارد چیپ‌های حافظه خود را برای پی‌سی‌ها به DDR5 و‌ برای موبایل به LPDDR6 ارتقا بدهد و به همین‌خاطر باید سازگاری این حافظه‌ها با پردازنده‌ها تامین شود. 

اینتل اخیر اعلام کرده بود که پردازنده‌های Meteor Lake این شرکت که در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد با استفاده از فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهند شد. اما گزارش‌هایی جدیدی ادعا کرده‌اند که این پردازنده‌ها احتمالا با فناوری ۵ نانومتری ساخته خواهند شد. اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، اینتل شاید بخواهد برای پردازنده‌های آینده Lunar Lake خود از فناوری ۳ نانومتری سامسونگ بهره بگیرد و سامسونگ شاید بتواند در این زمینه کمکی به اینتل بکند. در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم همکاری این دو شرکت بزرگ در نهایت چه نتایجی در بر خواهد داشت.

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.