ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس امسال ۱۱۵ میلیارد دلار پول از دست داده‌اند - تکفارس 
ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس امسال ۱۱۵ میلیارد دلار پول از دست داده‌اند - تکفارس 

ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس امسال ۱۱۵ میلیارد دلار پول از دست داده‌اند

افشین نوری
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 07:51
ایلان ماسک

بازار بورس آمریکا از ابتدای امسال افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است و در این بین بیش از همه، میلیادرهای دنیا متضرر شده‌اند. اگر به چهره‌های این افراد نگاه کنید غم و حسرت را می‌توانید بر صورتشان ببینید. طبق گزارش بلومبرگ سه تا از ثروتمندترین افراد دنیا یعنی ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس امسال در مجموع ۱۱۵ میلیارد دلار از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، ثروت و دارایی ماسک در این مدت ۴۶ میلیارد دلار کاهش یافته، دارایی بزوس ۵۳.۲ میلیارد دلار و ثروت گیتس ۱۵.۱ میلیارد دلار نزول داشته است.‌ طبق ارزش بازار سهام در روز جمعه هفته گذشته، هم‌اکنون ارزش دارایی ماسک ۲۲۴ میلیارد دلار، مال بزوس ۱۳۹ میلیارد دلار و مال گیتس ۱۲۳ میلیارد دلار است. 

از طرفی، به هم ریختن اوضاع بورس باعث شده تا جایگاه ثروتمندترین افراد دنیا نیز دچار تغییر بشود. در حال حاضر، Bernard Arnault رئیس برند لوکس LVMH سومسن فرد ثروتمند دنیاست. ارزش دارایی او با کاهش ۴۴.۷ میلیارد دلاری به ۱۳۳ میلیارد دلار رسیده است. 

البته باید خاطرنشان کنیم که بخش بزرگی از دارایی این افراد به شکل سهام بورس است و اکثر این افراد سهام شرکت خودشان را در اختیار دارند. برای مثال، ثروت ماسک و بزوس به‌ترتیب وابسته به سهام تسلا و آمازون است. اما میزان سهم گیتس از سهام مایکروسافت اندک است.‌

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، ماسک ۱۵.۶ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد که ارزش آن حدود ۱۲۲ میلیارد دلار است. ماسک ماه گذشته هم ۹.۲ درصد از سهام توییتر را خرید و برای همین منظور مجبور شد ۸.۴ میلیارد دلار از سهام تسلا را بفروشد. 

تنوع سهام بیل گیتس باعث شده تا او در افت بازار بورس آمریکا ضرر کمتری ببیند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس که یک بنیاد خیرخواهانه است عمدتا در شرکت Berkshire Hathaway وارن بافت سرمایه‌گذاری کرده بودند که ارزش سهام آن امسال حدود ۵ درصد افزایش یافته است. 

گیتس علاوه بر این شرکت در شرکت‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده است که از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در Cascade Investments اشاره کرد. این گروه مالی عمدتا در شرکت‌های فناوری مثل اپل سرمایه‌گذاری می‌کند‌. 

بزوس نیز هم‌اکنون ۵۰ میلیون برگه از سهام آمازون را در اختیار دارد که ارزش آن حدود ۱۱۵ میلیارد دلار می‌شود. این شرکت حدود یک سوم ارزش خود را امسال از دست داده است و به حدود ۱.۲ تریلیون دلار رسیده است. ارزش سهام تسلا نیز بعد از کاهش ۳۷ درصدی به ۷۸۶ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: Gizchina‌

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید