دانشمندان می‌گویند آتشفشان‌های قدیمی ماه منبع تولید یخ در این کره بوده‌اند - تکفارس 
دانشمندان می‌گویند آتشفشان‌های قدیمی ماه منبع تولید یخ در این کره بوده‌اند - تکفارس 

دانشمندان می‌گویند آتشفشان‌های قدیمی ماه منبع تولید یخ در این کره بوده‌اند

افشین نوری
۹ خرداد ۱۴۰۱ - 11:05
ماه

ناسا قصد دارد در سال‌های آینده با فرستادن انسان به ماه مقدمات اقامت طولانی او روی این کره خاکی را فراهم بکند و به همین خاطر نیاز به یافتن راه‌هایی دارد که بتواند منابع موردنیاز برای زندگی در آنجا را تولید بکند.

یکی از این منابع آب است که پیدا کردن آن در سطح کره ماه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مشغله‌های ذهنی دانشمندان شده است. حالا به نظر می‌رسد که احتمال یافتن آب در ماه وجود دارد. 

دانشمندان سال‌هاست که فکر می‌کنند احتمالا در قطب‌های ماه یخ آب وجود داشته باشد. آن‌ها همچنین حدس می‌زنند که احتمال یافتن رسوبات یخی در دهانه‌هایی که نزدیک به قطب‌های ماه هستند وجود دارد.‌ ناسا در سال ۲۰۲۰ نیز به نشانه‌های از وجود آب در سطح کره ماه دست یافته بود. 

حالا محققان دانشگاه کلورادو با انجام مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال وجود لایه‌های ضخیم یخ در کره ماه که توسط آتشفشان‌های باستانی ماه ایجاد شده‌اند وجود دارد. ماه با وجود اینکه اکنون از نظر آتشفشانی غیرفعال است اما در زمان‌های بسیار دور کامل آتشفشانی بوده است و حالا محققان با مدل‌سازی کامپیوتری ماه در سال‌های بسیار دور متوجه شده‌اند که این آتشفشان‌ها به احتمال زیاد مقادیر بسیار زیادی بخار آب به سمت بیرون پرتاب کرده‌اند و این بخار در سطح ماه فرود آمده و به‌تدریج تبدیل به یخ شده است. 

ماه

اندرو ویلکوسکی سرپرست گروه تحقیق گفته است: «رسوبات یخ در ماه احتمالا در طول سالهای بسیار دور تشکیل شده‌اند و احتمال وجود آن‌ها در زیر سطح ماه و ‌در داخل دهانه‌ها بسیار بالاست. ما حدس می‌زنیم که ۵ الی ۱۰ متر زیر سطح ماه لایه‌های ضخیم یخ وجود داشته باشد.»

این دانشمندان فکر می‌کنند که حتی ماه بیش از آنچه که قبلا تصور می‌شد دارای ذخایر آب در زیر سطح خود است و از آنجائیکه یک قسمت ماه همیشه تاریک و پشت به خورشید است امکان یافتن آن‌ها بسیار سخت است. البته این آب‌ها ممکن است منشا دیگری نیز داشته باشند، اما فعلا حدس اصلی دانشمندان همان انفجارهای آتشفشاتی در حدود ۳ الی ۴ میلیارد سال قبل است که باعث پراکنده شدن ذرات بخار آب و دی اکسید کربن و گدازه‌ها در اطراف شده‌اند و وجود دره‌های بزرگ در سطح ماه نیز شاهدی بر این مدعاست.‌‌

به هر حال، همه این‌ حدسیات براساس مدل‌سازی دانشمندان به دست آمده است و ناسا برای پیدا کردن این منابع آب نیاز خواهد داشت که کاوش‌هایی را در سطح ماه انجام دهد. لذا لازم است که با ارسال ماه‌نوردهای مجهز به تجهیزات پیشرفته و دریل، و نمونه‌برداری از سطح ماه این موضوع با دقت بیشتری بررسی کند. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.