تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۸ خرداد: فرمت GIF متولد شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۸ خرداد: فرمت GIF متولد شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۸ خرداد: فرمت GIF متولد شد

افشین نوری
۸ خرداد ۱۴۰۱ - 11:59
GIF

شرکت کامپیوسرو (CompuServe) در تاریخ ۲۹ می ۱۹۸۷ برای اولین بار فرمت گیف (GIF) را که نام کوتاه‌شده‌ Graphics Interchange Format بود ارائه کرد.

این فرمت هرچند به خاطر محدودیت رنگی، برای باز تولید عکس‌های رنگی چندان مناسب نبود اما برای کاربردهای ساده‌ای مثل گرافیک و لوگو که دارای ناحیه رنگ ثابتی بودند مناسب بود.‌ این فرمت حالا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های تصویری  شده است.

ایده فرمت GIF را یکی از مهندسان کامپیوسرو به نام‌ استفان ویلهایت پیشنهاد داد و خود او نیز رهبری توسعه آن را بر عهده گرفت. بد نیست بدانید که نسخه اولیه گیف، ۸۷a نام داشت که بعدا نسخه بهبودیافته آن با نام ۸۹a عرضه شد.

استفان ویلهایت در فروردین ماه امسال در سن ۷۴ سالگی به‌خاطر عوارض ناشی از کرونا درگذشت و حالا همه دنیا او را به عنوان خالق تصاویر متحرک بی‌صدا یا همان گیف می‌شناسند.

ویلهایت در سال ۲۰۱۳ به‌خاطر این اختراع مهم و تاریخ‌ساز جایزه یک عمر دستاورد را دریافت کرد و خودش در آن مراسم گفت که تلفظ صحیح این فرمت در اصل JIF است و نه GIF.

در هر حال، این فرمت امروزه بسیار فراگیر شده است و طرفداران زیادی پیدا کرده است بطوریکه شما حالا با فشردن چند کلیک ساده می توانید گیف دلخواه خود را بسازید. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.