ثبت تصویر زیبا از دو کهکشان نزدیک به هم توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت تصویر زیبا از دو کهکشان نزدیک به هم توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت تصویر زیبا از دو کهکشان نزدیک به هم توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۸ خرداد ۱۴۰۱ - 08:41
تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی هابل این هفته تصویر بسیار زیبایی از دو کهکشان نزدیک به هم ثبت کرده است. نام این مجموعه کهکشانی Arp 303 بوده و اسم کهکشان پایین سمت راست IC 563 و کهکشان بالا سمت چپ IC 564 است که در فاصله ۲۷۵ میلیون سال نوری از ما قرار دارند. ‌

تصویر زیر توسط دو ابزار مختلف هابل در دو رصد جداگانه ثبت شده‌اند و‌‌ دانشمندان ناسا این دو رصد را با هم ترکیب کرده‌اند تا هم نور مرئی و هم نور مادون قرمز را در این تصویر لحاظ کنند. 

بنابراین این تصویر حاوی داده‌های دو رصد مختلف‌ از Arp 303 است که رصد اول توسط ابزار Wide Field Camera 3  هابل برای بررسی نواحی شکل‌گیری ستارگان در نور مادون قرمز ثبت شده است .

تلسکوپ هابل

هر دو کهکشان IC 563  و IC 564 در طول موج‌های فروسرخ بسیار روشن هستند و دلیل آن هم این است که این دو کهکشان محل تولد ستارگان جوان زیادی در داخل خود هستند.

اما رصد دوم توسط ابزار  Advanced Camera for Surveys هابل انجام شده که هدف آن بررسی کهکشان‌های جالی و پرنور بود.‌ این دو رصد به این‌خاطر جداگانه انجام شده‌اند چونکه تلسکوپ هابل همزمان نمی‌تواند نورهای عادی و فروسرخ را ثبت کند.‌ 

همانطور که می‌دانید ستارگان از گردوغبار و ابر و گاز و در فضای سرد بین ستاره‌ای شکل می‌گیرند. دمای سرد باعث می‌شود تا ابرها و گازها روی هم متراکم شوند و در اثر نیروی جاذبه مواد بیشتری جذب هم می‌شوند و در نهایت متراکم‌ترین قسمت ابرها می‌پاشد و باعث ایجاد حرارت می‌شود. این فرایند باعث تشکیل هسته ستاره می‌شود. 

این هسته داغ، مواد زیادی را جذب خود می‌کند و حرارت بیشتری را تولید می‌کند و بعد از آنکه دما به حد کافی افزایش یافت و به چند هزار درجه سانتی گراد رسید هسته ستاره شروع به تابش می‌کند و امواج مادون قرمز از خود ساطع می‌کند. این ستاره جوان پس از گذراندن مراحلی تبدیل به یک ستاره عادی می‌شود و‌حالت پایدار پیدا می‌کند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.