کوچکترین ربات متحرک دنیا با قابلیت کنترل از راه دور ساخته شد - تکفارس 
کوچکترین ربات متحرک دنیا با قابلیت کنترل از راه دور ساخته شد - تکفارس 

کوچکترین ربات متحرک دنیا با قابلیت کنترل از راه دور ساخته شد

افشین نوری
۶ خرداد ۱۴۰۱ - 08:43
ربات

محققان دانشگاه Northwestern موفق به ساخت کوچکترین ربات متحرک دنیا با قابلیت کنترل از راه دور شدند.‌ ابعاد این ربات فقط نیم میلیمتر است و با وجود ‌این قادر به راه رفتن، خزیدن، خم شدن، چرخیدن و حتی پریدن است.‌ به گفته محققان این پروژه، ربات مذکور می‌تواند با سرعت نصف طول بدن خود در هر ثانیه حرکت کند.

این ربات متحرک به جای اینکه از واسیل الکترونیکی ریز استفاده کند از ماده آلیاژی حافظه‌دار (SMA) بهره برده‌اند که ویژگی اصلی آن تغییر شکل دادن با حرارت است.‌ دانشمندان با به کار بردن یک‌ لیزر دقیق، حرارت را با سرعت بسیار بالا به بخش‌هایی از این ربات وارد کرده‌اند و همین موضوع باعث تغییرشکل و در نتیجه حرکت آن شده است.

یک پوشش شیشه‌ای نازک هم به محققان کمک کرده ربات را خنک‌کنند و دوباره آن را به شکل اولبه خود برگردانند.‌‌ بنابراین شما نه‌تنها یک ربات بسیار ریز دارید بلکه می‌توانید از راه دور نیز آن را به‌راحتی کنترل کنید و‌ نیازی به قوانین پیچیده هیدرولیک و الکتریسیته نخواهید داشت. 

اما نکته‌ای که به آن باید توجه داشت این است که سرعت خنک کردن این ربات باید خیلی سریع انجام بشود. از طرف دیکر، کاهش سایز این ربات به اندازه نیم میلیمتر باعث شده تا سرعت حرکت آن بسیار بالا باشد.‌ این ویژگی‌های باعث می‌شود تا از این ربات بتوان در جاهای مختلف استفاده کرد.‌‌

برای مثال از آن‌ها می‌توان در تعمیر ماشین‌های کوچک در صنایع مختلف یا به‌عنوان دستیار در جراحی‌های پزشکی برای متوقف کردن خونریزی‌ها یا حذف تومورها استفاده کرد.‌

این ربات همچنان در مرحله توسعه است و قرار است قابلیت‌های دیگری نیز به آن افزوده شوند. محققان امیدوارند که هر چه زودتر آن را در کاربردهای واقعی استفاده کنند. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید