ای ام دی جزئیاتی از تراشه های رایزن ۷۰۰۰ را فاش کرد - تکفارس 
ای ام دی جزئیاتی از تراشه های رایزن ۷۰۰۰ را فاش کرد - تکفارس 

ای ام دی جزئیاتی از تراشه های رایزن ۷۰۰۰ را فاش کرد

مهدی حلوائی
۲ خرداد ۱۴۰۱ - 20:21
رایزن 7000X

ای ام دی امروز در مراسم کامپیوتکس ۲۰۲۲ به معرفی جدیدترین فناوری‌های خود پرداخت و همچنین جزئیاتی از تراشه‌های دسکتاپ سری رایزن ۷۰۰۰ را نیز به اشتراک گذاشت.

تراشه‌های رایزن ۷۰۰۰ بر پایه‌ی معماری ۵ نانومتری Zen 4 طراحی شده‌اند و میزان کش L2 آن‌ها ۱ مگابایت است. ای ام دی ادعا می‌کند که عملکرد تک‌هسته‌ای این تراشه‌ها نسبت به تراشه‌های قبلی این شرکت ۱۵ درصد افزایش داشته و فرکانس این تراشه‌ها نیز بیش از ۵ گیگاهرتز است. گفته می‌شود که این مهم‌ترین ویژگی تراشه‌های دسکتاپ جدید ای ام دی می‌باشد.

ای ام دی رایزن 7000

یکی از تراشه‌های ۱۶ هسته‌ای این شرکت موفق شد تا در اجرای بازی Ghostwire: Tokyo به فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز دست پیدا کند و همین تراشه در آزمایش‌های تمام‌هسته‌ای نرم‌افزار‌ بلندر (Blender) نیز عملکرد ۳۰ درصد بهتر را نسبت به تراشه‌ی پرچمدار اینتل i9-12900K به ثبت رساند.

ای ام دی رایزن 7000

سری رایزن ۷۰۰۰ از برد ورودی و خروجی (I/O) 6 نانومتری بهره می‌برند که از گرافیک‌های RDNA2 و استانداردهای DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. ای ام دی همچنین در خصوص پلتفرم AM5، که میزبان تراشه‌های رایزن ۷۰۰۰ است، توضیحاتی را ارائه داد. مهم‌ترین تغییر در این پلتفرم استفاده‌ی آن از سوکت LGA است که پین‌های آن به‌جای تراشه روی مادربرد قرار می‌گیرد. AM5 همچنین از حداکثر توان ۱۷۰ واتی پشتیبانی می‌کند و علی‌رغم طراحی متفاوت آن، خنک‌کننده‌های AM4 نیز روی آن قابل نصب است.

ای ام دی رایزن 7000

مادربردهای AM5 از ۲۴ مسیر PCIe 5.0، تا ۱۴ درگاه USB-C، وای‌فای ۶E، بلوتوث ۵.۲ LE و تا ۴ درگاه HDMI 2.1 و DIsplayPort 2.0 پشتیبانی می‌کنند. ای ام دی امروز همچنین از چیپست‌های مخصوص مادربردهای AM5 نیز رونمایی کرد. X670 اکستریم از تمامی ویژگی‌های جدید و همچنین دو شیار PCIe 5.0 برای کارت‌های گرافیک و یک شیار برای حافظه‌ بهره می‌برد. در طرف دیگر، چیپست X670 از یک شیار PCIe 5.0 برای کارت گرافیک و حافظه پشتیبانی کرده و B650 نیز تنها از یک شیار PCIe 5.0 برای حافظه استفاده می‌کند.

ای ام دی رایزن 7000

نظر شما در مورد تراشه‌های سری رایزن ۷۰۰۰ چیست؟ به‌نظر شما آیا این تراشه‌ها در رقابت با محصولات شرکت‌های دیگر عملکرد بهتری خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید