مشخصات پردازنده ۵ نانومتری Zen 4 شرکت AMD فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده ۵ نانومتری Zen 4 شرکت AMD فاش شد - تکفارس 

مشخصات پردازنده ۵ نانومتری Zen 4 شرکت AMD فاش شد

افشین نوری
۲ خرداد ۱۴۰۱ - 10:28
مشخصات پردازنده ۵ نانومتری Zen 4 شرکت AMD فاش شد - تکفارس 

شرکت AMD قرار است در نمایشگاه Computex 2022 از جدیدترین محصولات خود رونمایی کند که یکی از آن‌ها احتمالا سری جدیدی از پردازنده‌ها به نام X670E خواهد بود. این پردازنده‌ها ظاهرا از طراحی تراشه دوگانه با سوکت AM5 بهره خواهند برد و قابلیت‌های خوبی در یکپارچه‌سازی سیگنال و خنک‌سازی خواهند داشت.‌

شرکت AMD همچنین قرار است از پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۰۰ با معماری Zen 4 نیز در رویداد فردا رونمایی کند‌ و امروز اطلاعات جدیدی درباره آن‌ها فاش شده است.

amd

بر اساس گزارش VideoCardz، این پردازنده‌ها دارای بهبود ۱۵ درصدی در بخش اجرای دستور به ازای هر سیکل (IPS) خواهند بود که این عدد کمتر از شایعات قبلی مبنی بر بهبود ۱۸ درصدی است.‌

این پردازنده‌ها متشکل از دو کلاستر هسته‌ای ۵ نانومتری Zen 4 و ۶ نانومتری IO خواهند بود و نکته‌ جالبتر اینکه با گرافیک RDNA 2 نیز یکپارچه خواهند بود.

سرعت کلاک سری رایزن ۷۰۰۰ نیز برای اولین بار در سری رایزن از مرز ۵ گیگاهرتز خواهد گذشت. به نظر می‌رسد فناوری AM5 طوری طراحی شده تا با پردازنده‌های با توان حرارتی ۱۷۰ وات نیز کار کند و همین دلیل AMD جرات طراحی پردازنده‌های جدید X670E را پیدا کرده است. البته این فناوری ممکن است در مورد سری رایزن ۷۰۰۰ بکار برده نشود.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم AMD در رویداد Computex 2022 چه سورپرایزهایی برای علاقمندان خود دارد.

منبع: Neowin

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید