تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳۱ اردیبهشت: معرفی اولین کامپیوتر الکترونیکی IBM به نام مدل ۷۰۱ - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳۱ اردیبهشت: معرفی اولین کامپیوتر الکترونیکی IBM به نام مدل ۷۰۱ - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳۱ اردیبهشت: معرفی اولین کامپیوتر الکترونیکی IBM به نام مدل ۷۰۱

افشین نوری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 17:13
اولین کامپیوتر الکترونیکی IBM

در تاریخ ۲۱ می ۱۹۵۲ شرکت IBM اولین کامپیوتر الکترونیکی خود به نام IBM 701 را معرفی کرد. در آن زمان IBM بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات کارت پانچ رایانه‌ای بود و بنابراین ساخت یک کامپیوتر از طرف این شرکت یک حرکت انقلابی در تاریخ IBM محسوب می‌شد. ‌

مهمترین دلیلی که باعث شد IBM تصمیم به ساخت ۷۰۱ بگیرد این بود که توماس واتسون رئیس این شرکت بسیار اصرار داشت که به کشورش یعنی آمریکا در جنگ با کره کمک کند. IBM توانست نوزده دستگاه از این کامپیوتر را به دولت آمریکا بفروشد تا از آن‌ها در نبرد اطلاعاتی و نظامی علیه کره استفاده کند.

اولین کامپیوتر الکترونیکی IBM

کامپیوتر IBM 701 همچنین برای رقابت با رایانه UNIVAC 1103 که توسط شرکت رمینگتون رند برای بازار محاسبات علمی عرضه شده بود توسعه یافته بود. بنابراین این کامپیوتر تا زمانی که مجوز بازاریابی خود را در سال ۱۹۵۱ به دست آورد، مخفی نگه داشته شد.

در اوایل سال ۱۹۵۴، کمیته‌ای از کارشناسان درخواست دادند تا این دو کامپیوتر به منظور استفاده از آن‌ها در پیش‌بینی عددی آب‌وهوا با یکدیگر مقایسه شوند. بر اساس آزمایش‌های انجام شده، این دو رایانه هرچند دارای سرعت محاسباتی قابل مقایسه‌ای بودند، اما UNIVAC به دلیل تجهیزات ورودی و خروجی سریع‌تر مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید