مشخصات کارت گرافیکی Radeon RX 7900 XT شرکت AMD فاش شد - تکفارس 
مشخصات کارت گرافیکی Radeon RX 7900 XT شرکت AMD فاش شد - تکفارس 

مشخصات کارت گرافیکی Radeon RX 7900 XT شرکت AMD فاش شد

افشین نوری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 07:43
AMD

نسل بعدی کارت‌های گرافیکی شرکت AMD با معماری جدید RDNA3 قرار است اواخر امسال معرفی بشوند و مدل پرچمدار آن یعنی Radeon RX 7900 XT احتمالا از طراحی Multi-Chip-Module با اینفینیتی کش ۳۸۴ مگابایت و حافظه GDDR6 با ظرفیت ۲۴ گیگابایت بهره خواهد برد.

همانطور که احتمالا می‌دانید دو شرکت مطرخ انویدیا و AMD به‌دنبال معرفی نسل بعدی کارت‌های گرافیکی خود در سال جاری هستند و تاکتون شایعات زیادی درباره آن‌ها وجود داشته است. امروز نیز اطلاعات جدیدی در باره کارت‌های RDNA3 شرکت AMD فاش شده است.

گفته می‌شود AMD امسال ابتدا کارت‌های رده‌بالای خود را معرفی خواهد کرد. این کارت‌ها مجهز به هسته‌های Navi 31 خواهند بود و از یک باس مموری ۳۸۴ بیت و تا ۲۴ گیگابایت VRAM بهره خواهند برد. این کارت‌ها همچنین از حافظه GDDR6 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی خواهند کرد.‌

همانطپر که گفته شد این کارت‌ها با طراحی Multi-Chip-Module ساخته خواهند شد اما به جای چندین GCD، از شش MCD و یک GCD بزرگ استفاده خواهد کرد. به این ترتیب، هر MCD مجهز به ۶۴ مگابایت کش L3 با یک اینفینیتی کش ۳۸۴ مگابایتی خواهد بود. این کار باعث سه برابر شدن سرعت هسته‌های Navi 21 خواهد شد.

قرار است GCD با استفاده از فناوری ۵ نانومتری و MCD با استفاده از فناوری ۶ نانومتری TSMC ساخته شوند. پردازنده‌های Zen 3 شرکت AMD نیز از طراحی بهره می‌برند.

گفته می‌شود Radeon RX 7900 XT رده‌بالاترین کارت گرافیکی AMD با معماری RDNA3 خواهد بود و و عملکرد آن دو برابر سریع‌تر از ۶۹۰۰XT خواهد بود. این مدل احتمالا سه ماهه سوم یا چهارم امسال از راه خواهد رسید.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.