سطح نشین اینسایت ناسا به زودی غیر فعال خواهد شد - تکفارس 
سطح نشین اینسایت ناسا به زودی غیر فعال خواهد شد - تکفارس 

سطح نشین اینسایت ناسا به زودی غیر فعال خواهد شد

مهدی حلوائی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 18:17
سطح‌نشین اینسایت ناسا

سطح‌نشین اینسایت (Insight) که توسط ناسا به مریخ فرستاده شده بود، به‌زودی توانایی ارسال اطلاعات و تصاویر به زمین را از دست خواهد داد. این سطح‌نشین مدتی است که به علت جمع‌شدن گرد و خاک روی پنل‌های خورشیدی آن، انرژی مورد نیاز خود را از دست داده و همین موضوع در چند ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پنل‌های خورشیدی اینسایت در گذشته ۵۰۰۰ وات انرژی را در هر ساعت تولید می‌کردند اما حالا به سختی توان تولید ۵۰۰ وات انرژی را دارند. سازمان ناسا معتقد است که این سطح‌نشین در پایان تابستان پیش رو توانایی استفاده از لرزه‌نگار خود را نخواهد داشت و عملاً کارایی خود را از دست خواهد داد. با این وجود، دانشمندان تا پایان ماه دسامبر از دیگر قابلیت‌های این سطح‌نشین برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد سیاره‌ی سرخ استفاده خواهند کرد.

در صورتی که ۲۵ درصد از پنل‌های خورشیدی اینسایت در معرض نور خورشید قرار بگیرند، این فضاپیما توانایی انجام ماموریت‌های علمی خود را بار دیگر به‌دست می‌آورد اما در حال حاضر رخ‌دادن چنین موضوعی غیرممکن و شبیه به معجزه است. ناسا سطح‌نشین اینسایت را در نوامبر سال ۲۰۱۸ به مریخ فرستاد تا با بررسی مریخ‌لرزه‌ها نسبت به عمق و ساختار سطح‌های مختلف مریخ اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورد.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.