معرفی ویدیویی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی - تکفارس 
معرفی ویدیویی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی - تکفارس 

معرفی ویدیویی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی

مهدی ملکی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:32
واقعیت مجازی واقعیت افزوده واقعیت تعمیم یافته

واقعیت تعمیم یافته، واقعیت گسترش یافته یا Extended Reality که به اختصار XR نامیده می‌شود، فناوری جدیدی است که واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و در نهایت ترکیب این دو یعنی واقعیت آمیخته یا ترکیبی (MR) را شامل می‌شود.

احتمالاً واقعیت مجازی آشناترین بخش از واقعیت تعمیم یافته برای مردم است. در مبحث واقعیت تعمیم یافته، واقعیت مجازی تنها بخش این فناوری است که شما را کاملاً از واقعیت و دنیای واقعی جدا می‌سازد. در ساده‌ترین حالت، واقعیت مجازی بینش و شنوایی شما را از دنیای واقعی، با یک دنیای مجازی یا شبیه‌سازی شده جایگزین می‌کند.

شکل‌های پیشرفته‌تر واقعیت مجازی شامل بازخورد لمسی هم می‌شوند که طی آن، شما انواع مختلف بازخوردها را از طریق لمس دریافت می‌کنید و متوجه می‌شوید. هدست‌های واقعیت مجازی مانند آکیولوس کوئست ۲ اجازه می‌دهند که شما تمام و کمال به جای دیگری سفر کرده و احساس جدایی از جهانی که حقیقتاً در آن حضور دارید و حضور در یک جهان مجازی را تجربه کنید.

واقعیت افزوده برخلاف واقعیت مجازی، شما را از جهان واقعی جدا نمی‌کند. در عوض، واقعیت افزوده تجربه شما از جهان واقعی را از طریق تصاویر و اصوات دیجیتال، ارتقا می‌دهد. بازی Pokemon GO احتمالاً معروف‌ترین نمونه واقعیت افزوده طی چند سال گذشته است.

این بازی در مدت بسیار کوتاهی از طریق نمایش تصویر مجازی پیکاچو (شخصیت‌های اصلی بازی) در آن سوی دوربین گوشی‌های هوشمند یعنی در جهان واقعی، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های جهان موبایل شد. چنین رویکردی باعث می‌شد شما احساس کنید در یک مکان واقعی در حال ملاقات با پیکاچو هستید.

واقعیت ترکیبی یا آمیخته در نگاه اول شباهت زیادی با واقعیت افزوده دارد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این فناوری، جهان واقعی و مجازی را ترکیب می‌کند. تفاوت اصلی میان واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی، سطح آگاهی واقعیت ترکیبی از جهان واقعی به اندازه‌ای است که واقعیت افزوده آن را ندارد.

این دو مفهوم، زنجیره‌ای از یک مقوله هستند اما اگر بدانید به دنبال چه چیزی هستید، تشخیص واقعیت ترکیبی برای شما آسان‌تر می‌شود.

تجربه‌های واقعیت ترکیبی اشیای دیجیتال را با دنیای واقعی ادغام می‌کنند بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها واقعاً آن‌جا حضور دارند. اشیای مجازی اغلب پشت اشیای جهان واقعی جای می‌گیرند و حتی قادر به پیروی از نورپردازی و سایه‌های ایجاد شده و اعمال آن‌ها روی خودشان هستند. شما می‌توانید در ویدیو زیر تمام این مفاهیم را مستقیماً مشاهده و درک کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید