چرا گوگل در I/O 2022، خودش همه محصولاتش را لو داد؟ - تکفارس 
چرا گوگل در I/O 2022، خودش همه محصولاتش را لو داد؟ - تکفارس 

چرا گوگل در I/O 2022، خودش همه محصولاتش را لو داد؟

مهدی ملکی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 18:36
گوگل I/O 2022

گوگل I/O یک کنفرانس سالانه برای توسعه دهندگان است که توسط این غول فناوری برگزار می‌شود. اگر نمی‌دانید باید بگوییم که منظور از I/O، ورودی/خروجی یا همان Input/Output است. این کنفرانس، همتای رویداد WorldWide Developers conference یا WWDC شرکت اپل است که آن هم سالانه برگزار می‌شود.

اگرچه رویداد I/O گوگل به لحاظ تاریخی بیشتر بر نرم‌افزار متمرکز بوده و هیجان‌انگیزترین بخش آن رونمایی از نسخه بعدی اندروید به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر، ماجرا متفاوت‌تر از گذشته رقم خورده است، مخصوصاً سال ۲۰۲۲.

البته، ما باز هم در این رویداد شاهد اشاره‌هایی به اندروید ۱۳ و بهبود‌ها و پیشرفت‌های سرویس‌های گوگل بودیم اما بسیاری از کاربران منتظر رونمایی از محصولات جدید بودند. در نهایت با معرفی پیکسل ۶a، پیکسل بادز پرو، پیکسل ۷، پیکسل ۷ پرو، پیکسل واچ و حتی پیکسل تبلت، این انتظارها پاسخ داده شدند؛ در واقع گوگل بیش از انتظارات عمل کرد و در زمینه معرفی سخت‌افزارهای جدیدش، پا را فراتر از حد معمول گذاشت.

نه تنها گوگل در این مراسم برخی از محصولات مانند پیکسل بادز پرو را که مدت‌ها مورد انتظار بودند، معرفی کرد بلکه نهایتاً اولین گوشی سری A خودش را که از طراحی جدید بهره می‌برد، به معرض نمایش گذاشت. این دو محصول برای عرضه فوری رونمایی شدند و کاربران می‌توانند آن‌ها را به زودی بخرند.

اگرچه زمان انتشار پیکسل ۶a و پیکسل بادز پرو برای اواخر ماه بعد میلادی تنظیم شده است اما سایر محصولات «به زودی»، بار دیگر با جزئیات بیشتر رونمایی و سپس روانه بازار خواهند شد. البته همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت، این معرفی‌های مجدد، چندان هم «زود» نخواهند بود. آیا سیاست‌های گوگل در معرفی زود هنگام محصولاتی که به سادگی لو می‌روند، آن را نجات خواهد داد؟

پیکسل ۷، پیکسل واچ و پیکسل تبلت

پیکسل ۷ و ۷ پرو؛ پنج ماه معرفی زودتر

پیکسل ۷

یکی از موارد عجیب در رویداد مذکور، رونمایی از پیکسل ۷ و ۷ پرو بود که کاربران را وادار کرد گوشی‌هایشان را از جیبشان در بیاورند و از نمایشگر رو به رویشان عکس بگیرند! این رویه برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نبود اما دلیل خوبی پشت آن نهفته است. پیش از آن که پیکسل ۶ و ۶ پرو معرفی شوند، از چند ماه زودتر، طراحی ظاهری کامل آن‌ها در فضای مجازی فاش شد.

سپس پیش‌معرفی رسمی گوگل از این گوشی‌ها نیز دو ماه زودتر از رونمایی اصلی صورت گرفت. اکنون نیز همین اتفاق تکرار شده است. اگرچه امسال درباره سری پیکسل ۷، به اندازه پیکسل ۶ قبل از معرفی آن‌ها، جزئیات به بیرون درز نکرده است اما گوگل تصمیم گرفته گوشی‌های پرچم‌دار جدیدش را پیش‌معرفی کند. از طرفی این پیش‌معرفی در ماه می میلادی صورت گرفته که ظاهراً پنج ماه از رونمایی اصلی آن‌ها فاصله دارد.

پیکسل واچ: یک پنج ماه دیگر

گوگل پیکسل واچ

پس از پیکسل ۷ و ۷ پرو، نوبت به معرفی پیکسل واچ رسید که بسیاری از مدت‌ها پیش انتظارش را می‌کشیدند. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، این محصول برخلاف سری پیکسل ۷ که اطلاعات کمی از آن منتشر شده، کاملاً روی ردیت لو رفته بود. در واقع کارمندان گوگل توانسته بودند یک نمونه واقعی از پیکسل واچ را از دفتر گوگل خارج کرده و به یک بار در شیکاگو منتقل کنند.

به هر حال، پیکسل واچ نیز همراه با پیکسل ۷ و ۷ پرو در ماه اکتبر یعنی پنج ماه دیگر، رسماً رونمایی خواهد شد. گوگل سیاست خود در معرفی رسمی گوشی‌های پرچم‌دارش را به ساعت هوشمند خود نیز تعمیم داده است. پس اگر می‌خواهید ببینید این ساعت واقعاً چه مشخصاتی دارد یا قرار است چطور عمل کند، راه طولانی‌ای پیش روی شماست!

پیکسل تبلت: ۲۰۲۳

پیکسل تبلت

بعد از پرچم‌داران جدید سری گوشی‌های هوشمند پیکسل و بعدتر، پیکسل واچ، گوگل تبلت جدید این خانواده را معرفی کرد. اول از همه باید گفت که هیچ رسانه‌ای به معرفی این تبلت اشاره نکرده و هیچ تصویر یا جزئیاتی هم از آن لو نرفته بود. گوگل اولین بار چنین هایپی را با معرفی تبلت نکسوس در سال ۲۰۱۴ در طرفداران ایجاد کرده بود. این غول فناوری در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که از صنعت تبلت خارج می‌شود، با این حال مشخص است که این‌طور نیست.

اما عجیب‌ترین قسمت، زمان معرفی اصلی و انتشار تبلت پیکسل است. ما قرار نیست تا انتهای سال جاری میلادی، تبلت جدید گوگل را در بازار ببینیم. پیکسل تبلت در سال ۲۰۲۳ روانه بازار خواهد شد اما به هر نحو، گوگل تصمیم گرفته یک سال یا شاید هم زودتر، آن را معرفی کند.

گوگل تا ماه می و حتی اکتبر ۲۰۲۳ میلادی هیچ رویدادی را برگزار نخواهد کرد. این یعنی احتمالاً ما باید یک سال و نیم برای مشاهده و خرید تبلت بی‌نام گوگل از سری پیکسل منتظر بمانیم.

چرا گوگل محصولاتش را این قدر زود معرفی می‌کند؟

اگرچه شکی نیست که تغییر سیاست‌های بازاریابی گوگل روی معرفی زود هنگام محصولاتش پیش از عرضه به بازار یا حتی معرفی رسمی تاثیرگذار بوده اما نمی‌توان یک مشکل بزرگ را در بدنه این شرکت انکار کرد: محصولات گوگل چپ و راست پیش از معرفی رسمی لو می‌روند.

همان‌گونه که بالا به آن اشاره کردیم، تصاویر واقعی پیکسل واچ پیش از معرفی در I/O 2022، لو رفته بود. از طرفی ما از یک سال پیش می‌دانستیم که گوگل علاوه بر پیکسل ۶، مشغول توسعه ساعت هوشمند خودش است. تصاویر و ویدیوهای پیکسل ۶ نیز مدت‌ها پیش از معرفی به همین شکل روی یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند.

اگر به عقب بازگردیم خواهیم دید که سایر گوشی‌های گوگل هم از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. برای مثال تصویر واقعی پیکسل ۳ پیش از معرفی یک بار در یک مترو در تورنتو و یک بار هم در یک تاکسی در ایالات متحده آمریکا دیده شده بود.

آیا گوگل مانع فاش شدن‌ها خواهد شد؟

ابتدا باید تایید کنیم که هیچ تولید کننده‌ای، به معنای واقعی کلمه اساساً هیچ تولید کننده‌ای از لو رفتن محصولات و خدماتش در امان نیست. برای مثال تصاویر واقعی گلکسی S22 اولترای سامسونگ ماه‌ها قبل از عرضه رسمی فاش شدند و ما حتی از همین حالا می‌دانیم که سری آیفون ۱۴ احتمالاً چه ظاهری خواهد داشت.

همچنین نباید فراموش کنیم که گم شدن یک نمونه اولیه آیفون ۴ آن هم سال‌ها پیش چه حواشی را پدید آورد. این قضیه سر دراز دارد و تایید می‌کند که فاش شدن محصولات پیش از معرفی، جزوی از صنعت تکنولوژی است.

با این حال ما هنوز تصویری تمام عیار و کامل از گوشی جدید سامسونگ یا دستگاه‌های بعدی اپل ندیده‌ایم. آیا می‌توان چنین چیزی را پیش از معرفی چند روز پیش پیکسل واچ و یا معرفی پیکسل ۶ گفت؟ مسلماً خیر. گوگل در حال حاضر سعی دارد با معرفی زود هنگام محصولاتش، پیش از آن که کسی آن‌ها را لو دهد، خودش دست به افشای ظاهر و مشخصاتشان بزند. اما تضمینی نیست که این سیاست به نفع گوگل تمام شود.

اما … گوگل همه چیز را در I/O 2022 نشان نداد

شاید متوجه نشده باشید اما یک محصول به شدت مورد انتظار هم هست که گوگل آن را در رویداد I/O 2022 معرفی نکرد: پیکسل فولد یا پیکسل نوت‌پد که احتمالاً اولین گوشی هوشمند تاشوی این شرکت خواهد بود. با وجود شایعات و گزارش‌های غیررسمی فراوان درباره احتمال معرفی و عرضه این محصول، هنوز ظاهر و مشخصاتش فاش نشده و از همین نظر، جای بحث دارد.

به گفته اینسایدرها، پیکسل نوت‌پد در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ معرفی و عرضه می‌شود. این تایخ با زمان معرفی و عرضه پیکسل ۷ و ۷ پرو و پیکسل واچ این شرکت هم‌خوانی دارد و همین موضوع، احتمال حقیقی بودن این ماجرا را افزایش می‌دهد.

چرا گوگل، پیکسل فولد را مخفی می‌کند؟

گوگل پیکسل فولد

به نظر می‌رسد که گوگل آماده است که سر فاش شدن یا نشدن تصاویر و مشخصات پیکسل فولد ریسک کند؛ اگر این ریسک جواب دهد، این شرکت پیش از عرضه پیکسل ۷ و ۷ پرو، یک غافل‌گیری بزرگ برای کاربران دارد، چیزی که با معرفی زود هنگام سری گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت در I/O 2022، برای ماه‌های آینده از بین رفته است.

اولین گوشی هوشمند تاشوی این شرکت یک غافل‌گیری بسیار دلپذیر برای رویداد اکتبر گوگل خواهد بود. اگرچه چنین غافل‌گیری‌هایی تحت نام One More Thing یا «یک چیز دیگر» سنتی است که اپل آن را دنبال می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که این رقیب بزرگ یک گوشی تاشو برای معرفی داشته باشد، پس چرا گوگل ابتکار عمل را به دست نگیرد؟

گوگل گلس؟ بله، این محصول هم در رویداد اخیر شرکت نمایش داده شد اما به نظر نمی‌رسد که هنوز برای عرضه آماده باشد. با این حال دموی این محصول جذاب بود و می‌توان طی سال‌های آینده، روی آن حساب باز کرد. یک مسئله دیگر هم باقی می‌ماند. آیا پیکسل تبلت، همان گوشی تاشوی گوگل خواهد بود؟ سران گوگل در این خصوص مبهم حرف زده‌اند:

او … می‌دونی … ما فقط چیز کمی از نمونه اولیه چیزی را که ساختیم، امروز نشان دادیم که یک تبلت استاندارد است. جزئیات بیشتری در سال آینده میلادی که تبلت وارد بازار خواهد شد، به اشتراک گذاشته می‌شود.

ریک اوسترلو (Rick Osterloh)، معاون ارشد رئیس آلفابت

اوسترلو در پاسخ به این سوال، جواب بالا را ارائه داده اما موضوع جالب، لبخند عصبی او بعد از این نقل قول است! به این ترتیب شرایط پیکسل تبلت از سه حالت زیر خارج نیست:

  1. پیکسل تبلت همان پیکسل فولد یا پیکسل نوت‌پد است.
  2. معرفی پیکسل فولد که همان پیکسل تبلت است، تا سال ۲۰۲۳ به تاخیر می‌افتد.
  3. پیکسل فولد، پیکسل تبلت نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید