تراشه رایزن ۷۰۰۰X در بنچمارک OpenBenchmarking مشاهده شد - تکفارس 
تراشه رایزن ۷۰۰۰X در بنچمارک OpenBenchmarking مشاهده شد - تکفارس 

تراشه رایزن ۷۰۰۰X در بنچمارک OpenBenchmarking مشاهده شد

مهدی حلوائی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 17:33
رایزن 7000X

بر اساس گمانه‌زنی‌های قبلی، ای ام دی تراشه‌ی دسکتاپ رایزن ۷۰۰۰X را در ماه سپتامبر سال جاری میلادی روانه‌ی بازار می‌کند. حالا نسخه‌ی پیش‌تولید این تراشه در بنچمارک OpenBenchmarking مشاهده شده است. به‌نظر می‌رسد که رایزن ۷۰۰۰X در محیط لینوکس (توبونتو ۲۰.۰۴) آزمایش شده و بیشتر این آزمایش‌ها روی گرافیک مجتمع این تراشه صورت گرفته است.

مطالب مرتبط:

دیتابیس بنچمارک OpenBenchmarking نشان می‌دهد که تراشه‌ی رایزن ۷۰۰۰X بر پایه‌ی معماری Zen 4 طراحی و از ۸ هسته و ۱۶ رشته تشکیل شده است. این اطلاعات با مشخصات فاش‌شده‌ی قبلی نیز همخوانی دارد. ظاهراً این تراشه روی برد مرجع AM5 سوار بوده و حداکثر فرکانس بوست آن ۵.۲۱ گیگاهرتز بوده است. همچنین شماره سریال گرافیک مجتمع این تراشه GFX1036 بوده که آن را در دسته‌ی تراشه‌های خانواده‌ی RDNA 2 قرار می‌دهد.

رایزن 7000X

متاسافانه آزمایش‌های OpenBenchmarking روی رایزن ۷۰۰۰X با بالاترین فرکانس ممکن انجام نشده و احتمالاً تنها برای اطمینان از هماهنگی آن با برد مرجع استفاده‌شده صورت گرفته است. از این رو نمی‌توان عملکرد این تراشه را با پردازنده‌های شرکت‌های انویدیا و اینتل مقایسه کرد. در واقع انتظار نمی‌رود که این تراشه‌ در اجرای بازی‌های ویدیویی عملکرد درخشانی داشته باشد. با این وجود، افشاگری با نام کاربری MLID در جدیدترین گزارش خود به خلاف این موضوع اشاره کرده است.

بر اساس گزارش این افشاگر، عملکرد تراشه‌های Zen 4 در مقایسه با Zen 3 حدود ۱۵ تا ۲۴ درصد بهتر بوده و فرکانس کلاک آن‌ها نیز ۸ تا ۱۴ درصد بیشتر از تراشه‌های نسل قبلی ای ام دی است. همین موضوع باعث افزایش ۲۸ تا ۳۷ درصدی عملکرد تک‌هسته‌ای این تراشه‌ها خواهد شد. ای ام دی همچنین میزان کش L2 این تراشه‌ها در هر هسته را به ۱ مگابایت افزایش داده که ۱۲۸ کیلوبایت بیشتر از سری Zen 3 است.

نظر شما در مورد تراشه‌های دسکتاپ جدید ای ام دی چیست؟ به‌نظر شما آیا این تراشه‌ها عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده‌های اینتل و انویدیا خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: NotebookCheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید