ویدیوها را به صورت متن در یوتیوب ببینید - تکفارس 
ویدیوها را به صورت متن در یوتیوب ببینید - تکفارس 

ویدیوها را به صورت متن در یوتیوب ببینید

مهدی ملکی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 21:52
یوتیوب

کپشن‌های یا توضیحات یکی از مفیدترین و کارآمدترین ویژگی‌های یوتیوب هستند که گوگل مداوم آن را بهبود می‌دهد. ما همیشه نمی‌توانیم صدای یک ویدیو را بشنویم یا به آن توجه کنیم، بنابراین توضیحات می‌توانند با مهیا کردن امکان تماشای یک ویدیو و درک محتوای آن، روز بسیاری از کاربران را بسازند.

در رویداد گوگل I/O 2022، این شرکت تایید کرد که با اضافه شدن متن و ترجمه خودکار به ویدیوها، یوتیوب از این پس تمرکز بیشتری را روی توضیحات منعطف می‌کند.

با متن شروع می‌کنیم. این فناوری مبتنی بر مدل‌های تشخیص گفتار گوگل است و شباهت زیادی به توضیحات خودکار دارد، با این تفاوت که شما می‌توانید آن را به شکل یک فهرست، مشابه متن خودکاری که در اپلیکیشن گوگل ریکوردر تولید می‌شود، در قسمت پایین ویدیو ببینید و مطالعه کنید. حداقل این چیزی است که ما در یک دموی تصویری کوتاه در رویداد I/O 2022 مشاهده کردیم.

یوتیوب گوگل

البته همانند توضیحات خودکار، نباید انتظار داشته باشید که این قابلیت بسیار دقیق و بی‌نقص کار کند، مخصوصاً در اوایل عرضه. اگرچه این قابلیت عملکرد قابل ملاحظه‌ای در اپ گوگل ریکوردر دارد، اما ممکن است ویدیوها در این خصوص ضد و نقیض عمل کنند؛ به این معنا که گاهی اوقات، براساس ویدیو، کیفیت متن خودکار تولید شده بالا و گاهی اوقات پایین باشد.

ویژگی بعدی، ترجمه خودکار است. این ویژگی دقیقاً همان‌طوری کار می‌کند که شما تصور می‌کنید. اگر یک ویدیو توضیحات داشته باشد، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات و ضربه زدن روی Auto-translate، زبان مقصد را انتخاب کنید و سپس، ترجمه را به آن زبان به شکل زیرنویس ببینید. این قابلیت از مدت‌ها پیش در نسخه دسکتاپ یوتیوب در دسترس بود اما از این روی موبایل هم در دسترس است.

قابلیت مذکور می‌تواند در سناریوهایی بسیاری کارآمد ظاهر شود. اگرچه برخی از یوتیوبرها توضیحات اختصاصی ویدیوهایشان را در چند زبان ارائه می‌دهند اما این رویه بین همه رایج نیست.

گوشی‌های ما نیز در حال تبدیل شدن به یکی از روش‌های اصلی دسترسی به یوتیوب هستند،‌ بنابراین این حقیقت که کاربران موبایل اکنون قادر به ترجمه زیر نویس‌ها هستند، فرصت بزرگی را در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار می‌دهد تا در سراسر جهان فارغ از زبانی که به آن سخن می‌گویند،‌ مطرح شوند.

گوگل در رویداد روز گذشته خود، ویژگی‌های زیادی را حول هوش مصنوعی‌اش معرفی کرد که توضیح و متن خودکار تنها بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند. برای مثال،‌ این شرکت ویژگی خلاصه‌سازی جدیدی را معرفی کرده که درون داکس (Docs) قرار گرفته و همان‌طور که از نام آن انتظار می‌رود، خلاصه‌ای مفید از اسناد می‌سازد.

نزدیک به یک ماه پیش، گوگل مفهوم جست و جوی چندگانه را به کاربران معرفی کرد. در این ویژگی جدید، شما می‌توانید با استفاده از ویژگی لنز (Lens) که یک ابزار تشخیص محتوای تصاویر است، نه تنها از این طریق به جست و جوی آن بپردازید بلکه محتوای بیشتری را هم که خواهانش هستید، در همین بخش اضافه کنید.

همه این قابلیت‌ها به لطف الگوریتم قدرتمند هوش مصنوعی گوگل انجام پذیرفته‌اند. باید پذیرفت که گوگل اگر قدرتمندترین الگوریتم هوش مصنوعی جهان را در اختیار نداشته باشد، احتمالاً یکی از قوی‌ترین‌ها را در اختیار دارد.

منبع: Android Police

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید