همه محصولاتی که در گوگل I/O 2022 معرفی شدند - تکفارس 
همه محصولاتی که در گوگل I/O 2022 معرفی شدند - تکفارس 

همه محصولاتی که در گوگل I/O 2022 معرفی شدند

مهدی ملکی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 17:53
گوگل I/O 2022

گوگل دیشب در رویداد دو ساعته I/O 2022 خود محصولات، قابلیت‌ها و سرویس‌های زیادی را معرفی کرد. ما در این رویداد درباره هوش مصنوعی، اندروید و البته، محصولات سری پیکسل دیدیم و شنیدیم. در این مقاله به جمع‌بندی تمام معرفی‌های این کنفرانس می‌پردازیم.

پیکسل ۶a

پیکسل 6a

طبق انتظارات گوگل در این مراسم پیکسل ۶a را معرفی کرد. پیکسل ۶a مجهز به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با رزولوشن ۲۴۰۰x۱۰۸۰ پیکسل است و فقط از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این در حالیست که پیکسل ۶ و ۶ پرو به‌ترتیب‌های از نرخ‌های ۹۰ و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کردند.

طراحی این گوشی بسیار شبیه به گوشی‌های پیکسل ۶ است و از یک فریم آلومینیومی بهره می‌برد. با این حال، پوشش شیشه جلوی آن از گوریلا گلس ویکتوس به گوریلا گلس ۳ تنزل یافته و قاب پشت نیز از جنس پلاستیک است.

پیکسل ۶a از استاندارد IP67 پشتیبابی می‌کند و در این بخش نیز نسبت به دو مدل دیگر پیکسل ۶ که از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کردند تنزل پیدا کرده است.

پیکسل ۶a از همان تراشه تنسور گوگل که روی گوشی‌های پیکسل ۶ استفاده شده بود بهره برده و مجهز به یک چیپ امنیتی Titan M2 نیز است. این گوشی با ۶ گیگابایت رم LPDDR5 و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 ارائه شده است.

پیکسل ۷

پیکسل ۷ - گوگل

اگر مراسم ندیده‌اید، باید به اطلاع شما برسانیم که پیکسل ۷ یکی دیگر از محصولات معرفی شده در آن بود. گوگل گوشی‌های هوشمند پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو را با چند رندر به کاربران نشان داد که طبق آن، طراحی دوربین و پنل پشتی تغییر کرده است. این رندرها ثابت کردند که پیکسل ۷ به دو دوربین و پیکسل ۷ پرو به سه دوربین مجهز خواهد بود. از طرفی به نظر می‌رسد این بار خبری از رنگ صورتی برای سری پرچم‌دار گوگل نیست.

پیکسل واچ

پیکسل واچ

پیش از شروع مراسم، تصاویر واقعی پیکسل واچ فاش شده بود و نهایتاً گوگل هم در I/O 2022، دست به معرفی آن یعنی اولین ساعت هوشمند خود زد.

 این ساعت از فولاد ضدزنگ قابل‌بازیافت ساخته شده و از یک طراحی دایره‌ای با یک تاچ چرخان و یک دکمه کناری بهره می‌برد.

پیکسل واچ در بخش نرم‌افزار نسخه بهبودیافته Wear OS 3 را اجرا می‌کند و یک نسخه LTE نیز برای آن ارائه شده است. این ساعت علاوه بر اپلیکیشن‌های مرسوم گوگل از قابلیت‌های فیت‌بیت نیز بهره برده است. یکی از قابلیت مهم این ساعت حالت تماس اضطراری است که به شما کمک خواهد کرد تا در مواقع بحرانی با دوستان خود یا اورژانس تماس بگیرید.

گوگل ساعت پیکسل واچ خود را با فیت‌بیت یکپارچه کرده است و بسیاری از قابلیت‌های سلامت و فیتنس آن را در این ساعت ارائه کرده است. شما علاوه بر دسترسی به واچ فیس‌های اختصاصی فیت‌بیت، قادر به همگا‌م‌سازی داده‌های خود با اکانت فیت‌بیت‌تان نیز خواهید بود.

پیکسل بادز پرو

پیکسل بادز پرو

همان‌طور که گفتیم، این مراسم میزبان معرفی‌های زیادی از سری پیکسل بود و بادز پرو نیز یکی دیگر از رونمایی‌هایی به شمار می‌رود که کاربران در رویداد دو ساعته I/O 2022 شاهدش بودند.

پیکسل بادز پرو اولین هدفون بی‌سیم گوگل با قابلیت نویز کنسلینگ فعال است و همچنین مجهز به یک پردازنده صوتی ۶ هسته‌ای و الگوریتم‌های سفارشی برای حذف نویز است. این ایرباد از یک قابلیت جدید دیگر به نام Silent Seal نیز استفاده می‌کند که هدفون را به منظور حذف بیشترین نویز، با گوش شما سازگار خواهد کرد.

این هدفون بی‌سیم با بهره‌گیری از قابلیت Volume EQ به‌طور خودکار صدا را تنظیم می‌کند و یک اکولایزر ۵ بانده نیز به شما اجازه می‌دهد تا صدا را براساس سلیقه خود سفارشی کنید.

پیکسل بادز پرو نیز مثل اکثر ایربادها از حالت ترنسپرنسی پشتیبان می‌کند که به شما احازه می‌دهد تا صدای محیطی را بدون برداشتن هدفون از گوش‌های خود بشنوید. ‌

گوگل همچنین این ایرباد را مجهز به سنسورهای فشار کرده است تا به‌طور فعال فشار داخل گوش شما را اندازه بگیرد و آن را به میزانی که برای گوشی شما مناسب است کاهش دهد.

تبلت سری پیکسل

گوگل I/O 2022

گوگل تایید کرد که برنامه عرضه یک تبلت اندرویدی مبتنی بر تراشه تنسور را دارد. گوگل در خلال همین مراسم تایید کرد که این تبلت، همراهی شایسته برای گوشی‌های پیکسل با نمایشگر بزرگ‌تر خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر ما اطلاعات زیادی از مشخصات سخت‌افزاری این تبلت در دست نداریم و صرفاً مطمئن هستیم که درون آن از یک تراشه شخصی سازی شده تنسور استفاده می‌شود.

عینک‌های واقعیت افزوده

گوگل I/O 2022

دقیقاً در قسمت انتهایی رویداد، گوگل یک جفت عینک واقعیت افزوده (AR) را نمایش داد که قابلیت ترجمه فوری حین گفت و گو را دارند. مانند تبلت آینده گوگل و پیکسل ۷، اطلاعات زیادی از این عینک‌های واقعیت افزوده منتشر نشده است.

بنابراین هنوز مشخص نیست که دقیقاً شما چه زمانی قادر به تهیه آن‌ها خواهید بود. با این وجود جالب است که گوگل نیز در کنار اسنپ و متا، کار خود را در زمینه متاورس آغاز کرده و اکنون به رقابت مشغول شده‌اند.

هوش مصنوعی گوگل بهتر و بهتر می‌شود

گوگل I/O 2022

گوگل در این رویداد به دفعات درباره هوش مصنوعی سخن گفت و هر بار، به یکی از محصولات خود اشاره کرد. برای مثال، این غول دنیای تکنولوژی ویژگی خلاصه‌سازی جدیدی را معرفی کرده که درون داکس (Docs) قرار گرفته و همان‌طور که از نام آن انتظار می‌رود، خلاصه‌ای مفید از اسناد می‌سازد.

طبق گفته مدیر عامل اجرایی گوگل، سوندار پیچای (Sundar Pachai) این یک پیشرفت بسیار بزرگ در حوزه پردازش زبان طبیعی، فشرده‌سازی اطلاعات و همچنین تولید زبان است. داکس به لطف این قابلیت می‌تواند فایل متنی شما را تجزیه و تحلیل کرده، مهم‌ترین بخش‌های آن را بیرون کشیده و یک خلاصه منسجم از آن تولید کند.

با این حساب، شما به زودی می‌توانید اپلیکیشن چت را باز کرده و خلاصه‌ای از تمام مواردی که پیش‌تر برای شما ارسال شده‌اند، مشاهده کنید. همچنین برنامه‌هایی هم برای اضافه شدن خلاصه‌سازی به گوگل میت وجود دارد. سودمندی این قابلیت در سرویس‌های مذکور تا حد زیادی به قدرت تشخیص هوش مصنوعی گوگل در جزئیات مرتبط وابسته است.

نزدیک به یک ماه پیش، گوگل مفهوم جست و جوی چندگانه را به کاربران معرفی کرد. در این ویژگی جدید، شما می‌توانید با استفاده از ویژگی لنز (Lens) که یک ابزار تشخیص محتوای تصاویر است، نه تنها از این طریق به جست و جوی آن بپردازید بلکه محتوای بیشتری را هم که خواهانش هستید، در همین بخش اضافه کنید.

این ویژگی جدید، جست و جوی شما را به مسیر صحیحی هدایت می‌کند. در حالی که قابلیت مذکور هنوز در اختیار همه کاربران قرار نگرفته است، اما طبق ادعای گوگل در I/O 2022، بهبودهای زیادی را شامل شده است.

حین استفاده از جست و جوی چندگانه، شما قادر به جست و جوی اطلاعات محلی در دسته‌بندی عظیم میلیون‌ها کسب و کار کشف شده توسط گوگل هستید. بعد از اسکن یک تصویر یا اسکرین شات که حاوی چیزی است که می‌خواهید، می‌توانید با اضافه کردن محتوای متنی به آن، از گوگل درخواست کنید به دنبال آن در کسب و کارهای فیزیکی نزدیک شما بگردد.

در حال حاضر می‌توانید با استفاده از جست و جوی لنز یک شی مشخص را در یک قابل تشخیص داده و از گوگل بخواهید که در اینترنت به دنبال آن بگردد. در حالی که هم ویژگی جست و جوی چندگانه و هم امکان یافتن موارد این چنینی در مناطق محلی بسیار مفید و سومند است، اما شما پیش‌تر باید هر شی و سوژه را مجزا و یک به یک اسکن می‌کردید.

به خوبی مشخص است که اسکن مجزای هر سوژه چقدر زود خسته کننده می‌شود. به همین خاطر است که گوگل وجه جدیدی را به جست و جوی چندگانه خود جهت کاوش صحنه می‌افزاید. کاوش صحنه (Scene Exploration) اجازه خواهد داد که دوربین را در فاصله عریض‌تری قرار داده و چندین شی را در آن‌واحد در یک قاب اسکن کنید.

اضافه شدن ۲۴ زبان جدید به سرویس ترنسلیت گوگل، یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی مورد استفاده این شرکت است. چگونه؟ این زبان‌ها، اولین موارد این‌چنینی گوگل ترنسلیت هستند که صرفاً با استفاده از فناوری یادگیری ماشین تحت نام Zero-Shot Machine Translation توسعه یافته‌اند.

این فناوری می‌تواند کلمات را از یک زبان به زبانی دیگر، بدون دیدن هیچ‌گونه مثال و نمونه‌ای ترجمه کند. گوگل جزئیات نحوه کار این فناوری را به اشتراک نگذاشته است اما این غول فناوری از سال ۲۰۱۶ درباره آن صحبت می‌کند.

افزون بر این فناوری، گوگل از افراد بومی و زبان‌شناسان زیادی برای بهبود زبان‌های موجود نیز کمک گرفته است. همان‌طور که گوگل می‌گوید، اگرچه این فناوری قابل ملاحظه است، اما بی‌نقص نیست. این موارد، رایج‌ترین زبان‌های جهان نیستند اما میلیون‌ها نفر سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال، زبان بوجپوری در فهرست زبان‌های اضافه شده قرار دارد. این زبان در شمال هند، نپال و فیجی تلکم می‌شود. طبق سرشماری سال ۲۰۱۱ هند، ۵۱ میلیون نفر از این زبان استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقات گوگل، سانسکریت با ۲۰ هزار گوینده، کم‌استفاده‌ترین زبان در هند تلقی می‌شود که با این حال، به سرویس ترجمه این شرکت اضافه شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید