ثبت یک تصویر جالب از کهکشان M99 توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت یک تصویر جالب از کهکشان M99 توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت یک تصویر جالب از کهکشان M99 توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 08:24
کهکشان

تلسکوپ فضایی هابل این هفته تصویر بسیار جالبی از کهکشان مارپیچی چرخشی M99 به ثبت رسانده است. این کهکشان نیز مثل کهکشان راه شیری دارای یک صفحه‌ای از گازهای چرخان است که بازوهای آن از مرکز به سمت بیرون کشیده شده‌اند. اما کهکشان فقط یک کهکشان مارپیچی نیست، بلکه یک کهکشان مارپیچی کامل با جزئیات و طراحی بسیار دقیق و منظم است که نظیر آن را کمتر می‌توان پیدا کرد.

کهکشان M99 در صورت فلکی Coma Berenices و در فاصله ۴۲ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و جزو یکی از مهمترین کهکشان‌ها برای مطالعه دانشمندان است. تصویر این کهکشان توسط ابزار Wide Field Camera 3 تلسکوپ هابل برای بار دوم و برای دو پروژه متفاوت ثبت می‌شود.

کهکشان

در پروژه اول، این کهکشان به‌منظور بررسی تفاوت بین دو نوع انفجار سوپرنوا و نوا در پایان عمر ستارگان رصد شده بود. انفجار نوع اول بسیار دراماتیک است و باعث پراکنده شدن ذرات ستاره در فضایی به وسعت خیلی بزرگ می‌شود و رویداد بسیار نورانی و هیجان‌انگیزی است. اما انفجار نوع دوم عمدتا در مورد کوتوله‌های سفید اتفاق می‌افتد و به بزرگی نوع اول نیست.

به نظر دانشمندان، رویدادهای دیگری نیز در حین این انفجارها ممکن است رخ بدهد که از دید ما مخفی هستند اما اهمیت زیادی در فرایندهای بعدی کیهانی دارند. این دانشمندان فکر می‌کنند که کهکشان M99 می‌تواند چنین اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار دهد و به همین خاطر دوربین تلسکوپ هابل را به سمت آن چرخانده‌اند تا این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنند.

پروژه دیگری با رصد کردن کهکشان M98 انجام شده است مطالعه روی چگونگی شکل‌گیری ستارگان جوان از دل ابرهای گردوغبار سرد است. نام این پروژه Physics at High Angular resolution است و با همکاری هابل و Nearby GalaxieS در حال انجام است.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.