یک مطالعه نشان می دهد مغز فضانوردان بزرگتر از افراد عادی است - تکفارس 
یک مطالعه نشان می دهد مغز فضانوردان بزرگتر از افراد عادی است - تکفارس 

یک مطالعه نشان می دهد مغز فضانوردان بزرگتر از افراد عادی است

افشین نوری
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 08:14
ایستگاه فضایی بین‌المللی

دانشمندان در یک مطالعه جدید موفق به کشف تغییراتی در مغز فضانوردان شده‌اند که نشان می‌دهد قسمتی از مغز آن‌ها به نام فضای دور عروقی بزرگتر شده است.

این مطالعه روی ۱۵ فضانورد انجام شده است و و تغییرات ایجادشده در فضای اطراف عروق خونی مغز را با مایع پر شده است بررسی مرده است.‌مخققان قبل از از سفر فضانوردان به ایستگاه فضایی، از مغز آن‌ها از طریق MRI عکسبرداری کردند و بعد از بازگشت‌شان به زمین نیز در بازه‌هلی زمانی یک‌ماهه، دوماهه و شش ماهه اقدام به MRI کردند.

نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که در مورد فضانوردانی که برای اولین بار به فضا سفر کرده‌اند، فضای مایع اطراف مغز آن‌ها بزرگتر شده است، اما در مورد فضانوردانی که بار چندمشان بوده تغییراتی در این فضا ایجاد نشده است.

این نتایج نشان می‌دهند که مغز فضانوردان احتمالا با فضا سازگار می‌شود.‌‌ البته از آنجائیکه این تغییرات مشکلی از نظر سلامتی روی فضانردان ایجاد نمی‌کند خطرناک نیستند. این تغییرات به‌تبع به خاطر نبود گرانش در فضا ایجاد می‌شود که باعث نمی‌شود آب به سمت بالای بدن حرکت کند و شاید به همین دلیل باشد که صورت فضانوردان اغلب پف‌کرده به نظر می‌رسد.

مطالعات قبلی نیز نشان داده بودند که مغز فضانوردان گرایش به بزرگتر شدن دارد که دلیل آن ممکن است تغییر در توزیع آب بدن باشد. دانستن این تغییرات اهمیت بسیار زیادی برای آژانس‌های فضایی دارد و تا حدودی نگرانی‌های آن‌ها را برطرف می‌کند. نتایج این تحقیقات همچنین می‌توانند در درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.