ثبت تصویر نادر از ادغام دو کهکشان توسط تلسکوپ Víctor M. Blanco - تکفارس 
ثبت تصویر نادر از ادغام دو کهکشان توسط تلسکوپ Víctor M. Blanco - تکفارس 

ثبت تصویر نادر از ادغام دو کهکشان توسط تلسکوپ Víctor M. Blanco

افشین نوری
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 10:45
کهکشان

تلسکوپ Víctor M. Blanco در جدیدترین تلاش خود موفق به ثبت تصویر دو کهکشان در حال ادغام با یکدیگر شده است. این دو کهکشان به‌ترتیب NGC 1512 و NGC 1510 نام دارند و به نظر می‌رسد پروسه ادغام آن‌ها ۴۰۰ میلیون سال در حال انجام است.

هرچه این دو کهکشان به هم نزدیکتر می‌شوند سرعت شکل‌گیری ستارگان افزایش می‌یابد و ستارگان جدیدتری از دل آن‌ها متولد می‌شوند. کهکشان NGC 1512 که در سمت چپ قرار دارد بزرگتر از NGC 1510 در سمت راست است و هر دو در کنار هم تصویر بسیار جالبی را به ثبت رسانده‌اند. NGC 1512 یک کهکشان مارپیچی از نوع کهکشان راه شیری است و کهکشان کوچکتر NGC 1510 یک کهکشان کوتوله است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

کهکشان

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید هاله‌ای از گردوغبار و گاز در اطراف محل ادغام این دو کهکشان شکل گرفته است و نیروی گرانشی باعث تغییر شکل آن ناحیه شده است. این دو کهکشان درنهایت باهم ترکیب شده و تبدیل به یک کهکشان واحد خواهند شد.

این دو کهکشان در صورت‌فلکی Horologium قرار دارد و این تصویر توسط دوربین انرژی تاریک NOIRLab که‌روی تلسکوپ ۴ متری Víctor M. Blanco در آمریکا نصب است ثبت شده است.

البته هدف اصلی این تلسکوپ مطالعه انرژی تاریک در کیهان است و از سال ۲۰۱۹ در حال جمع‌آوری داده‌ها از نقاط مختلف کیهان است.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.