تراشه های ای ام دی تردریپر ۷۰۰۰ از ۹۶ هسته Zen 4 بهره خواهند برد؛ عرضه در سال ۲۰۲۳ - تکفارس 
تراشه های ای ام دی تردریپر ۷۰۰۰ از ۹۶ هسته Zen 4 بهره خواهند برد؛ عرضه در سال ۲۰۲۳ - تکفارس 

تراشه های ای ام دی تردریپر ۷۰۰۰ از ۹۶ هسته Zen 4 بهره خواهند برد؛ عرضه در سال ۲۰۲۳

مهدی حلوائی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 19:53
تردریپر 7000

ای ام دی اخیراً تراشه‌های سری تردریپر ۵۰۰۰ (Threadripper 5000) را به همراه لپ تاپ‌های شرکت لنوو به بازار عرضه کرد. بدون شک این شرکت برنامه‌هایی برای عرضه‌ی پردازنده‌های نسل بعدی تردریپر ۷۰۰۰ نیز دارد اما بر اساس گمانه‌زنی‌های اخیر، این تراشه‌ها تنها در رایانه‌های قدرتمند و ورک استیشن‌ها قابل دسترس خواهند بود.

بر اساس گزارش MLID، افشاگر معتبر، تراشه‌های سری تردریپر ۷۰۰۰ بر اساس معماری Zen 4 و فرآیند تولید ۵ نانومتری شرکت TSMC طراحی شده و از ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته بهره خواهند برد. از آن‌جایی که تعداد هسته‌های این تراشه‌ها با سری اپیک جنوا (EPYC Genoa) یکسان است، احتمالاً مدار مجتمع آن‌ها نیز یکسان خواهد بود و تنها بخش‌هایی از آن برای جلوگیری از دسترسی کاربران عادی غیر فعال خواهد شد.

ای ام دی جنوا

ای ام دی قصد دارد تا در تراشه‌های سری اپیک از سوکت جدید SP5 استفاده کند و احتمالاً سوکت ویژه‌ای را نیز برای پلتفرم تردریپر با نام TR5 و SP5r2 طراحی خواهد کرد. سوکت فعلی TR4 در دو نسل تردریپر Zen 3 و Zen 4 مورد استفاده قرار گرفت و احتمالاً سوکت جدید ای ام دی نیز از فناوری‌هایی مانند PCIe 5.0 و DDR5 پشتیبانی خواهد کرد. انتظار می‌رود که تراشه‌های بعدی ای ام دی نیز بر اساس مدار مجتمع برگامو (Bergamo) طراحی شده و از ۱۲۸ هسته بهره ببرند.

در حال حاضر مشکل اصلی پلتفرم تردریپر، تاریخ عرضه‌ی آن است. ای ام دی این پلتفرم را بیش از یک سال پس از عرضه‌ی تراشه‌های سری Zen 3 برای رایانه‌های قدرتمند و ورک استیشن‌ها معرفی کرد و از این رو احتمالاً تراشه‌های تردریپر ۷۰۰۰ نیز در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳ و یا سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهند شد. این تاریخ حدود یک سال پس از عرضه‌ی تراشه‌های سری رایزن ۷۰۰۰ برای پلتفرم AM5 خواهد بود.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید