شایعه: کارت های گرافیکی بعدی AMD از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد - تکفارس 
شایعه: کارت های گرافیکی بعدی AMD از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد - تکفارس 

شایعه: کارت های گرافیکی بعدی AMD از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد

افشین نوری
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:56
amd

یک کاربر توییتر به نام Kepler_L2 فاش کرده است که کارت گرافیگی بعدی AMD که Navi 31 نام خواهد داشت و مبتنی بر فناوری RDNA3 خواهد بود از استاندارد PCIe 5.0 X16 پشتیبانی خواهد کرد.

گفته می‌شود نسل بعدی پرازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace انویدیا نیز ممکن است از همان فناوری پشتیبانی بکند.

البته شرکت AMD از اسلات‌های PCIe 5.0 قرار است در مادربوردهای AM5 خود برای پردازنده‌های Zen 4 استفاده کند. اما مادربوردها همچنان گران‌قیمت هستند و کسی حاضر نیست حتی با وجود پشتیبانی آن‌ها از PCIe 5.0 پول زیادی بابت آن‌ها پرداخت کند. اما این شرایط ممکن است تا آخر امسال تغییر بکند. هر دو شرکت AMD و انویدیا می‌خواهند نسل جدید کارت‌های گرافیکی خود را با فناوری PCIe 5.0 ارائه بکنند.

کاربر Kepler_L2 ادعا کرده است که با بررسی پچ معماری GFX11 شرکت AMD کشف کرده که‌ کارت‌های گرافیکی سری Radeon RX 7000 از این فناوری پشتیبانی خواهد کرد و احتمالا قبل از سری RTX 4000 انویدیا عرضه خواهند شد.

بد نیست بدانید که GFX11 اسم رمز Navi 31 بر پایه معماری RDNA3 است و کاربر توییتری گفته است که فقط رده‌بالاترین مدل Navi 31 از فناوری PCIe 5.0 پشتیبانی خواهد کرد. با این حال، AMD ممکن است در مدل‌های Navi 32 و ۳۲ نیز از این استاندارد استفاده نکند و آن‌ها را با لاین‌های محدودتری عرضه بکند. طبق شایعات مدل Navi 32 با ۱۶ لاین و مدل ۳۳ با ۸ لاین ارائه خواهند شد.‌

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.