جایی که سوییچ شکست می خورد، استیم دک موفق می شود - تکفارس 
جایی که سوییچ شکست می خورد، استیم دک موفق می شود - تکفارس 

جایی که سوییچ شکست می خورد، استیم دک موفق می شود

مهدی ملکی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 20:44
استیم دک ولو - نینتندو سوییچ

پیش از آن که به نینتندو سوییچ یا استیم دک بپردازیم، معمولاً گیمرها هر وقت که به مسافرت می‌روند، یک سوال تکراری پیش رویشان قرار می‌گیرد: چطور قرار است زمانی که از رایانه شخصی یا کنسولم دور هستیم، به بازی کردن ادامه دهم؟

پیش‌تر همیشه نینتندو سوییچ برای نقش‌آفرینی حاضر بوده است. با این حال، اکنون شرایط اندکی تغییر کرده است و به نظر می‌رسد می‌توانیم تصمیم دیگری هم بگیریم: استیم دک. در همین حین که هنوز بسیاری از کاربران دستشان به استیم دک خود نرسیده و از طرفی، بسیاری هم قصد خریدن آن را ندارند، به تدریج معایب سوییچ در مقایسه با این محصول ولو آشکار می‌شوند.

علاوه بر باتری، نمایشگر بزرگ‌تر، گرافیک و حتی فایل‌های ذخیره بین پلتفرمی، استیم دک در حوزه‌هایی وارد و پیروز می‌شود که سوییچ هرگز به آن‌ها قدم نگذاشته است؛ چه حوزه‌هایی؟ در ادامه نگاهی کوچک به آن‌ها خواهیم داشت.

سازش، بنیان کنسول‌های دستی

اگرچه مدت کوتاهی از عرضه عمومی استیم دک می‌گذرد اما بررسی‌ها و تجارب افراد در دنیای واقعی مشخص کرده‌اند که این رایانه شخصی گیمینگ قابل حمل چطور ظاهر می‌شود، عمل و همچنین رفتار می‌کند. در این بین، مهم‌ترین چیز قابلیت حفظ و حمل پیشرفت خود در بازی‌هاست. کنسول‌های دستی بیشتر زمان‌ها پلتفرم سازش به شمار می‌روند و چه بخواهیم یا خیر، این موضوع همیشه صدق می‌کند.

پلتفرم‌های این چنینی که در حالت دستی به بازار عرضه می‌شوند، اغلب برای بازی کردن در موقعیت‌های ویژه در نظر گرفته شده‌اند، شرایطی که شما فارغ از هر چیز صرفاً می‌خواهید سازش کنید و به بازی کردن ادامه دهید.

حین بازی کردن با سوییچ، به همین خاطر بارها و بارها مسائل و ماجراهایی برای بازیکنان پیش می‌آیند. برای مثال، شما پیش یا حین یک مسافرت، یک بازی جدید تهیه می‌کنید و سپس مشغول تجربه‌اش می‌شوید. طی مدت اقامت‌تان در مکانی دیگر، به بازی کردن آن عنوان ادامه می‌دهید اما بعید است که پیشرفت خاصی را در آن تجربه کنید؛ چرا؟ چون قرار است شما به خانه و سراغ رایانه شخصی یا کنسول اصلی خود بازگردید. احتمالش بالاست که آن بازی را روی پلتفرم اصلی خود ادامه دهید.

مشکلات دیگری مانند گرافیک، نرخ فریم، جوی کان‌ها و … نیز در خصوص سوییچ وجود دارند اما هیچ یک از آن‌ها در برابر مزیت این کنسول دستی مهم نیستند. اکثر بازیکنان ترجیح می‌دهند در مقابل ویژگی قابل حمل بودن آن، با شرایط سازش کنند و از برخی خواسته‌هایی که اولویت کمتری دارند، چشم‌پوشی کنند. مشکل اصلی همان ماجرایی است که بالاتر اشاره کردیم. بازیکنان دوست ندارند یک بازی را از اول شروع کنند و استیم دک این مشکل را حل می‌کند.

توجه به پلتفرم‌های دیگر مهم است

نینتندو می‌توانست کار استیم دک ولو را حتی پیش از معرفی رسمی آن تمام کند! اما نینتندو هرگز قابلیتی را که هم بازیکنان و هم توسعه دهندگان خواستارش هستند، درون سوییچ تعبیه نکرد: کراس سیو یا ذخیره بین پلتفرمی. فهرست بازی‌های سازگار سوییچ با این قابلیت، نشان می‌دهند که نینتندو چه پتانسیلی را هدر می‌دهد.

جدای از عناوین انحصاری سوییچ، تجربه بازی‌هایی مثل Hades، The Witcher 3، Divinity Original Sin 2 و حتی Civilization VI روی این کنسول دستی که از ذخیره بین پلتفرمی روی رایانه‌های شخصی هم پشتیبانی می‌کنند، بیش از پیش اهمیت این قابلیت را نشان می‌دهد.

نینتندو نه تنها خودش توجهی به این ماجرا نشان نمی‌دهد بلکه تاکنون هیچ سیستمی را جهت سهولت سازگاری بین فایل‌های ذخیره سوییچ و رایانه‌های شخصی، توسعه نداده است.

اگرچه حتی این مشکلات هم به عنوان شکست سوییچ در رقابت نیستند اما به خوبی ثابت می‌کنند که خود نینتندو فضا را برای حضور یک رقیب قدرتمند به نام استیم دک باز گذاشته است.

منبع با دگرگونی: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.