گزارش: صنعت نیمه رسانای چین به سرعت در حال توسعه است - تکفارس 
گزارش: صنعت نیمه رسانای چین به سرعت در حال توسعه است - تکفارس 

گزارش: صنعت نیمه رسانای چین به سرعت در حال توسعه است

افشین نوری
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 10:56
کمبود تراشه

اخیرا طبق گزارشی که موسسه تحقیقاتی Yole Développement درباره بازار نیمه‌رسانای سیلیکون کاربید (SiC) انجام داده است، ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۷ به ۶.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

پوشون چیو (Poshun Chiu) تحلیلگر ارشد این موسسه گفته است که‌ نیمه رسانای سیلیکون کاربید موتور محرک صنعت تراشه‌ها است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه آن وجود دارد و انتظار می‌رود که این بخش به‌زودی رشد سریعی داشته باشد.

هم‌اکنون شرکت‌های مهمی در این زمینه فعال هستند که عبارتند از STMicroelectronics، Wolfspeed، Semiconductor و Infineon Technologies و همه آن‌ها دارای اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت برای این بازار هسند. با این حال، هر شرکتی استراتژی خاص خودش را خواهد داشت. در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت در کشور چین وجود دارند که روی این فناوری کار می‌کند که در تصویر زیر اسامی آن‌ها را مشاهده می‌کنید‌:

نیمه رسانای چین

نیمه‌رساناهای SiC شرکت ST هم‌اکنون در خودروهای برقی تسلا مورداستفاده قرار می‌گیرند و این شرکت در حال توسعه نوع ۸ اینچی آن نیز است. شرکت ON Semiconductor موفق شده گام بزرگی در سال گذشته بردارد و شرکت GT Advanced Technologies را که در کار تامین وافر SiC است خریداری کند‌. از طرفی، کسب‌وکار SiC شرکت Infineon رشد ۱۲۶ درصدی را در سال گذشته تجربه کرده است. شارژ سریع ۸۰۰ واتی این شرکت در داخل خودروی Ioniq5 هیوندای استفاده شده است.

شرکت Wolfspeed نیز گفته است که تمرکز این شرکت روی بهبود هرچه بیشتر فناوری SiC خواهد بود. این شرکت چند سال پیش واحد LED خود را بست اما حالا قصد راه‌اندازی نوع ۸ اینچی کاربید سیلیکون را دارد.

طبق گزارش امروز، هزینه اولیه وافر SiC حدود ۶۰ درصد هزینه ساخت یک وافر برای کاربید سیلیکون ۱۲۰۰ واتی است. از طرفی، وافرهای ۸ اینچی نفش کلیدی در افزایش تولید خواهد داشت و به همین‌خاطر شرکت‌ها به‌دنبال توسعه آن هستند. تولید انبوه این وافر از امسال شروع شده است.

در هر حال، به نطر می‌رسد رشد صنعت تراشه وابسته به رونق بازار SiC. است و باید منتظر بمانیم و ببینیم امسال چه اتفاقاتی برای این بازار می‌افتد.

منبع؛ Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید