دلیل واقعی جدایی جانی آیو از اپل مشخص شد - تکفارس 
دلیل واقعی جدایی جانی آیو از اپل مشخص شد - تکفارس 

دلیل واقعی جدایی جانی آیو از اپل مشخص شد

مهدی ملکی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 10:58
جانی آیو

از زمان تبدیل شدن تیم کوک (Tim Cook) به مدیر عامل اجرایی اپل، این شرکت دوره تاثیرگذاری را پشت سر گذاشته است. این ابرغول دنیای فناوری حتی بدون حضور جانی آیو، به قله‌های جدیدی صعود کرده است و هر سال فروش آیفون‌ها، مک‌ها و اپل واچ‌هایش افزایش می‌یابد.

در حقیقت اپل به شکلی به رشد خود ادامه می‌دهد که در نظر بسیاری غیرممکن جلوه می‌کرد. اما به چه قیمتی؟ یک گزارش جدید جزئیات روزی را به اشتراک می‌گذارد که پایان یک دوره و تغییر اپل برای همیشه را نشان می‌دهد.

اپل ۶ تیر ۱۳۹۸ (۲۷ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی) اعلام کرد مدیر ارشد طراحیش، جانی آیو (Jony Ive) از آن‌ها جدا می‌شود. آیو حدود ۲۷ سال با اپل همکاری می‌کرد و یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مدیران اجرایی این شرکت به شمار می‌رفت. اعلام این خبر افراد زیادی را در شوک فرو برد.

آیو طی سال‌های مذکور تبدیل به یکی از ستون‌های اصلی این شرکت و هم‌معنی طراحی آرمانی آن شده بود. اگرچه ماجرای دقیقی از دلیل جدایی راه این دو همکار قدیمی در دسترس نیست اما اکنون با توجه به گزارش جدید به نظر می‌رسد به هر حال هر دو به نقطه‌ای رسیدند که چاره‌ای جز جدا کردن راه وجود نداشته است.

طبق گفته‌های کتاب After Steve: How Apple Became a Trillion-Dollar Company and Lost Its Soul دلیل اصلی خروج ایو را اختلاف بر سر طراحی و معرفی اپل واچ عنوان کرده است. ظاهراً آیو اصرار به کمپین بازاریابی بسیار پرهزینه‌ای داشته است. ایو اصرار می‌کرده هزینه‌ای ۲۵ میلیون دلاری برای این موضوعات در نظر گرفته شود.

به هر نحو، به باور آیو اپل زیر نظر تیم کوک بیشتر به ترندهای روز متمایل شد و هنر، جای خود را به تجارت و درآمد داد. این دو نگرش و فلسفه متفاوتی داشتند و نهایتاً این آیو بود که باید از شرکت جدا می‌شد. شما می‌توانید با مراجعه به کتاب مذکور، اطلاعات بیشتری را از این ماجرا بیابید و بخوانید.

البته آیو بعد از جدا شدن از اپل، بیکار ننشست. آیو اکنون شرکت طراحی LoveFrom را با یکی از دوستان قدیمی خود به نام Marc Newson تاسیس کرده که اپل به عنوان بزرگترین مشتری این شرکت محسوب می‌شود. روابط کاری محدود میان اپل و آیو در هنوز هم ادامه دارد. 

طبق گزارش‌ها آیو حین خروج دستمزدی ۱۰۰ میلیون دلاری دریافت کرده است. ۱۰ سال پیش و در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ بود که تیموتی دانلد کوک به‌ عنوان مدیرعامل جدید شرکت اپل معرفی شد. تیم کوک در آن زمان توسط استیو جابز به شرکت پیشنهاد داده شد و از زمان حضور او در اپل، این شرکت آمریکایی تغییرات زیادی را به خود دیده که به اعتقاد بسیاری از افراد، این تغییرات هرگز با وجود استیو جابز صورت نمی‌گرفت.

منبع: XDA-Developers

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید