عرضه تراشه های سری Zen 5 ای ام دی احتمالاً تا سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به تعویق افتاده است - تکفارس 
عرضه تراشه های سری Zen 5 ای ام دی احتمالاً تا سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به تعویق افتاده است - تکفارس 

عرضه تراشه های سری Zen 5 ای ام دی احتمالاً تا سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به تعویق افتاده است

مهدی حلوائی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 19:03
ای ام دی Zen 5

بر اساس گزارش خبرگزاری Digitimes، عرضه‌ی تراشه‌های سری Zen 5 ای ام دی در صورتی که این شرکت قصد استفاده از فرآیند تولید ۳ نانومتری TSMC را داشته باشد، احتملاً با تاخیر مواجه خواهد شد چرا که در حال حاضر اولویت اصلی TSMC ارائه‌ی این فرآیند به شرکت‌های اینتل و اپل است.

هر چند که اینتل و اپل جزو مشتریان ویژه‌ی TSMC محسوب می‌شوند اما شرکت‌های ای ام دی، انویدیا و مدیاتک نیز قصد دارند تا از فرآیند تولید ۳ نانومتری این کمپانی تایوانی در تراشه‌های نسل بعدی خود اسنتفاده کنند. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که این تراشه‌ها حداقل تا سال ۲۰۲۴ و یا حتی ۲۰۲۵ میلادی به بازار عرضه نخواهند شد. در حال حاضر هنوز نمی‌توان استفاده‌ی ای ام دی از فرآیند ۳ نانومتری TSMC در سری Zen 5 را تایید کرد اما از آن‌جایی که تراشه‌های Zen 4 این شرکت از فرآیند ۵ نانومتری TSMC بهره برده‌اند، احتمال وقوع چنین موضوعی افزایش پیدا می‌کند.

با این وجود، ممکن است که ای ام دی در تراشه‌های نسل بعدی خود از فرآیند تولید N5P بهره ببرد که عملکرد آن بسیار بهتر از فرآیند N5 و فرآیند ۴ نانومتری TSMC است. همچنین احتمال دارد که ای ام دی موفق شود تا TSMC را برای ارائه‌ی فرآیند ۳ نانومتری خود به این شرکت متقاعد کند اما از آن‌جایی که TSMC شرکت‌های اینتل و اپل را در اولویت قرار داده است، موجودی تعداد تراشه‌های سری Zen 5 در سال ۲۰۲۴ بسیار کم خواهد بود.

در حال حاضر محتمل‌ترین استراتژی، عرضه‌ی تراشه‌های سری Zen 4 در سال ۲۰۲۲، عرضه‌ی سری Zen 4 با فناوری V-Cache در سال ۲۰۲۳ و عرضه‌ی سری Zen 5 در سال ۲۰۲۴ است. توجه داشته باشید که تمام این اطلاعات در حد گمانه‌زنی بوده و ای ام دی هیچ یک از آن‌ها را تایید نکرده است.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید