ثبت تصویر یک کهکشان فوق پراکنده توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت تصویر یک کهکشان فوق پراکنده توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت تصویر یک کهکشان فوق پراکنده توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 07:52
تلسکوپ هابل

این هفته تلسکوپ فضایی هابل، یک تصویر جذاب از یک کهکشان فوق‌پراکنده ثبت کرده است. این کهکشان GAMA 526784 نام دارد و در فاصله ۴ میلیارد سال نوری از ما و در صورت فلکی Hydra قرار دارد.

کهکشان‌های فوق‌پراکنده دارای ویژگی‌های خاصی هستند‌. آن‌‌ها می‌توانند مقادیر متغیری ماده تاریک داشته باشند. برای مثال بعضی از آن‌ها بعضی از آنها ممکن است هیچ ماده ماریکی نداشته باشند اما بعضی کلا پر از ماده تاریک باشند‌.‌ ویژگی دیگر این نوع کهکشان‌ها آن است که می‌توانند برخلاف سایر کهکشان‌ها تعداد غیرمعمول‌ای از خوشه‌های ستاره‌ای را در داخل خود داشته باشند.

تلسکوپ هابل

تصویری که مشاهده می‌کنید در واقع بخشی از پروژه‌ ناسا برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره کهکشان‌های فوق‌پراکنده است. بزرگی این عوع کهکشان‌ها می‌تواند له بزرگی ۶۰ هزار سال نوری باشد که تقریبا هم‌اندازه کهکشان راه‌شیری ماست اما فقط ۱ درصد ستاره‌های کهکشان ما در آن‌ها وجود دارد.

وجود ستاره‌های کم در این نوع کهکشان‌ها این سوال را پیش آورده که آن‌ها چگونه به حیات خود ادامه می‌دهند و از هم نمی‌پاشند. جواب این سوال در ماده تاریک است. به‌گفته دانشمندان ناسا که وجود ماده تاریک در این کهکشان‌‌ها از مرگ آن‌ها جلوگیری کرده است.

اما در مورد کهکشان فوق‌پراکنده‌ای که هیچ ماده تاریکی ندارد چه می‌توان گفت؟ دانشمندان هنوز پاسخ مشخصی برای این سوال ندارند‌ و به همین‌خاطر آن‌ها مجبور هستند که مطالعات بیشتری روی این نوع کهکشان‌ها انجام دهند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید