۱۰ مقصد اکوتوریسم که باید در فهرست سفر شما قرار بگیرد - تکفارس 
۱۰ مقصد اکوتوریسم که باید در فهرست سفر شما قرار بگیرد - تکفارس 

۱۰ مقصد اکوتوریسم که باید در فهرست سفر شما قرار بگیرد

سپهر بندزر
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:18
۱۰ مقصد اکوتوریسم

اکوتوریسم گونه‌ای از گردشگری در جوامع مختلف است که گردشگران در آن به مناطق بکر، دست‌نخورده و غیرمسکونی جهان سفر می‌کنند تا با گونه‌های گیاهی و جانوری آشنا شوند و برای محافظت از آنها آموزش ببینند.

هر شخصی که سفر می‌کند باید به یاد داشته باشد که صنعت گردشگری می‌تواند با انتشار گازهای گلخانه‌ای، اختلالات در طبیعت و یا رفتار غیرمسئولانه روی حیوانات و طبیعت تأثیر بگذارد.

با تحول صنعت گردشگری در قرن ۲۱ و شروع صنعت اکوتوریسم، مردم بیشتر به ارزش طبیعت توجه می‌کنند و نسبت به محافظت از آن مسئولیت‌پذیر هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۰ جاذبه گردشگری در زمینه اکوتوریسم آشنا کنیم، پس با وب‌سایت تکفارس همراه باشید.

منطقه Burren در ایرلند

اکوتوریسم

منطقه Burren که در Clare واقع شده یکی از خاص‌ترین مکان‌های جغرافیایی ایرلند شناخته می‌شود که در ۳۵۰ میلیون سال گذشته و در لایه زغال خیز شکل‌گرفته است. در آن زمان کشور ایرلند با آب‌پوشیده شده بود که در نهایت منجر به تجمع سنگ‌های رسوبی و شکل‌گیری این منظره منحصربه‌فرد شد.

نام محل سنگی که برای منطقه  Burren انتخاب شده، شرح کاملی از ظاهر آن را به ما نشان می‌دهد که شامل تنوع بی‌شمار گیاهان، جانوران، محیط‌های طبیعی، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها است. پیاده‌روی در منطقه Burren، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده بهینه از تابستان است.

پارک ملی Gunung Mulu در مالزی

اکوتوریسم

کشور مالزی یکی از گزینه‌های مهمی است که باید در فهرست هر گردشگری قرار بگیرد. این کشور که در آسیای شرقی واقع شده، خانه پارک‌های ملی، جنگل‌های بارانی باستانی و بخش‌هایی از جزیره Borneo است.

پارک ملی Gunung Mulu که بخشی از Borneo در ایالت Sarawak را اشغال کرده، به دلیل غارهای متعدد آن معروف است. شاید چنین مکانی برای گردشگرانی که از فضاهای بسته می‌ترسند مناسب نباشد، ولی می‌توانید قله‌ها و صخره‌های آهکی را نیز تماشا کنید.

این غارها توسط محافظان طبیعت به‌دقت زیر نظر گرفته شده‌اند تا بازدیدکنندگان به آنها آسیب وارد نکنند و از سالم بودن چنین جاذبه‌هایی اطمینان حاصل کنند.

پارک ملی Tongariro در نیوزلند

اکوتوریسم

پارک Tongariro که با نام Mordor نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین پارک کشور نیوزلند و یکی از قدیمی‌ترین پارک های جهان است. این پارک در سال ۱۸۸۷ افتتاح شد و مردم به‌منظور احیا و نوسازی، آن را به دولت نیوزلند واگذار کردند.

این پارک یکی از مکان‌هایی است که فیلم ارباب حلقه‌ها در آن فیلم‌برداری شده و شما می‌توانید بدون ازبین‌بردن اجزا از منظره زیبای آن لذت ببرید. فعالیت‌های دیگر مانند پرش از روی آبشار، پیاده‌روی و دیدن پرنده کیوی نیز برای این مکان در نظر گرفته شده است.

جنگل ابر Monteverde در کاستاریکا

اکوتوریسم

کاستاریکا یا بهشت طبیعت‌گردی به دلیل فعالیت‌های مختلف در این زمینه در فهرست ما قرار می‌گیرد. این کشور یک‌چهارم از جزایر خود را برای احیاء و محافظت از آن به پارک ملی تبدیل کرده است. این کشور همچنین در زمینه رشد صنعت گردشگری بدون ازبین‌بردن طبیعت اقدام فوق‌العاده‌ای را انجام داده و حتی رئیس‌جمهور این کشور ادعا کرد که می‌خواهد استفاده از سوخت فسیلی را متوقف کند.

اولین بخش از این جنگل‌ها که بازدیدکنندگان باید از آن لذت ببرند، پیاده‌روی در جنگل‌های ابر Monteverde و دیدن انواع مختلف گیاهان بومی است. فعالیت‌های دیگری نیز مانند؛ پرش بانجی و زیپ‌لاین برای افرادی که علاقه بسیاری به هیجان دارند طراحی شده است.

پارک ملی Yosemite در آمریکا

اکوتوریسم

پارک Yosemite، در سال ۱۸۶۴ توسط رئیس‌جمهور این کشور به‌منظور محافظت انتخاب شد. این پارک که در Sierra Nevadas واقع شده، تقریباً به‌اندازه ایالت Rhode ایرلند است.

این پارک میزبان آب‌وهوای مدیترانه‌ای و بارش‌های سنگین در فصل زمستان است، ولی در بقیه ایام سال تنها سه درصد از میزان کل باران می‌بارد. پارک Yosemite، میزبان گونه‌های متنوعی از ویژگی‌های طبیعی مانند، دریاچه، صخره، کوه، چمنزار و ۹۵ درصد از آن به‌عنوان حیات وحش در نظر گرفته شده است.

بخش‌های گیاهی آن ۲۰ درصد از تمامی گونه‌های گیاهی کالیفرنیا را تشکیل داده است که فقط در داخل پارک وجود دارند. عاشقان طبیعت در صورت مواجه شدن با چنین منظره‌ای، خودرو را ترک می‌کنند و با دوچرخه در اطراف پارک به گشت‌وگذار مشغول خواهند شد. این امکان همچنین به آنها داده شده تا یک مزرعه را نیز در داخل پارک اجاره کنند.

جزایر گالاپاگوس در اکوادور

اکوتوریسم صنعت گردشگری

به‌موجب ایگو آناها و بزمجه‌های مشهور، گالاپاگوس هرساله هزاران گردشگر را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند.

این جزایر آتشفشانی که در سواحل اکوادور قرار دارند، از نظر تنوع زیستی بسیار غنی هستند و نظریه تکامل چارلز داروین نیز با بازدید از گالاپاگوس الهام گرفته شده است. بسیاری از گردشگران جدید هنگام بازدید از این جزایر ردپای او را دنبال می‌کنند.

جزایر گالاپاگوس از لحاظ زیست‌محیطی بسیار حساس هستند، بنابر‌این قوانین گردشگری در این مکان بسیار سختگیرانه است و تعداد محدودی از بازدیدکنندگان می‌توانند همراه با راهنما از این جاذبه دیدن کنند. درآمد حاصل از هزینه‌های پذیرش و قایق‌سواری نیز به صندوق پارک بازمی‌گردد تا صرف احیا و مراقب از این پارک شود.

Gerangerfjord در نروژ

اکوتوریسم

Gerangerfjord در دوره‌های یخ‌بندان و زمانی که آبدره‌های عمیقی بریده شده بودند تشکیل شده است. آبشارهای هفت خواهر، خواستگار و  Bridal veil از آبشارهای معروف این منطقه هستند.

سفرهای گردشی برای بازدید و تجربه این شکوه طبیعی در دسترس هستند و گردشگران می‌توانند به انتخاب خود کایاک سواری، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی را انتخاب کنند. شما می‌توانید از طریق جاده کوهستانی Teollstigen وارد یکی دیگر از شگفتی‌های این منطقه با آبشارهای کنار جاده و مسیرهای باریک به هدمنی شوید.

این منطقه در حال تبدیل‌شدن به یک مقصد پایدار است و مهر رسمی کشور نروژ به‌منظور کاهش اثرات منفی صنعت گردشگری یکی دیگر از نشانه های اهمیت اکوتوریسم است.

پارک ملی Serengeti در تانزانیا

اکوتوریسم

برخی از مردم رؤیای سفر و بازدید از ساوانای آفریقا را در سر می‌پرورانند و شما می‌توانید آن را در پارک ملی Serengeti به واقعیت تبدیل کنید. کشور تانزانیا مانند کاستاریکا یکی از کشورهای پیشرو در صنعت اکوتوریسم است و ۲۵ درصد از اراضی خود را صرف حفاظت و احیای محیط‌های طبیعی کرده است.

بسیاری از بخش‌های اکتشافی و اقامتگاه‌های آفریقا بسته‌های بوم‌گردی را ارائه می‌دهند و راهنماهای محلی روش‌های محافظت و اهمیت آن را به بازدیدکنندگان آموزش می‌دهند. صنعت اکوتوریسم همچنین، به صنعت گردشگری کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند و اقتصاد این کشور را توسعه دهد.

دیواره های مرجانی استرالیا

اکوتوریسم

هیچ شکی وجود ندارد که دیواره‌های مرجانی استرالیا با وجود مشکلاتی از قبیل؛ آلودگی، ماهیگیری بی‌رویه، افزایش دمای آب دریا و تعداد زیاد قایق‌های مسافرتی در خطر شدید قرار دارد، اما اگر بازدیدکنندگان بااحتیاط و احترام به محیط‌زیست از آن بازدید کنند، می‌توانند از زیبایی بی‌بدیل دیواره مرجانی بهره‌مند شوند.

بسیاری از جزایر که در امتداد صخره‌ها قرار دارند تا استراحتگاه‌ها و هتل‌ها از قوانین محیط‌زیست پیروی می‌کنند و گردشگران می‌توانند سفرهای دریایی خود را تا امتداد ساحل کوئینزلند رزرو کنند که اکوسیستم دریایی را به آنها آموزش می‌دهند و در این راه از این جاذبه نیز محافظت می‌کنند.

پارک ملی Pingvellir در ایسلند

اکوتوریسم

پارک ملی ThingVellir یکی از زیبایی‌های این کشور است و ازآنجایی‌که ایسلند به‌عنوان کشوری بسیار کوچک و بکر شناخته می‌شود بیشتر به‌عنوان پارک ملی معروف است. این جزیره آتشفشانی با داشتن چشمه‌های آبگرم،غارها، آتشفشان‌ها، گدازه‌های خشک شده، تونل‌های زیرزمینی و چشمه‌های آبگرم، مملو از شگفتی‌های زمین‌شناسی است.

این پارک توسط سازمان محیط‌زیست ایسلند نگهداری می‌شود که معیارهای اکولوژیکی را حفظ می‌کند و به بازدیدکنندگان در استفاده بهینه از منابع زیستی آموزش می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید