Synergy: سلطه آمازون بر بازار خدمات ابری همچنان ادامه دارد - تکفارس 
Synergy: سلطه آمازون بر بازار خدمات ابری همچنان ادامه دارد - تکفارس 

Synergy: سلطه آمازون بر بازار خدمات ابری همچنان ادامه دارد

افشین نوری
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:34
لوگو آمازون

موسسه تحقیقاتی Synergy در جدیدترین گزارش خود گفته است که بازار خدمات ابری عملکرد فوق‌العاده‌ای در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۲ داشته است. سه شرکت رقیب در این بازار، آمازون، مایکروسافت و گوگل هستند و به گفته‌ی Synergy درآمد این بازار در سه ماهه گذشته به ۵۳ میلیارد دلار رسیده است که ۳۴ درصد بیشتر از سال گذشته است.

نکته جالب در گزارش Synergy این است که مایکروسافت در حال نزدیک‌تر شدن به سردمدار این بازار یعنی آمازون است. آمازون حدود یک سوم بازار خدمات ابری را در اختیار دارد، اما مایکروسافت به‌تدریج در حال رشد در این بازار است و احتمالا در بلندمدت چالش بزرگی برای آمازون خواهد بود. درآمد خدمات ابری این شرکت ۲۲ درصد از کل درآمد این بازار را تشکیل داده که ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

این در حالیست که آمازون از سال ۲۰۰۶ یعنی چندین سال قبل از شروع فعالیت مایکروسافت در این عرصه شروع له عرضه خدمات ابری کرده است. اما از سال ۲۰۱۴ با روی کار آمدن ساتیل نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت، این شرکت توانسته جایگاه خودش را در این حوزه ارتقا ببخشد.

گوگل نیز سخت در تلاش است تا بتواند جای پایی در این بازار برای خود پیدا بکند. این شرکت هم‌اکنون ۱۰ درصد از این بازار را در اختیار دارد و این شرکت در کنار آمازون و مایکروسافت در مجموع ۶۵ درصد از کل بازار خدمات ابری را در اختیار خود دارند. البته سهم آمازون از مجموع سهم دو شرکت دیگر بیشتر است.

گزارش Synergy همخوانی خوبی با گزارش موسسه Canalys دارد که گفته است سهم بازار آمازون، مایکروسافت و گوگل به‌ترتیب ۳۳، ۲۱ و ۸ درصد بوده است. Synergy در گزارش خود درآمد سه شرکت فوق در بازار خدمات ابری را به‌ترتیب ۱۷.۶۷، ۱۱.۶۶ و ۵.۳ میلیارد دلار ذکر کرده است و Canalys نیز به ارقام ۱۸.۴۵‌، ۱۱.۷۴ و ۴.۴۷ میلیارد دلار اشاره کرده است.

البته کل درآمد بازار خدمات ابری طبق گزارش Synergy برابر با ۲۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به درامد ۱۷۸ میلیارد دلاری سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. این بازار به‌ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا رشد شتاب‌داری را تجربه کرده است. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که تا آخر امسال وضعیت این بازار به چه شکل خواهد بود.

منبع: Techcrunch

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید