متا می‌خواهد یک مدل هوش مصنوعی برای رقابت با مغز انسان توسعه دهد - تکفارس 
متا می‌خواهد یک مدل هوش مصنوعی برای رقابت با مغز انسان توسعه دهد - تکفارس 

متا می‌خواهد یک مدل هوش مصنوعی برای رقابت با مغز انسان توسعه دهد

افشین نوری
۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 07:16
Meta

متا اعلام کرده که قصد دارد یک برنامه تحقیقاتی هوش مصنوعی با همکاری NeuroSpin و Inria راه‌اندازی کند که از طریق آن نحوه فعالیت مغز برای پردازش گفتار و نوشتار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سپس با استفاده از آن خواهند کوشید تا مدل‌های هوش مصنوعی را با همان ورودی‌های مغز انسان بهبود ببخشند‌.

متا می‌گوید که هوش مصنوعی هرچند راه مسیر طولانی را طی کرده است اما هنوز به اندازه مغز انسان در زمینه یادگیری زبان پیشرفته نیست.

متا

به‌گفته متا یکی از برتری‌های مغز انسان نسبت به مدل‌های هوش مصنوعی زبان این است که این مدل‌ها مدت زمان زیادی را برای یادگیری لازم دارند. بنابراین اگر ما بدانیم که مغز چگونه مار می‌کند می‌توانیم همان روش را در مورد مدل‌های هوش مصنوعی نیز به کار گیریم.

متا و شرکت‌های همکارش هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که چرا مغز انسان واقعا بهتر از هوش مصنوعی در زمینه زبان عمل می‌کند و چندین مقاله نیز در همین باره منتشر کرده‌اند.

یکی از یافته‌های آن‌ها این بوده که مدل‌های هوش مصنوعی در هنگام جستجوی کلمه بعدی تا حدود زیادی شبیه به مغز عمل می‌کنند. یافته بعدی آن‌ها این بود که مغز انسان کلمات و ایده‌ها را خیلی جلوتر از زمان پیش‌بینی می‌کند اما مذل‌های هوش مصنوعی فقط می‌توانند در مورد حدس کلمه بعدی برنامه‌نویسی شوند‌.

متا در همین رابطه یک تصویر گرافیکی منتشر کرده که تفاوت مغز و مدل‌های هوش مصنوعی را در مورد یک عبارت با عنوان “…Once upon a” نشان بدهند. تلاش هوش مصنوعی در این است که کلمه بعدی را حذس بزند اما مغز به‌طور ذاتی جواب را می‌داند و چند قدم جلوتر از هوش مصنوعی است.

متا قصد دارد یافته‌های خود را با طیف وسیعی از محققان هوش مصنوعی به اشتراک بگذارد تا با همکاری آن‌ها بتواند بهبودهای قابل‌توجهی را در مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد کند.

منبع: Neowin

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید