۶ راز جادویی که باید در مصاحبه شغلی بعدی خود به یاد داشته باشید - تکفارس 
۶ راز جادویی که باید در مصاحبه شغلی بعدی خود به یاد داشته باشید - تکفارس 

۶ راز جادویی که باید در مصاحبه شغلی بعدی خود به یاد داشته باشید

مهدی ملکی
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - 21:00
۶ روش برای موفقیت در مصاحبه شغلی

دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که زبان بدن چه تاثیر شگفت‌انگیزی روی موفقیت افراد در مصاحبه شغلی دارد. در واقع می‌توان گفت نشانه‌های غیرکلامی حدود ۶۰ الی ۸۰ درصد از تمام ارتباط مستقیم صورت و بدن شما با سایر افراد را تشکیل می‌دهند.

به این ترتیب باید اکنون برای جمله طلایی ما آماده باشید: زبان بدن، حتی بیشتر از زبان شفاهی قادر به بیان نقاط قوت و ضعفتان است! مهم نیست چه می‌گویید، بیش از آن، این مهم است که چه می‌کنید. فکرش را بکنید که با انجام صحیح برخی از حرکات، چند پله به شغل مورد نظر خود نزدیک‌تر شوید، آیا چنین چیزی حقیقتاً ارزش تمرین را ندارد؟

زبان بدن حتی در دنیای دیجیتال هم مزیت‌های خودش را دارد و می‌تواند برگ برنده شما در یک کنفرانس ویدیویی باشد؛ باور نمی‌کنید؟ پس اجازه بدهید در ادامه نکاتی را بازگو کنیم که در ملاقات یا مصاحبه شغلی بعدی شما چه به صورت حضوری یا چه به صورت غیرحضوری کارآمد هستند. با ما همراه باشید.

تماس چشمی برقرار کنید

مصاحبه شغلی

یکی از قوی‌ترین نشانه‌هایی که می‌توانید در مصاحبه شغلی بعدی خود به کار ببرید، تماس چشمی است که البته شنیدن آن اصلاً جای تعجب ندارد. تماس چشمی بدون هیچ شکی، نشانگر اعتماد به نفس است و آن را به خوبی بازتاب می‌دهد.

در حقیقت تحقیقات نشان داده‌اند که افراد برجسته با موقعیت شغلی بالاتر در مقایسه با کارمندان خود یا سایر افرادی که موقعیت شغلی پایین‌تری دارند، تمایل بیشتری به برقرار ارتباط چشمی دارند و برای مدت طولانی‌تری به مخاطب خود خیره می‌شوند. اگر تا به این‌جا همراه ما بوده باشید، همین نکته کافی است تا به یک نتیجه برسید: در برقرار ارتباط چشمی با مخاطبین خود، سخاوتمند باشید!

در عوض خیره شدن به در و دیوار، مستقیماً به طرف مقابل و درون چشم‌های او خیره شوید. همچنین مهم نیست که در حال ارائه پاسخ هستید یا بیان کردن یک نکته، همیشه با شروع سخنان خود، با مصاحبه کننده ارتباط چشمی را آغاز کنید. ارتباط چشمی بیشتر، سخنان شما را قوت می‌بخشد. همین اصول را در تماس‌های تصویری نیز به خاطر بسپارید.

همیشه به گرمی لبخند بزنید

ارتباط چشمی در مصاحبه‌های شغلی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است اما همیشه به یاد داشته باشید که یک لبخند گرم را هم چاشنی آن کنید. مهم نیست برای چه موقعیت شغلی درخواست داده‌اید، توانایی مناسب برای برقراری ارتباط با مردم همیشه به عنوان یک مزیت مثبت شناخته می‌شود.

خوشبختانه رعایت این نکته اصلاً کار سختی نیست؛ به محض مشاهده مصاحبه کننده، به او لبخند بزنید و آن را در طول مصاحبه حفظ کنید. با این وجود در لبخند زدن افراطی هم عمل نکنید یا به گونه‌ای ظاهر نشوید که لبخند شما غیرواقعی به نظر برسد.

لبخند شما باید به عنوان نشانه‌ای از رضایت یا احساس همدلی‌تان در نظر گرفته شود. چنین لبخندی، حقیقتاً صورت شما را درخشان می‌کند و جرقه‌ای است تا روابط بهتری را شعله‌ور کنید.

ژست مناسب بگیرید

در یک کلمه باید گفت که گارد نگیرید! این موضوع اهمیت بسیاری دارد و شرکت‌ها نیز به خوبی آن را می‌دانند. آن‌ها به دنبال افرادی هستند که با کارمندانشان به خوبی رفتار کنند و محیطی دوستانه را تشکیل دهند. یک ژست باز، می‌تواند نشانگر چنین افرادی باشد. اما چگونه؟

رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند که ژست مناسبی داشته باشید و مصاحبه کننده را درباره توانایی‌های اجتماعی خود مضطرب نکنید:

  • با تمام قسمت‌های دست خود به جهت مصاحبه کننده اشاره کنید.
  • هرگز دست به سینه نباشید، چرا که این عمل، شما را تدافعی نشان می‌دهد.
  • آرنج‌هایتان را کنترل کنید. به یاد داشته باشید که نباید با تکان دادن آن‌ها و تغییر جهت‌شان (برای مثال قرار دادن روی میز) حرکات ناخوشایندی را نمایش دهید.
  • حرکات بدنی پرسرعت به‌خصوص در بخش مچ می‌توانند به عصبانیت شما اشاره کنند. از انجام چنین حرکاتی پرهیز کنید.
  • دست‌های خود را باز نگه دارید و آن‌ها را مشت نکنید یا به هم دیگر فشاری ندهید. همچنین بهتر است که دست‌هایتان را روی میز لم ندهید.

در جهت مخاطب خود بنشینید

مصاحبه شغلی

یکی دیگر از جنبه‌های زبان بدن، قرارگیری در جهتی است که مخاطب شما در آن سمت نشسته یا ایستاده است. اگر مستقیم روبه‌روی او بایستید، می‌توانید به این شکل احترام خود را به حضور او برسانید.

وقتی در حال صحبت با مصاحبه کننده، چه به صورت فیزیکی یا مجازی هستید، همیشه اطمینان حاصل کنید که جهت قرارگیری بدن و چهره شما دقیقاً روبه‌روی اوست. انجام این کار تعهد بالای شما به شخص مقابل و سخنان او را نشان می‌دهد. در واقع این نشانه‌ای است که مشخص می‌کند دو طرف در ماجرا دخیل هستند و به یک اندازه به موضوع اهمیت می‌دهند.

ثابت بمانید

شاید اندکی عجیب به نظر برسد اما انجام حرکات زیاد در مصاحبه شغلی اصلاً خوبی نیست. البته این به معنای سکون همه جانبه و پرهیز از انجام هر حرکتی نیست؛ منظور ما این است که از انجام حرکات تصادفی جلوگیری کنید.

برای مثال دست از لمس کردن بی‌مورد صورت، مو، تغییر مکان و هرگونه حرکتی که نشانگر بی‌قراری باشد، بردارید. حرکات غیرضروری همانند تیک‌های عصبی هستند که شاید به عنوان نارضایتی شما از مصاحبه در نظر گرفته شوند.

وضعیت بدنی ایده‌آل را حفظ کنید

آخرین راز زبان بدن تاثیرگذار، حفظ وضعیت بدنی است. افرادی که در جلسه‌ها از مطالب بیان شده لذت نمی‌برند و یا احساس خستگی می‌کنند، وضعیت بدنی مناسب را رعایت نکرده و اکثراً پشت خود را خم می‌کنند.

همچنین نباید به اصطلاح روی صندلی لم بدهید یا سر خود را در موقعیت عجیبی قرار دهید. راه حل چیست؟ پشت خود را خم نکنید و حین نشستن یا ایستادن، پشت خود را صاف نگه دارید. ثابت نگه داشتن وضعیت بدنی در حالتی مناسب، نشان دهنده اعتماد به نفس شماست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید