بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 
بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 

بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال

کسری نراقی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 01:53
بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 

برخی از پروازها مانند تهران به مشهد از مسیرهای پر تردد ایرلاین ها به شمار می آیند و معمولا افراد برای سفرهای هوایی خود به دنبال رزرو و تهیه بلیط ارزان هواپیما هستند. تعیین نرخ بلیط به معیارهای زیادی بستگی دارد که تعدادی از آن ها همیشگی است و برخی از آن ها متغیر بوده که بر قیمت اولیه و پایه بلیط نیز تاثیرگذار هستند. بر همین اساس هزینه سفر به مشهد با هواپیما متاثر از این عوامل دچار نوسان قیمت می گردد. در این مقاله سعی داریم به بررسی روند تغییر نرخ بلیط و عواملی که از سال گذشته تا امسال بر قیمت بلیط پروازهای تهران مشهد تاثیرگذار بوده اند، بپردازیم.

تاثیر کرونا بر تغییر قیمت بلیط هواپیما

با توجه به همه گیری ویروس کرونا کووید ۱۹ از بهمن سال ۹۸ و پیک ویروس در آبان ماه سال ۹۹ همچنین ادامه آن تا سال گذشته، تقاضا برای خرید بلیط هواپیما و سفرهای هوایی کاهش پیدا کرد. بنا بر گفته ستاد کرونا ظرفیت پروازها به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و به دلیل این که پروازها با ظرفیت کامل انجام نمی شد، قیمت بلیط های هواپیما گران شدند. برخی از افراد عقیده داشتند که کاهش ظرفیت پروازها باعث افزایش نرخ بلیط های هواپیما شده است. اما سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تکذیب کرد و اعلام کرد کاهش ظرفیت پروازها علت گران شدن نرخ بلیط های هواپیما نیست. گر چه بعد از اتمام محدودیت های کرونایی و قرنطیه کشور با این که ظرفیت پروازها به ۱۰۰ درصد رسید ولی باز هم قیمت بلیط های هوایپما تغییر آنچنانی نکرد. البته لازم به ذکر است که شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد دلیل گرانی بلیط های هواپیما شیوع ویروس کرونا و کاهش پروزاها به ۶۰ درصد نیست بلکه به دلیل افزایش قیمت سالانه در ایرلاین ها بابت خدماتی که ارائه می دهند، صورت گرفته است.

بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 

قوانین موثر بر قیمت بیلط هواپیما

برخی از قوانینی که از سمت سازمان هواپیمایی کشور تصویب می شوند، عامل موثری بر قیمت بلیط های هواپیما هستند. از جمله این قوانین موثر می توان به قانون نرخ مصوب، قانون کف نرخی و . . . نام برد که در ادامه به پاره توضیحاتی در مورد هر یک می پردازیم.

قانون نرخ مصوب

بر اساس قانون نرخ مصوب که انجمن شرکت های هواپیمایی کشور اعلام کرد، هیچ یک از ایرلاین ها نباید بیشتر از سقف تعیین شده که شامل قیمت حداکثری است، بلیط های هواپیما را به فروش برسانند و برای برخی از مسیرهای پر تردد مانند مشهد، تهران، اصفهان و. . . حداکثر قیمت بلیط هواپیما را مشخص کردند.

مصوبه تعیین کف نرخی

بر اساس قانون کف نرخی که به عنوان یک ابلاغیه بین شرکت های هواپیمایی کشور به توافق رسید، هیچ یک از ایرلاین ها نباید بلیط های هوایپمای تهران مشهد را کمتر از مبلغ تعیین شده یعنی۶۰۰ هزار تومان به فروش برساند. بعد از آن سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به لغو این مصوبه اقدام نموده و اعلام کرد کلیه ایرلاین ها موظف هستند با حذف کف نرخی، بلیط پروازهای داخلی را تا حداکثر سقف نرخی تعیین شده، بفروشند. بنابراین ارائه بلیط های هواپیما کمتر از کف نرخی توسط ایرلاین ها مجاز شد و نرخ بلیط هواپیما تهران مشهد در بهمن ماه سال گذشته تا ۴۰۰ هزار تومان نیز رسید. در نتیجه ظرفیت پروازها ۱۰۰ درصد شده و قیمت پروازها تا حدودی متعادل شدند.

بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 

قیمت بلیط هواپیما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰

با توجه به تاثیر اتفاقات بر کاهش قیمت بلیط های هواپیما خبرهایی در رابطه با افزایش نرخ بلیط ها همزمان با روزهای آخر سال به گوش رسید. در همین راستا خبری از سمت سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد که هیچ ایرلاینی اجازه گران کردن بلیط های خود را در نوروز ۱۴۰۱ ندارد که برای مسافران نوروزی بسیار خوشایند بود. همچنین اظهار داشت که سقف قیمت پروازها و کف نرخی در ایام عید نیز کنترل می شود. اما با این حال در روزهای پایانی سال شاهد افزایش قیمت بلیط های پرواز تهران مشهد بوده ایم.

تاثیر ایام خاص سال بر قیمت بلیط

گاهی اوقات شرایط و مناسبت ها تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت بلیط های هواپیما دارد. در برخی از بازه های زمانی خاص مانند ایام شهادت امام رضا در سال گذشته، قیمت بلیط پروازهای تهران مشهد افزایش پیدا کرده بود. همچنین نزدیک عید نوروز علی رغم این که اعلام کردند افزایش قیمتی صورت نمی گیرد اما همزمان با نزدیکی به تعطیلات، بلیط های هواپیما گران تر شدند. همچنین با بررسی های انجام در سایت های فروش آنلاین، نمودارها نشان دهنده این هستند که از یک هفته پیش از شروع سال جدید قیمت بلیط هواپیما تهران به مشهد بالا رفته و این افزایش قیمت تا ۱۰ فروردین نیز ادامه داشته است.

از جمله دلایل افزایش قیمت بلیط ها در تعطیلات نوروزی یا سایر ایام خاص در سال می توان به شرکت های چارتر کننده نیز اشاره کرد. به این صورت که چارتر کننده ها بلیط های یک پرواز را رزرو کرده و در بازه زمانی خاص مانند عید نوروز شروع به فروش بلیط ها می کنند. هر چه به تعطیلات عید نزدیک تر می شویم به دلیل افزایش تقاضا و کاهش صندلی های هواپیما، بلیط ها را با نرخ دلخواه خود به فروش می رسانند. به عنوان مثال در ایام اربعین قیمت بلیط پرواز تهران نجف که در روزهای عادی سال بین ۳ تا ۴ میلیون تومان بوده در نزدیکی این ایام به ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 

تغییرات قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد را چگونه مشاهده کنیم؟

پیش از این به برخی از عوامل موثر بر تغییر قیمت بلیط های هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال اشاره کرده ایم که مربوط به انواع قوانین، ابلاغیه ها و مصوبات کشوری است، اما به راحتی برای شما قابل مشاهده نیستند. به همین منظور شما می توانید جهت اطلاع از تغییر قیمت بلیط هواپیمای برخی مسیرهای پر تردد مانند پرواز تهران مشهد، به سایت های بزرگ و معتبر مراجعه کنید. برخی از این سایت ها دارای تقویم پروازی هستند که این امکان را به کاربر می دهد تا ارزان ترین بلیط هواپیما تهران مشهد را تهیه کنند. همچنین در این سایت ها نمودارهایی طراحی شده است که قیمت بلیط های هوایپما را در بازه زمانی دلخواه به عنوان مثال از دو یا سه هفته پیش تا تاریخ پرواز شما را نمایش داده و تغییرات نرخ بلیط در این ایام به راحتی قابل نمایش هستند. در نتیجه شما می توانید نوسان قیمت پروازها را در یک بازه زمانی خاص مشاهده کرده و بر اساس آن بلیط هواپیما خود را رزرو و تهیه نمایید.

بررسی روند تغییر قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال - تکفارس 

طبق بررسی انجام شده بر عوامل تغییر روند قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از سال گذشته تا امسال به چند مورد اصلی و تاثیرگذار پی برده ایم. مانند قانون هایی که تصویب شده و تاثیر زیادی بر تغییر قیمت بلیط های هواپیما دارد و بیشترین اعتراضاتی که انجام شد به دلیل همین تصویب و تکذیب قانون ها و ابلاغیه ها بوده است. اما مهم ترین عاملی که بر تغییر قیمت بلیط پروازها به ویژه مسیر تهران مشهد دارد، همان ایام خاصی از سال است که پیش تر به آن اشاره کردیم. به گونه ای که تعطیلات عید نوروز بیشترین تاثیر را بر تغییر قیمت بلیط ها این مسیر هوایی داشته اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید