بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC؛ رویا یا واقعیت؟ - تکفارس 
بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC؛ رویا یا واقعیت؟ - تکفارس 

بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC؛ رویا یا واقعیت؟

مهدی ملکی
۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 18:00
بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC

انویدیا پیش‌تر قبل از رونمایی از RTX 3090 Ti هم با معرفی جی‌فورس RTX 3090 یکی از بهترین و شاید هم بهترین کارت گرافیک بازار رایانه‌های شخصی را عرضه کرده بود.

بسیاری از کاربران حین معرفی آن باور داشتند بیش از آن که چنین غولی توان ورود بازار را داشته باشد، انویدیا در تلاش برای پایه‌گذاری ذهنیت آن است و در نهایت، احتمالاً تنها شاهد ترفندهای بازاریابی خواهیم بود.

نه تنها RTX 3090 نشان داد که کاربران اشتباه می‌کردند، بلکه RTX 3090 Ti این‌جاست تا دوباره این را به ما یادآوری کند. RTX 3090 Ti گیگابایت قوی‌ترین کارت گرافیک تجاری بازار است.

اگر می‌خواهید به ازای پرداخت هزینه و انرژی بسیار بالا، به بهترین عملکرد گیمینگ در یک رایانه شخصی برسید،‌ این محصول بدون نیاز به تایید یا حتی نقد و بررسی، بهترین گزینه ممکن است. با این حال، ما به بررسی آن می‌پردازیم تا در صورت تمایل، بیشتر با آن آشنا شوید.

مشخصات و قیمت

مشخصاتGigabyte RTX 3090 Ti گیمینگ OCRTX 3090 Ti مرجعRTX 3090 مرجع
هسته‌های CUDA۱۰,۷۵۲۱۰,۷۵۲۱۰,۴۹۶
کلاک بوست۱,۹۰۵MHz۱,۸۶۰MHz۱,۶۹۵MHz
حافظه۲۴GB GDDR6X۲۴GB GDDR6X۲۴GB GDDR6X
باس مموری۳۸۴-bit۳۸۴-bit۳۸۴-bit
پهنادی باند موثر۱,۰۰۸ GB/s۱,۰۰۸ GB/s۹۳۶.۲ GB/s
رابطPCIe 4.0 x16PCIe 4.0 x16PCIe 4.0 x16
ابعاد۳۳۱mm x 150mm x 70mm۳۳۶mm x 140mm x 61mm۳۳۶mm x 140mm x 61mm
توان مصرفی۴۵۰W۴۵۰W۳۵۰W
پاور پیشنهادی۸۵۰W۸۵۰W۷۵۰W

همانند تمام محصولات گیگابایت که نسبت به پیکربندی پایه، برخی بهبودها را هم شامل می‌شوند، RTX 3090 Ti گیمینگ OC نیز نسبت به مدل عرضه شده توسط انویدیا، ۲.۴ درصد بوست مکس بیشتری دارد. این تفاوت در نگاه اول کوچک اما در عمل، قابل ملاحظه است. فارغ از این بهبود، سایر تغییرات به ابعاد و سیستم خنک کننده این محصول خلاصه می‌شوند.

در حالی که کارت گرافیک مرجع انویدیا هم ابعاد کوچکی نداشت، RTX 3090 Ti گیگابایت به واسطه ۱۰ میلی‌متر عرض و ۹ میلی‌متر ضخامت بیشتر، از آن بزرگ‌تر است. گیگابایت این محصول را به گونه‌ای طراحی کرده تا برای خنک کردن آن از سه عدد فن ۱۰۰ میلی‌متری در یک هیت سینک بزرگ بهره ببرید. این طراحی به انتشار جریان هوا پشت PCB و سینی پشتی کمک می‌کند.

بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC

درباره ظاهر آن حرف خاصی نمی‌توان زد، چرا که به هر حال تا حدودی سلیقه وارد ماجرا خواهد شد.. شاید این کارت گرافیک بتواند در برخی از سیستم‌ها جذاب به نظر برسد اما طراحی ظاهری آن در مقایسه با برخی از محصولات مشابه، حرفی برای گفتن ندارد.

EVGA FTW3 یا MSI Suprim X و … ظاهر جذاب‌تری از ویرایش گیمینگ OC این کارت دارند. با این حال، تفاوت اصلی در قیمت آن‌هاست. ویرایش گیگابایت با حداقل قیمت ۲۰۰۰ دلار برای فروش در دسترس است، در حالی که کارت‌های EVGA FTW3 اولترا بالای نزدیک به ۲۲۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC

از ظاهر که بگذریم،‌ RTX 3090 Ti تشنه انرژی است. سرعت کلاک این کارت در مقایسه با مدل مرجع،‌ ۱۰ درصد بیشتر است. تعداد هسته‌ها و فرکانس حافظه نیز در مقایسه با مدل انویدیا، مقدار اندکی بهبود یافته‌اند. نتیجه تمام این تغییرات، منجر به افزایش ۱۰۰ وات توان مصرفی RTX 3090 Ti گیگابایت شده تا اکنون توان مصرفی آن به ۴۵۰ وات برسد.

اگرچه خود انویدیا پیشنهاد می‌کند یک منبع تغذیه ۸۵۰ وات برای استفاده از این کارت گرافیک، انتخاب کنیم اما بهتر است به منبع‌های تغذیه ۱۰۰۰ وات فکر کنید.

گیمینگ

بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC

RTX 3090 Ti به طرز شگفت‌انگیزی برای گیمینگ مناسب است و حال ویرایش گیمینگ OC گیگابایت آن را از این سطح هم فراتر برده است. در مجموع در تنظیمات ۴K و با کیفیت گرافیکی اولترا، این کارت در بنچمارک‌های منبع این مقاله ۹.۸ درصد نسبت به مدل مرجع RTX 3090 و ۱۳.۲ درصد نسبت به مدل RTX 3080 Ti سریع‌تر است.

همه تست‌های منتهی به این نتایج همراه یک پردازنده اینتل Core i9-10900K و ۳۲ گیگابایت رم DDR4-3200 انجام شده‌اند. ما در این مقاله تنها به نمایش نتایج ۴K می‌پردازیم چون همان‌طور که انتظار می‌رود، هیچ‌کس RTX 3090 Ti را برای هدفی غیر از بهره‌برداری از این رزولوشن تهیه نمی‌کند.

با این وجود، این کارت در رزولوشن ۱۰۸۰p نیز عملکرد بهتری دارد. بازی‌های Red Dead Redemption 2 و Assassin’s Creed Valhalla به ترتیب ۸.۵ و ۷.۲ درصد عملکرد بهتری روی رزولوشن ۱۰۸۰p در این کارت گرافیک دارند.

بازی‌ها و اپلیکیشن‌هاRTX 3090 TiRTX 3090
۳DMark Time Spy ۱۹,۸۴۸۱۸,۳۴۱
Red Dead Redemption 2۸۴ fps۷۷ fps
Fortnite۸۶ fps۶۹ fps
Assassin’s Creed Valhalla۷۲ fps۶۳ fps
Forza Horizon 4۱۴۷ fps۱۵۸ fps
Cyberpunk 2077۴۹ fps۴۶ fps
Cyberpunk 2077 w/ RT۲۴ fps۲۱ fps

RTX 3090 Ti از لحاظ عملکرد به غیر از Forza Horizon 4، در تمام بازی‌های دیگری که مورد بررسی منبع قرار گرفته‌اند، بهبود یافته است. در مقام مقایسه، RTX 3090 انویدیا قادر به شکست دادن برادر بزرگ‌تر خود در زمینه رزولوشن است. با این وجود، RTX 3090 Ti خود را ثابت می‌کند. این اولین کارتی است که می‌تواند Assassin’s Creed Valhalla و Cyberpunk 2077 را روی بالاترین رزولوشن و تنظیمات گرافیک، به ترتیب با ۷۰ و بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند.

حتی حین فعال بودن ری تریسینگ، مقیاس عملکرد RTX 3090 Ti حدود ۱۴ درصد پیشرفت را در Cyberpunk 2077 نشان می‌دهد. شاید بخواهید برای کاهش فشار روی کارت مذکور، DLSS را هم روشن کنید اما کارت مورد بحث به خوبی، بدون آن هم می‌تواند مزایای خود را در بازی‌های ویدیویی به اثبات برساند.

برخلاف تفکر اولیه ما که شاید ۱۰ درصد بوست در سرعت کلاک نتیجه خاصی نداشته باشد، آمارها نشان می‌دهند که چنین پیشرفتی، بیشتر اوقات به معنای ۱۰ درصد عملکرد بهتر است. پس باید برای بار چندم تکرار کنیم همه این موارد سبب شده‌اند RTX 3090 Ti تبدیل به قدرتمندین کارت گرافیکی شود که می‌توانید بخرید.

تولید محتوا

با توجه به این که RTX 3090 پیش از این هم در زمینه تولید محتوا بر بازار حکمفرمایی می‌کرده و حالا هم قرار است آن را تکرار کند، ما تنها به تست‌های اضطراب از طریق Blender برای بررسی مقیاس کارایی این دو کارت می‌پردازیم. در حقیقت همه می‌دانند RTX 3090 بیش از آن که برای گیمینگ بهینه شده باشد، مختص تولید کنندگان محتواست.

تست مربوطهRTX 3090 TiRTX 3090
PugetBench for Premiere Pro – GPU score۹۲.۷۹۳.۱
Blender Classroom۱,۶۹۱۱,۳۹۴
Blender Monster۲,۹۶۲۲,۸۲۶
Blender Junkshop۱,۴۶۷۱,۶۱۵

طی سه رندر مختلف در Blender 3.0 Open Data برای بنچمارک، RTX 3090 Ti حدود ۵ درصد سریع‌تر بوده است. اگر صرفاً بخواهید روی حجم تسک‌های وارد بر کارت گرافیک تمرکز کنید، این پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است اما سایر نتایج از PugetBench برای Premiere Pro نشان می‌دهند این مدل ارتقای چندانی را میان اپلیکیشن‌های مختلف شامل نمی‌شود.

بررسی گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC

RTX 3090 Ti گزینه مناسبی برای حرفه‌ای‌هایی است که ثانیه‌ها را برای به پایان رسیدن رندرها می‌شمارند. البته حتی همین ارتقای ۵ درصدی به معنای هزینه‌کرد هزاران دلار است. برای تولید کنندگان محتوای روزمره که باز هم به کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمندی احتیاج دارند، RTX 3090 بهترین گزینه است. شاید تمام قدرت مورد نیاز برای رندر گرفتن را به کارت گرافیک نسبت دهید اما این پروسه بیش از زمانی که بازی می‌کنید، به نقش پردازنده و رم وابسته است.

توان و گرما

RTX 3090 Ti گیگابایت گیمینگ OC گرمای به شدت زیادی تولید می‌کند. حین تست Cyberpunk 2077 روی رزولوشن ۴K با فعال بودن تمام گزینه‌ها از جمله ری تریسینگ و تنظیم کردن DLSS روی حالت Auto، کارت گرافیک همیشه روی ۱۰۰ درصد قرار دارد. کارت گرافیک در این حالت حداقل با توجه به تست منبع به حداکثر حرارت ۶۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سرعت فن هرگز بیشتر از ۶۸ درصد نمی‌رود که به لطف آن، صدای ایجاد شده آزار دهنده نیست. این شرایط در حالی رقم می‌خورد که RTX 3090 Ti در این تست ۴۲۹ وات انرژی مصرف کرده و تقریباً در مرز حداکثر توان مصرفی خود قرار دارد. جالب است که با این وجود، صدای کارت گرافیک و درجه حرارت آن مشکلی را به وجود نمی‌آورند. اما حتی جالب‌تر از آن، رسیدن سرعت کلاک به ۲۰۲۵ مگاهرتز، یعنی ۱۲۵ مگاهرتز بالاتر از کلاک بوستی که گیگابایت آن را برای RTX 3090 Ti اعلام کرده است.

جمع‌بندی

گیگابایت RTX 3090 Ti گیمینگ OC یک کارت گرافیک ترسناک است که تمام قله‌های عملکرد صنعت تکنولوژی را در سال ۲۰۲۲ فتح می‌کند. این کارت گرافیک با دریافت توان مصرفی بسیار زیاد، خروجی بسیار نیرومندی را هم تحویل می‌دهد که گاهی اوقات آماده نشان دادن گرمای جهنم به شماست.

اگر تنها برای تولید محتوا به دنبال تهیه این کارت هستید، نیازی به این کارت ندارید و RTX 3090 و حتی نمونه‌های ضعیف‌تر هم جواب‌گو خواهند بود. پیشنهاد می‌کنیم برای برقراری تعادل میان قیمت و عملکرد، RTX 3080 Ti را مد نظر قرار دهید.

با توجه به این که در حال حرف زدن قوی‌ترین نمونه بازار هستیم، این کارت گرافیک تا سالیان سال برای کار و حرفه شما کافی خواهد بود. آیا خرید آن ضروری است؟ اگر می‌توانید هزینه آن را بپردازید، بخریدش، حتی اگر قرار نیست چندان بازی کنید و محتوا بسازید! ارزشش را دارد!


نکات مثبت:

  • سریع‌ترن کارت گرافیک بازار
  • عملکرد عالی در اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۴K و نرخ فریم بالا
  • سیستم خنک کننده مناسب
  • صدای فن اندک

نکات منفی:

  • توان مصرفی بالا
  • قیمت فوق‌العاده گران
  • ابعاد بزرگ

۹/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید