تلسکوپ هابل تصویر “بال فرشته” را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ هابل تصویر “بال فرشته” را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ هابل تصویر “بال فرشته” را ثبت کرد

افشین نوری
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 08:35
تلسکوپ هابل

ناسا اخیرا ۳۲مین سالگرد تولد تلسکوپ هابل را جشن گرفته است و این هفته شاهد ثبت یک تصویر بسیار جالب توسط آن هستیم. این تصویر مربوط به دو کهکشان در سیستم VV-689 می‌شود که در حال ادغام شدن با یکدیگر هستند. دانشمندان اسم این سیستم کهکشانی را “بال فرشته” گذاشته‌اند.

این تصویر در قالب پروژه گلکسی Zoo ثبت شده است. این پروژه مردم را دعوت می‌کند تا در شناسایی و دسته‌بندی انواع مختلف کهکشان‌ها از طریق داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ‌ها به محققان کمک کنند‌.

هابل

این پروژه از سال ۲۰۰۷ آغاز شده و تاکنون میلیون‌ها دسته‌بندی از طرف عموم مردم ارسال شده است. این دسته‌بندی‌ها شامل کهکشان‌ها درخشان، کهکشان‌های ادغام‌شونده و سایر موارد می‌شوند. پروژه گلکسی Zoo از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۱۲ روی داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ هابل متمرکز بود که طیف وسیعی از کهکشان‌های مسن تا کهکشان‌های جوان را شامل می‌شد.

در ضمن، پروژه دیگری به نام Radio Galaxy Zoo: LOFAR نیز وجود داشت که هدف آن دعوت از عموم برای کمک به دسته‌بندی سیاه‌چاله‌ها با استفادخ از داده‌های جمع‌اوری شده توسط رادیو تلسکوپ‌ها بود.

در حال حاضر، یک پروژه دیگر به نام Zoo Gems نیز وجود دارد که در زمینه کهکشان‌های جذاب و تماشایی فعال است و درواقع بخشی از پروژه Galaxy Zoo محسوب می‌شود. بنابراین اگر علاقمند بودید می‌توانید در آن مشارکت کنید.
نظر شما درباره تصویر ثبت‌شده از سیستم بال فرشته چیست؟

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید