یک دادگاه برزیل اپل را به خاطر قرار ندادن شارژر در جعبه آیفون جریمه کرد - تکفارس 
یک دادگاه برزیل اپل را به خاطر قرار ندادن شارژر در جعبه آیفون جریمه کرد - تکفارس 

یک دادگاه برزیل اپل را به خاطر قرار ندادن شارژر در جعبه آیفون جریمه کرد

افشین نوری
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 10:02
یک دادگاه برزیل اپل را به خاطر قرار ندادن شارژر در جعبه آیفون جریمه کرد - تکفارس 

در سال ۲۰۲۰ گفته شد که اپل دیگر در جعبه گوشی‌های آیفون شارژر نخواهد گذاشت. خیلی‌ها این حرف را باور نمی‌کردند تا اینکه واقعا اتفاق افتاد و مایه تعجب همه شد. انتقادات زیادی به این اقدام اپل شد و گفته شد که این شرکت به‌دنبال کسب درآمد از این طریق است. حالا مشخص شده است که اپل با حذف شارژر از داخل جعبه آیفون توانسته ۶.۵ میلیارد دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

البته اپل قبل از انجام این کار، در جولای ۲۰۲۰ و قبل از معرفی سری آیفون ۱۲ یک نطرسنجی از کاربران آیفون انجام داد و از آن‌ها پرسیده شد که کاری که با شارژر خود بعد از خرید یک آیفون جدید انجام می‌دهند چیست. این سوال ۶ گزینه داشت که عبارت بودند از:

  • آن را به‌همراه آیفونم فروختم.
  • گمش کردم.
  • آن را به یکی از اعضای خانواده یا دوستانم دادم.
  • همچنان از آن در خانه استفاده می‌کنم.
  • همچنان از آن در بیرون خانه (محل کار، مدرسه و …) استفاده می‌کنم.
  • همچنان آن را دارم ولی استفاده نمی‌کنم.

اپل در واقع با این نظرسنجی می‌خواست به کاربران آیفون ‌بفهماند که دیگر در جعبه این گوشی‌ها هیچ شارژری ارائه نخواهد کرد. نکته جالب اینکه، بعد از اپل شرکت‌های دیگر نیز اقدام به حذف شارژر از جعبه گوشی‌های خود کردند. برای مثال سامسونگ که قبلا از اپل به‌خاطر حذف شارژر و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری انتقاد کرده بود، خودش نیز بعدا دست به این کار زد.

آیفون

اپل سعی کردن دلیل حذف شارژر را به مسائل زیست‌محیطی گره بزند و بگویید که حذف شارژر باعث استفاده از جعبه‌های کوچکتر می‌شود و بنابراین با این کار درختان کمتری بریده خواهند شد و از طرفی نیز میزان اناسار گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت. حالا آمار نشان می‌دهند که اپل با این کار توانسته ۶.۵ دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

اما ظاهرا این مساله برای اپل به این راحتی‌ها خاتمه نیافته است. امروز یک دادگاه در برزیل اپل را محکوم به پرداخت غرامت به یک شهروند برزیلی کرده است که یک گوشی آیفون را به قیمت ۱۰۱۸ دلار بدون شارژر خریده است. طبق نظر دادگاه، نبود شارژر در جعبه این آیفون، حقوق مصرف‌کنندگان در کشور برزیل را نقض کرده است.

وب‌سایت MacRumors گزارش داده است که طبق یکی از قوانین برزیل اپل نمی‌تواند یک گوشی آیفون را به‌طور جداگانه از شارژرش بفروشد. به همین‌خاطر اپل باید به مشتری برزیلی خود غرامت بپردازد. حالا باید کنتظر بمانیم و ببینیم که واکنش اپل به این موضوع چه خواهد بود.

مپنبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید