نسل بعدی پردازنده های Xeon اینتل با ۵۶ هسته و توان حرارتی ۳۵۰ وات در راه است - تکفارس 
نسل بعدی پردازنده های Xeon اینتل با ۵۶ هسته و توان حرارتی ۳۵۰ وات در راه است - تکفارس 

نسل بعدی پردازنده های Xeon اینتل با ۵۶ هسته و توان حرارتی ۳۵۰ وات در راه است

افشین نوری
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - 19:13
پردازنده های Xeon اینتل

اینتل در حالیکه حدود ۹۰ دصد از سهم بازار پردازنده‌های سرور x86 را در اختیار دارد،  شرکت ای ام دی با عرضه پردازند‌های Epyc که مبتنی بر معماری Zen هستند توانسته حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشد. حالا اینتل قصد دارد جلوی این کار را با معرفی پردازنده‌های  سری جدید Xeon Sapphire Rapids بگیرد.

پردازنده‌های نسل بعدی Xeon که برای دیتاسنترها عرضه خواهد شد از معماری Golden Cove و فناوری ۷ نانومتری اینتل بهره خواهند برد.

این پردازنده‌ها احتمالاً اواخر امسال معرفی خواهند شد و مجهز به ۵۶ هسته و ۱۱۲ رشته پردازشی خواهند بود. همچنین توان حرارتی این چیپ‌ها ۳۵۰ وات خواهد بود و حداکثر توان BIOS آن‌ها نیز در ۷۶۴ وات تنظیم شده که تحت جریان‌کاری AVX-512 قابل‌دسترسی خواهد بود.

پردازنده های Xeon اینتل

همانطور که در اسکرین‌شات‌های لورفته‌ی زیر می‌بینید، این پردازنده‌ها دارای ۱۱۲ مکابایت کش L2 و ۱۰۵ مگابایت کش L3 خواهند بود. ضمنا مدل‌های با ۶۴ گیگابایت کش L4 نیز وجود خواهد داشت. سرعت کلاک پایه و حداکثر این پردازند‌ها به‌ترتیب ۱.۹ و ۳.۳ گیگاهرتز خواهدبود که تا ۳.۷ گیگاهرتز نیز قابل‌افزایش خواهد بود.

پردازنده های Xeon اینتل

این طراحی احتمالاً Xeon Platinum 8476 یا Platinum 8480 نام خواهد داشت و برای رقایت با پردازنده‌های سری Epyc 7004 ای ام دی عرضه خواهند شد. پردازنده‌ها ای ام دی قرار است با معماری جدید Zen 4 و حداکثر ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته پردازشی ارائه بشوند. این پردازنده‌ها با استفاده از فناوری ۵ نانومتری TSMCساخته خواهند شد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.