آمازون در حال توسعه یک محصول واقعیت افزوده است - تکفارس 
آمازون در حال توسعه یک محصول واقعیت افزوده است - تکفارس 

آمازون در حال توسعه یک محصول واقعیت افزوده است

مهدی ملکی
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - 11:29
لوگو آمازون

با توجه به لیستی که آمازون برای استخدام کارمندان جدید منتشر کرده و در آن‌ها به یک محصول خانه هوشمند و استفاده از فناوری XR اشاره شده، گمانه‌زنی می‌شود آمازون شرکت بزرگ بعدی حوزه فناوری باشد که به دنیای واقعیت افزوده ورود می‌کند.

در این فهرست‌بندی جزئیات چندان زیادی وجود ندارد اما حداقل به استخدام مهندسین مختصص در حوزه XR/AR و دستگاه‌هایی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند، اشاره شده است. همچنین در بخش دیگری از این فهرست‌بندی، می‌توان اشاره به توسعه نرم‌افزار و معماری برای یک محصول جدید خانه هوشمند را مشاهده کرد. فردی که با چنین تخصصی وارد آمازون شود، متعاقباً در تیم‌های متقابل شروع به کار خواهد کرد.

یک فهرست‌بندی جداگانه هم نشان می‌دهد که آمازون به دنبال استخدام تعدادی مدیر برنامه ارشد فنی برای توسعه محصولات جدید مبتنی بر XR است. طبق مولفه‌های موجود در این فهرست‌بندی، کارمندان مورد نظر آمازون باید تجربه ساخت محصولات فنی نظیر دستگاه‌های AI/ML، روباتیک و بازی‌های ویدیویی را در کارنامه داشته باشند.

بسیاری از غول‌های صنعت تکنولوژی اخیراً تمرکز خود را روی حوزه واقعیت مجازی و افزوده منعطف کرده‌اند. نمونه معروف آن فیس بوک است که مدتی پیش به متا تغییر نام داد تا کاملاً مشخص کند که به سمت متاورس حرکت خواهد کرد. متا در حال حاضر هدست‌های واقعیت مجازی کوئست و همچنین عینک‌های هوشمند ری بن (Ray-Ban) را هم روانه بازار کرده است. گزارش‌های غیررسمی احتمال می‌دهند در سال ۲۰۲۴ میلادی، اولین هدست‌های واقعیت افزوده این شرکت را شاهد باشیم.

اپل نیز از سالیان دور، با چنین شایعاتی درگیر است و انتظار می‌رود سر انجام در بهترین حالت، در سال ۲۰۲۳ اولین هدست واقعیت آمیخته این شرکت از راه برسد. در ماه می میلادی، اسنپ چت هم عینک‌های واقعیت افزوده خود را معرفی کرد که البته هنوز برای عموم کاربران عرضه نشده است. از طرفی احتمالاً نیازی به ذکر نیست که مایکروسافت هم از سال‌ها پیش، روی هولولنز کار می‌کند و تاکنون چند مدل از آن هم به دست کارمندان رسیده است.

با توجه به دامنه گسترده محصولات خانه هوشمند آمازون، این شرکت مزایا و تجارب زیادی برای ورود به حوزه واقعیت افزوده و حتی واقعیت مجازی دارد. به سادگی می‌توان سناریویی را پیش‌بینی کرد که عینک‌های این چنینی آمازون با اتصال به دستگاه‌های مبتنی بر الکسا، یک خانه هوشمند واقعی را براساس خانه خودتان برای شما ایجاد و جلوی چشمتان نمایش دهند.

با این حال نباید فراموش کرد درباره شرکتی صحبت می‌کنیم که برخی از ناکارآمدترین محصولات الکترونیک یک دهه اخیر را تولید کرده است. گوشی فایر (Fire) و همچنین بلندگوهای هوشمند آمازون اکو هر دو گوشی از شکست‌های بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان هستند. شرکت مورد بحث حتی مدتی پیش دست به معرفی یک ربات خانگی به نام آسترو (Astro) زد.

البته هیچ یک از این ناکامی‌ها، جایگاه آمازون و تاثیر آن بر زندگی مردم جهان را تغییر نداده‌اند. مدتی پیش مجله‌ی تایمز لیست ۱۰۰ شرکت تاثیرگذار جهان را منتشر کرد که در بین آن‌ها نام‌هایی مانند گوگل، اپل و همچنین آمازون مشاهده می‌شود. این نشریه‌ی آمریکایی از تکامل این شرکت‌ها در یک سال گذشته تمجید کرده است.

به نظر شما آیا ایده‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت راه به جایی خواهد برد یا با یکی دیگر از شکست‌های بزرگ آن مواجه خواهیم شد؟

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید