آموزش تندخوانی و تقویت حافظه – مهم ترین نکات برای افزایش مهارت تندخوانی - تکفارس 
آموزش تندخوانی و تقویت حافظه – مهم ترین نکات برای افزایش مهارت تندخوانی - تکفارس 

آموزش تندخوانی و تقویت حافظه – مهم ترین نکات برای افزایش مهارت تندخوانی

کسری نراقی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - 23:13
اهمیت آموزش تندخوانی

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که مجبور باشید یک متن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالعه کنید. بیشتر افراد توانایی سریع خواندن یک متن را ندارند و در مواقعی که در این شرایط قرار می‌گیرند، چیز زیادی از متن دستگیرشان نمی‌شود. شاید با این سؤال مواجه شوید که چگونه می‌توان یک متن را سریع خواند و فهمید؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت برای تندخوانی شما باید با تکنیک‌های آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره آموزش تندخوانی و تقویت حافظه به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مهارت تندخوانی چیست؟

پیش از آن که به آموزش نحوه تندخوانی و تقویت حافظه بپردازیم، باید بدانید مهارت تندخوانی چیست؟ همانطور که از نام این مهارت مشخص است، تندخوانی در ظاهر به معنای سریع خواندن است؛ اما در واقع مهارت تندخوانی مجموعه‌ای از راهکارها و ترفندها برای افزایش سرعت مطالعه می‌باشد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که سریع خواندن یک متن بدون یادگیری، هیچ سودی ندارد. یکی از ویژگی‌های مهم این مهارت افزایش سرعت مطالعه در کنار حفظ کیفیت یادگیری شما می‌باشد. تندخوانی بر ۴ اصل مهم سرعت مطالعه بالا، تمرکز حواس خوب، درک مطلب و حافظه قدرتمند بنا شده است و شما با یادگیری این ۴ مهارت می‌توانید به راحتی به تندخوانی بپردازید.

تندخوانی کمک بسیاری به افزایش بازدهی در مطالعات شما کرده و باعث می‌شود تا با تمرکز بالا به سرعت به درک کاملی از متن برسید. اگر علاقمند به آموزش تندخوانی و تقویت حافظه هستید، می‌توانید به آموزش‌های فرادرس مراجعه کنید که یک منبع آموزشی جامع در زمینه‌های مختلف است. در مجموعه آموزشی زیر، نکات زیادی پیرامون اصول مطالعه، مقابله با فراموشی در مطالعه، آموزش تصویرسازی ذهنی در مطالعه، مدیریت زمان، کنترل استرس و بسیاری موارد دیگر شرح داده می‌شوند:

اهمیت آموزش تندخوانی

در دنیای امروز، نشر اطلاعات سرعت بسیار بالایی دارد و همه روزه مطالب مختلف جدیدی انتشار پیدا می‌کنند. اطلاعات علمی به روز توسط دانشمندان در دانشگاه‌های معتبر دنیا نشر پیدا کرده و شما برای دستیابی به این اطلاعات باید آنها را مطالعه کنید. به همین دلیل امروزه آموزش تندخوانی و تقویت حافظه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یادگیری مهارت‌های تندخوانی به شما کمک می‌کند در تحصیل خود موفق‌تر باشید. شرکت در آزمون کنکور، آزمون‌های وکالت و… نیازمند افزایش کیفیت و سرعت مطالعه است که در آموزش‌های تندخوانی می‌توانید به راحتی به این اهداف دست پیدا کنید. به طور کلی این مهارت با زندگی امروز انسان گره خورده و نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت.

باورهای اشتباه درباره آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

در این بخش قصد داریم به توضیح چند باور اشتباه درباره تندخوانی بپردازیم:

۱. تندخوانی واقعی نیست:

یکی از باورهای اشتباه درباره تندخوانی این است که این کار واقعی نبوده و آموزش‌های آن تاثیری ندارند. در صورتی که سال‌های زیادی است که دانش آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا درحال آموزش این مهارت هستند. به طوری که دانش آموزان ژاپنی به سرعت مطالعه ۱۲۰۰ کلمه در دقیقه دست پیدا کرده‌اند.

۲. باعث کاهش درک مطلب می شود:

باور اشتباهی که تندخوانی باعث کاهش درک مطلب می‌شود در بسیاری از مردم وجود دارد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند هرچقدر یک مطلب را کندتر بخوانند به درک بهتری از آن می‌رسند اما باید بدانید کندخوانی نه تنها باعث بیشتر شدن درک مطلب نشده بلکه درک شما از کلیت مطلب را نیز کاهش می‌دهد. در آموزش‌های تندخوانی یکی از مهمترین اهداف رسیدن به درک بیشتر از متن می‌باشد.

۳. در تندخوانی، تمام کلمات خوانده نمی شوند:

توجه داشته باشید که دسته بندی کردن واژه به معنای نخواندن برخی از آن‌ها در حین تندخوانی نمی‌باشد. در تندخوانی تک تک واژه خوانده می‌شوند، اما آن‌ها به صورت کلمه کلمه مطالعه نمی‌شوند؛ بلکه هر ۴ یا ۵ کلمه در یک دسته قرار می‌گیرند.

آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

۴. تندخوانی تنها برای مطالعه کتاب داستان مناسب است:

بسیاری از مردم تصور می‌کنند تندخوانی برای مطالعه مطالب علمی و تحقیقی مناسب نیست، اما باید بدانید این باور غلط است. مهارت‌های تندخوانی بر پایه افزایش یادگیری بنا شده است و هدف از تندخوانی در واقع سریع درک کردن مطلب می‌باشد. البته باید در نظر داشته باشید که سرعت مطالعه یک کتاب در حوزه فیزیک کوانتوم با سرعت مطالعه یک رمان قابل مقایسه نیست، زیرا مطالب کتاب فیزیک کوانتوم سنگین‌تر است.

۵. تندخوانی استعداد است:

ما در این مقاله بارها و بارها اشاره کردیم تندخوانی یک مهارت است و برای آن که بتوانید این مهارت را یاد بگیرید باید به آموزش تندخوانی و تقویت حافظه بپردازید. تندخوانی یک استعداد نیست و هیچکس از بدو تولد با آن به دنیا نمی‌آید. با انجام تمرینات تمام افراد می‌توانند به تندخوانی دست پیدا کنند.

۶. کندخوانی مطالعه را لذتبخش می کند:

این تصور که با کندخوانی می‌توانید مطالعه لذتبخشی داشته باشید شاید برای برخی از افراد درست باشد، اما به طور کلی اشتباه است. این کار مانند این است که سرعت یک فیلم را کم کرده و ادعا کنید از فیلم لذت بیشتری برده و آن را بیشتر می‌فهمید.

۵ تکنیک مهم در  آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

همانطور که گفته شد تندخوانی یک مهارت است و برای آموزش آن باید تکنیک‌های لازم را یاد بگیرید. در آموزش تندخوانی 5 تکنیک اصلی وجود دارد که با یادگیری آن‌ها می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود در تندخوانی برسید. این تکنیک‌ها به شرح زیر می‌باشند:

۱. تقویت حافظه و تمرکز

اولین و شاید مهم‌ترین تکنیک تندخوانی تقویت تمرکز و حافظه است. می دانید که ارتباط بسیار زیادی میان آموزش تندخوانی و تقویت حافظه و تمرکز وجود دارد و برای آن که بتوانید تندخوانی کنید، باید حافظه قوی و تمرکزی بالا داشته باشید. برای دسترسی به یک حافظه قوی و ذهنی متمرکز باید تمرین‌هایی را در طول روز انجام دهید. این تمرین‌ها به شرح زیر است:

  • از مهم‌ترین راه‌های تقویت حافظه و تمرکز، افزایش اکسیژن رسانی به مغز می‌باشد. طبق تحقیقات متخصصین، تقریباً ۳۰ درصد از اکسیژن جذب شده به بدن در مغز مصرف می‌شود. بنابراین برای آن که مغز قدرتمندی داشته باشید، باید در طول روز به انجام تمرین‌های نفس گیری درست مانند نفس دیافراگمی بپردازید.
  • دومین تمرین تقویت حافظه، تمرین یادآوری محتوا می‌باشد. این تمرین می‌تواند کمک بسیار زیادی در یادگیری و تقویت حافظه داشته باشد. در تمرین یادآوری محتوا شما پس از خواندن یک صفحه، کتاب را بسته و سعی می‌کنید هر آنچه در این صفحه مطالعه کردید را یادآوری کرده و یا یادداشت کنید. توجه داشته باشید برای انجام این تمرین باید تمرکز حواس بالایی در زمان مطالعه داشته باشید تا محتوا به خوبی به ذهن شما وارد شود.

برای یادگیری راه‌های تقویت حافظه به آموزش جامع زیر از فرادرس مراجعه کنید. در این فیلم آموزشی حدود ۱ ساعت و ربع به بررسی تکنیک‌هایی می‌پردازد که می‌توانید از طریق آن مهارت یادگیری خود را از طریق افزایش تمرکز بالا برده و بهره وری مطالعات خود را بالا ببرید:

۲. عبارت خوانی 

یکی دیگر از تکنیک‌های مهم در آموزش تندخوانی و تقویت حافظه، تکنیک عبارت خوانی است. اما عبارت خوانی چیست؟ شاید تصور کنید عبارت خوانی به معنای خواندن هر عبارت به صورت جداگانه است اما این تصور اشتباه است. در این تکنیک شما باید یاد بگیرید با یک نگاه، مجموعه ۳ یا ۴ کلمه را ببینید و مطالعه کنید. بیشتر انسان‌ها هنگام مطالعه جملات را کلمه کلمه می‌خوانند، در صورتی که این کار باعث می‌شود تا دچار کندخوانی شوید. با انجام این تکنیک شما می‌توانید سرعت مطالعه خود را افزایش داده و همچنین درک بهتری از متن پیدا کنید.

آموزش عبارت خوانی

 3. صامت خوانی

مطمئناً در زندگی خود با افرادی که به صورت بلند بلند مطالعه می‌کنند، برخورد داشته‌اید. این افراد نه تنها خود تمرکز کافی در حین مطالعه ندارند، بلکه باعث به هم زدن تمرکز اطرافیان نیز می‌شوند. اگر جزء افرادی هستید که هنگام مطالعه متن را زمزمه کرده و یا با صدای بلند می‌خوانید، باید بدانید این کار در قوانین تندخوانی ممنوع است. سومین تکینک مهم در تندخوانی و تقویت حافظه صامت خوانی می‌باشد. در این تکنیک شخص باید هنگام مطالعه تنها از چشمان خود استفاده کرده و هیچ گونه صدا (حتی صدای پچ پچ) از او شنیده نشود.

۴. اهمیت خط بردن

چشم‌های انسان دارای قدرت بسیار زیادی در مطالعه هستند، اما پس از مدتی مطالعه خسته شده و ممکن است خطوط را گم کنند. این مشکل در خواندن کتاب‌هایی که با فونت کوچکتری چاپ شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود. از آن جایی که هدف از تندخوانی بالا بردن سرعت مطالعه در کنار حفظ کیفیت است، سعی کنید هنگام مطالعه از یک خطبر برای خط بردن استفاده کنید. تکنیک خط بردن از اهمیت بسیار زیادی در آموزش تندخوانی و تقویت حافظه برخوردار می‌باشد. شما می‌توانید به جای خطبر، از انگشت اشاره خود نیز برای این کار استفاده کنید.

۵. تکنیک افزایش حوزه دید

اگر قصد دارید تندخوانی کنید، باید حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این کار تمرین‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها تمرین ستاره است. در تمرین ستاره شما باید یک ستاره را روی یک برگه A4 بکشید. توجه داشته باشید که این ستاره باید به اندازه کل برگه باشد. سپس رأس های این ستاره از شماره ۱ تا ۶ عددگذاری کنید. پس از شماره گذاری برگه را در فاصله ۱۰ سانتیمتری از چشمان خود نگه دارید. سپس با چشمان خود رأس های ۱ تا ۶ را دنبال کنید. این تمرین را می‌توانید روزی ۳ بار به مدت یک دقیقه انجام دهید. تکنیک افزایش حوزه دید می‌تواند در یادگیری نحوه تندخوانی و تقویت حافظه تا حد بسیار زیادی مفید باشد.

قانون ۸۰ – ۲۰ در تندخوانی

یکی از قوانین بسیار مهم در مهارت تندخوانی قانون ۸۰-۲۰ می‌باشد، اما این قانون به چه معناست؟ بسیاری از صاحب نظران در حوزه مطالعه و یادگیری بر این باورند که ۸۰ درصد مطالب کتاب‌ها اضافه بوده و سودی ندارند. به گفته این کارشناسان مطالبی که بیشتر گفته‌های نویسنده در کتاب برای بهتر فهمیدن نکته کلیدی و اصلی کتاب می‌باشد. بنابراین با حذف این مطالب مازاد تنها ۲۰ درصد از مطالب کتاب برای یادگیری مفید هستند. قانون ۸۰-۲۰ را می‌توان یکی از مهم‌ترین قوانین در آموزش تندخوانی و تقویت حافظه دانست. به کمک این قانون شما می‌توانید با انجام تمرین‌ها به راحتی به ۲۰ درصد مطالب اصلی و کلیدی کتاب دست پیدا کنید.

قانون 80 - 20 در تندخوانی

معایب کندخوانی

در این بخش از مقاله باید با شخص کندخوان و معایب کندخوانی آشنا شوید. در صورتی که سرعت مطالعه شما کمتر از ۲۰۰ کلمه در دقیقه باشد، شما یک فرد کندخوان محسوب می‌شوید. از معایب کندخوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین و شاید مهم‌ترین عیب کنداخوانی پایین آوردن سرعت مطالعه می‌باشد. برای مثال یک متنی که یک فرد تندخوان در مدت 20 دقیقه مطالعه می‌کند برای فرد کندخوان ممکن است تا یک ساعت زمان ببرد.
  • سرعت پایین در مطالعه باعث کاهش تمرکز شده و در این حالت هر عامل خارجی می‌تواند حواس شما را پرت کند. تصور کنید در یک ماشین با سرعت 15 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت هستید. مطمئناً در این حالت به راحتی طبیعت اطراف را تماشا کرده و تمام حواس شما به رانندگی متمرکز نمی‌باشد.
  • بدون شک با کاهش حواس و تمرکز درک شما از مطلب تا حد زیادی پایین می‌آید. کندخوانی باعث می‌شود تا مطلب را درک نکرده و در یادگیری با مشکل مواجه شوید.

مزایای تندخوانی و تقویت حافظه

یادگیری در زندگی امروز انسان از مهم‌ترین مسائل است و مطمئناً یکی از روش‌های عالی برای یادگیری مطالعه می‌باشد. همانطور که می دانید آموزش تندخوانی و تقویت حافظه می‌تواند کمک بسیاری در زندگی تحصیلی شما داشته باشد و همچنین باعث رشد و پیشرفت شما در مطالعات خارج از درس شود. از مزایای این مهارت بی نظیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تندخوانی می‌تواند در آزمون‌های رقابتی مانند کنکور کمک بسیاری به شما کند.
  • با تندخوانی می‌توانید یک مطلب را در کوتاه‌ترین زمان خوانده و در زمان صرفه جویی کنید.
  • تمرینات تندخوانی کمک بسیار زیادی به تقویت تمرکز کرده و این موضوع باعث افزایش کارایی شما می‌شود.
  • تندخوانی باعث می‌شود تا حافظه بلند مدت شما تقویت شود.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده، مسئله آموزش تندخوانی و تقویت حافظه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید استفاده از این مهارت می‌تواند شما را در آزمون‌های رقابتی کمک کند. همچنین تمرین‌های مهارت تندخوانی باعث تقویت حافظه شده و یادگیری را افزایش می‌دهد.

مزایای آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

برای تسلط بر مهارت تندخوانی باید به آموزش‌های آن مسلط شوید. اگرچه برخی از نکات آموزشی تسلط بر این مهارت در این مطلب ذکر شدند، اما یادگیری کامل موضوع به نکات این مقاله محدود نمی‌شود. از همین رو شما به منابع و مطالبی معتبر و جامع نیاز دارید که توسط اساتید این مهارت تهیه شده باشد. یکی از این منابع کامل فرادرس است. اگر قصد دارید به آموزش مهارت‌های تندخوانی بپردازید، فرادرس یک منبع معتبر و جامع می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به فرادرس آموزش‌های لازم در زمینه تندخوانی و تقویت حافظه را دنبال کنید:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.