برنامه های جاه‌طلبانه مارک زاکربرگ برای عینک های واقعیت افزوده متا - تکفارس 
برنامه های جاه‌طلبانه مارک زاکربرگ برای عینک های واقعیت افزوده متا - تکفارس 

برنامه های جاه‌طلبانه مارک زاکربرگ برای عینک های واقعیت افزوده متا

مهدی ملکی
۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - 11:34
متاورس

مارک زاکربرگ، مدیر عامل اجرایی و بنیان‌گذار متا (فیس بوک سابق) در مصاحبه اخیر خود گفته امیدوار است عینک‌های واقعیت افزوده متا لحظه‌ای شبیه به معرفی آیفون را پدید آورند.

فیس بوک سال هم‌زمان با سال گذشته میلادی با تغییر نام خود به متا، عینک‌های واقعیت افزوده این شرکت را هم تایید کرد که در حال حاضر با نام پروژه نازر (Project Nazare) در دست توسعه هستند. گفته می‌شود این عینک‌های واقعیت افزوده برای عرضه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌اند و احتمالاً مدل‌های پیشرفته آن‌ها را در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ خواهیم دید.

مدیر عامل اجرایی این شرکت در گزارش جدید رسانه The Verge ثابت کرده علاقه جدی به این فناوری رو به رشد دارد. یکی از کارمندان سابق این شرکت نیز پیش‌تر با تایید این موضوع گفته بود زاکربرگ خودش را در ترکیب با عینک‌های واقعیت افزوده تصور می‌کند.

اگرچه این شرکت عینک‌های واقعیت افزوده را آینده ارتباطات می‌بیند و باور دارد که آینده ارتباطات مبتنی بر فناوری را دوباره تعریف خواهد کرد اما به همین قوت اعتقاد دارد اولین نسل از این محصولات فروش کمی را تجربه خواهد کرد؛ فروشی که به عقیده متا، احتمالاً از ده‌ها هزار نسخه فراتر نخواهد رفت.

با قیمتی که انتظار می‌رود بسیار بیشتر از آکیولوس کوئست ۲ باشد تا متا را قادر به ممکن کردن شارژدهی ۴ ساعته و البته از طرفی ۴ برابر وزن بیشتر از عینک‌های عادی می‌کند، اصلاً عجیب نیست که این عینک‌های واقعیت افزوده تنها توسط توسعه دهندگان یا علاقه‌مندانی تهیه خواهد شد که نمی‌توانند برای چشیدن طعم آخرین نوآوری‌های دنیای تکنولوژی منتظر بمانند.

البته این به معنای کنار گذاشتن سری آکیولوس کوئست نیست. هدست واقعیت مجازی کوئست ۲ یکی از محبوب‌ترین هدست‌های موجود در بازار بوده و حالا به‌نظر می‌رسد که متا قصد دارد تا جانشین این هدست را با نام کوئست ۲ پرو در سال جاری میلادی روانه‌ی بازار کند.

در کنار پروژه مستقل نازر و افزون بر دیگر هدست واقعیت افزوده‌ای که با گوشی سازگار است و در حال حاضر با نام هایپرنووا (Hypernova) شناخته می‌شود، گزارش شده که متا روی یک محصول کاملاً متفاوت هم مشغول کار است. به نظر می‌رسد این محصول، روی مچ دست نصب می‌شود و در هماهنگی با هدست‌های واقعیت افزوده این شرکت کار می‌کند تا کمک کند شما آن‌ها را از طریق نوار عصب و عضله خود، کنترل کنید.

این ابر شرکتی حوزه شبکه‌های اجتماعی همین حالا هم در این زمینه یا حداقل در زمینه متاورس فعالیت‌های بسیاری دارد. متا اخیراً دنیای مجازی Horizon Worlds را برای تجربه ایده‌ی متاورس ر اختیار کاربران قرار است و حالا این شرکت قصد دارد نسخه وب آن را ارائه بکند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.