ایلان ماسک با ۴۳ میلیارد دلار چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ - تکفارس 
ایلان ماسک با ۴۳ میلیارد دلار چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ - تکفارس 

ایلان ماسک با ۴۳ میلیارد دلار چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

مهدی ملکی
۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - 17:01
ایلان ماسک

ایلان ماسک، ثروتمندترین انسان جهان، اخیراً پیشنهاد داده تمام سهام توییتر را به قیمت ۴۳ میلیارد دلار خریداری و آن را به یک شرکت خصوصی تبدیل کند. همان‌طور که می‌دانید نیازی به گفتن نیست این پول زیادی برای پرداختن و خریدن سرویسی است که اجازه می‌دهد کاربران افکار خود را در متن‌هایی با محدودیت ۲۸۰ حرف به اشتراک بگذارند.

این حرکت غیرقابل پیش‌بینی همه را به این تفکر واداشته است که او با پرداخت ۴۳ میلیارد دلار، چه کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم اگر پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید توییتر رد شود، او می‌تواند چه کاری با این پول خود انجام دهد.

بازگشت به ماه

ماه - ایلان ماسک توییتر

یکی از بزرگ‌ترین رویاهای ماسک، مستقر شدن انسان روی مریخ است اما پیش از آن، او علاقه زیادی به ساخت یک پایگاه زمینی روی ماه دارد. ماسک از سال ۲۰۱۷ تاکنون بارها و بارها چنین چیزی را به صورت رسمی اعلام کرده است و به نظر می‌رسد واقعاً هم به آن فکر می‌کند.

از طرفی عجیب نیست که فکر کنیم می‌توان با ۴۳ میلیارد دلار،‌ کارهای زیادی برای عملی شدن این رویا انجام داد. در حقیقت ناسا اکنون مدتی است که سعی دارد تحت برنامه آرتمیس، با کمک اسپیس ایکس و البته پول هنگفتی که در این همکاری جابه‌جا می‌شود، انسان را به ماه بازگرداند.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ یعنی زمانی که اولین بار این ماموریت رسماً در دست توسعه قرار گرفت، رئیس ناسا پیش‌بینی کرد ناسا برای انجام این کار به ۲۰ الی ۳۰ میلیارد دلار اضافه نیاز خواهد داشت. یکی از تحلیلگران دولتی نیز پیش از این پیش‌بینی کرده بود ناسا احتمالاً بین بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۵، ۹۳ میلیارد دلار روی برنامه آرتمیس هزینه خواهد کرد.

ماسک می‌توان ۴۳ میلیارد دلار را به اسپیس ایکس تزریق کند تا انسان را به ماه برساند. شاید تزریق چنین پولی از حساب شخصی ماسک، باعث شود او حتی ناسا را هم در این زمینه شکست دهد و پشت سر بگذارد. حتی او می‌تواند از این پول برای ساخت زیستگاه‌ها، لباس‌های فضایی، زیرساخت‌ها و هر چیز دیگری که برای سفرهای فضایی نیاز است، بهره بگیرد.

اما اسپیس ایکس در عوض هنوز هم به ناسا کمک می‌کند، به این امید که روزی بتواند از طریق درآمدهایی که این مشارکت به ارمغان می‌آورد، فضاپیمای تجاری خود را که اتفاقاً برای استفاده مردم عادی طراحی می‌شود، به فضا پرتاب کند. ناسا سال گذشته با اسپیس ایکس قرارداری ۲.۹ میلیارد دلاری را برای توسعه این برنامه که با نام استارشیپ شناخته می‌شود، منعقد کرد؛ این فضاپیما قرار است در برنامه فضایی آرتیمس استفاده شود.

ماسک اکنون این فرصت را دارد که ۱۵ برابر بیشتر از قرارداد یاد شده، پول به اسپیس ایکس تزریق کند. در آن سو جف بزوس پیشنهاد ساخت چنین فرودگری را به رایگان به ناسا ارائه داده است که به هر نحو، در آینده می‌تواند قرارداد این دو شریک را از بین ببرد. با این وجود، می‌توان درک کرد تا زمانی که دولت به شما پول می‌دهد،‌ منطقی نیست که به جیب خود دست ببرید.

کمک به حل گرسنگی جهانی

ایلان ماسک توییتر

یکی از مواردی که با تصور به آن، پیشنهاد ماسک برای خرید توییتر را آزار دهنده‌تر می‌کند، این است که این شبکه اجتماعی اصلاً در وضعیت بد، ورشکسته یا نامناسبی قرار ندارد. اگرچه از توییتر به دلیل فضای توهین‌آمیز انتقاد می‌شود اما به هر حال این صرفاً ذات توییتر است.

اما خارج از توییتر موضوعات زیادی وجود دارند که حقیقتاً می‌توان به آن‌ها به عنوان مشکل نگاه کرد. ۴۳ میلیارد دلار پول زیادی است و می‌تواند برخی از مشکلات جهان را در درازمدت حل کند. بعد از انتشار یکی از توییت‌های ماسک در خصوص گرسنگی جهانی، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد به این توییت واکنش نشان داد. سازمان مذکور توضیح داد که چگونه ماسک می‌تواند با تهیه یک وعده غذایی روزانه به هر نفری که با قطحی دست و پنجه نرم می‌کند، در طول یک سال به حل این مشکل کمک شایانی کند. هزینه آن چقدر است؟ ۶.۶ میلیارد دلار.

بنابراین مشخص است که ۴۳ میلیارد دلار فرصت کمک‌های بسیار بیشتری را هم فرام می‌کند. اگرچه ایلان ماسک در ماه نوامبر گذشته، ۵.۷ میلیارد دلار به امور خیریه اختصاص داد اما به گفته بخش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، این مبلغ هرگز به دست آن‌ها نرسیده است.

اما مشکلی نیست، به هر حال ممکن است ماسک علاقه نداشته باشد این کار را طبق جزئیاتی که سازمان ملل توضیح داده، انجام دهد. باز هم روش‌ها و معضلات جهانی بسیاری وجود دارند که ایلان ماسک می‌تواند آن‌ها را حل کند.

خرید یک شرکت رسانه‌ای برای حمایت از روزنامه‌نگاری

ایلان ماسک توییتر

در سال ۲۰۱۳، جف بیزوس یعنی مردی که قبلاً او را به عنوان ثروتمندترین انسان زمین می‌شناختیم، واشنگتن پست را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خرید تا از خبرگزاری آزاد حمایت کند. لارنس پاول جابز یکی دیگر از میلیاردرهای جهان، مدتی پیش با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری،‌ تبدیل به بزرگ‌ترین سهام‌دار رسانه آتلانتیک شد.

آیا چنین خریدهایی به معنای پیشتیبانی از عقاید شخصی خود آن‌هاست؟ شاید! اما آن‌ها همچنین بدون شک از موسسات باسابقه روزنامه‌نگاری که در غیر این صورت ممکن بود به دلیل وضعیت نگران کننده اقتصاد یک رسانه تجاری در دنیای مدرن نابود شوند، محافظت کردند.

۴۳ میلیارد دلار بسیار فراتر از هزینه مورد نیاز برای تصاحب یک یا دو عدد از شرکت‌های رسانه‌ای است و شاید خیلی بهتر بتواند هدف ماسک یعنی حمایت کمپین آزادی بیان را عملی کند؛ اتفاقی که به عقیده بسیاری، فرسنگ‌ها مفیدتر از بازگرداندن ترامپ به مکانی است که در وهله نخست هم چیز زیادی برای آن به ارمغان نیاورده بود.

پل‌سازی به معنای واقعی کلمه

ایلان ماسک توییتر

براساس گزارش انجمن سازندگان راه و ترابری ایالات متحده آمریکا، یک پل از هر سه پل این کشور نیازمند تعمیر یا تعویض کامل هستند.

بنابراین نباید تنها به پل جرج واشنگتن یا پل گلدن گیت (Golden Gate) توجه کنید. این پل‌ها گستره وسیعی دارند و مردم هر روز در مناطق مختلف آمریکا روی آن راه می‌روند، دوچرخه سواری و به سادگی، رانندگی می‌کنند. هزینه تعمیر یا جایگزینی تمام پل‌های گزارش شده، حدود ۴۲ میلیارد دلار است.

ایلان ماسک می‌تواند تمام پل‌های نیازمند تعمیر یا تعویض آمریکا را هدف قرار دهد و آن‌ها را تعمیر کند و در نهایت ۱ میلیارد دلار دیگر را هم در جیبش بگذارد. تنها کافی است او توییتر را رها کند تا توییتر باشد و توییتر بماند! تنها حدود ۲۱۷ میلیون نفر در سراسر جهان روزانه از توییتر استفاده می‌کنند. در مقام مقایسه، آمریکا جمعیتی بالغ بر ۳۲۹ میلیون نفر دارد که از آن پل‌ها استفاده می‌کنند.

همه می‌دانند که زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته، ضعیف‌تر است. برای مثال اگر در یکی از جاده‌های آلمان رانندگی کنید، متوجه این قضیه خواهید شد. اما اگر ثروتمندترین انسان جهان دوست دارد اندکی از پول خود را خرج کند، این شاید یکی از آن مواردی است که به مردم کمک بهتری می‌رساند.

تیم روابط عمومی برای تسلا

ایلان ماسک توییتر

تیم روابط عمومی تسلا شهرت بسیار بدی در زمینه خدمات‌رسانی به کاربران دارد تا جایی که اصلاً چنین تیمی را برای این شرکت خودروسازی شوخی می‌دانند. کاربران به شوخی می‌گویند این تیم تنها و تنها از خود ایلان ماسک تشکیل شده است. در حالی که بیشتر شرکت‌های خودروسازی و همچنین برندهای حوزه فناوری هزاران هزار عضو خبره در تیم روابط عمومی خود دارند که به سوالات رسانه‌ها و همچنین پیشرفت شرکت در چشم‌انداز موجود کمک می‌کنند، اما تسلا در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد.

باید پذیرفت اگر مطالب عجیب ایلان ماسک را روی توییتر نادیده بگیریم، او شخصیت کاریزماتیکی دارد اما او نمی‌تواند نماینده همه کارکنان تسلا باشد. حتی یک تیم روابط عمومی خوب هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد اما حداقل چنین تیمی ارتباط بهتری با وب‌سایت‌ها و رسانه‌ها برقرار می‌کند. خبر خوب این است که راه‌اندازی چنین تیمی اصلاً و ابداً به ۴۳ میلیارد دلار هزینه احتیاج ندارد!

سرمایه‌گذاری روی یک پروژه حمل و نقل

ایلان ماسک - بورینگ کمپانی Boring Company

ماسک ادعا می‌کند اهمیت زیادی برای حمل و نقل قائل است. علاوه بر شرکت خودروسازی، او یکی از سرمایه‌گذاران پروژه حفر تونلی است که در آن حمل و نقل عمومی با سرعت بسیار بالا در زیر زمین انجام می‌شود. تاکنون هیچ یکی از این پروژه‌ها یعنی تسلا و Boring Company مسائل و معضلات پیرامون حمل و نقل جهانی مانند عدم استقبال از حمل و نقل عمومی و … را حل نکرده‌اند.

خودروها ترافیک را بدتر می‌کنند و حفر تونل برای انتقال ترافیک به قسمتی دیگر، این مسئله را تنها به زیرزمین منتقل می‌کند.

بنابراین ماسک می‌تواند به جای پرداخت ۴۳ میلیارد دلار مذکور برای خرید توییتر، قسمت یا تمام این مبلغ را صرف سرمایه‌گذاری روی پروژه‌هایی کند که واقعاً تغییری در جهان ایجاد خواهند کرد. کاهش ردپای کربن یا راحت‌تر کردن یافتن و استفاده از حمل و نقل عمومی تنها نمونه‌هایی کوچک از تاثیر مثبتی روی جهان هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس گفت:

    این این!
    تورو خدا این همه کارهارو انجام میده به غیر از کمک به حل گرسنگی جهان 😒
    #روی_این_حساب_باز_نکنیم

    • AmirAli1988 گفت:

      هروقت شما صد هزارتومان کمک فقرا کردی ایلان ماسکم یه کمکی به فقرا می‌کنه خودشما یکی بیاد جلوتر دست دراز بکنه بهش بی توجهی میکنی از کنارش می‌گذری حالا انتظار داری ۴۳ میلیارد دلار رو به فقرا بده !!!؟😐😐😏

  • حمید دردشت گفت:

    ایلان ماسک خودش دستش تو جیب مردمه بعد بیاد به بشریت کمک کنه.
    تو همین زمینه ارز دیجیتال که خودش دستش تو کاره سرخورده جو میده روز بعدش ارز می‌ره بالا بعد همه هجوم مبرم سمت اون ارز و وقتی که ارزش اون ارز رشد کرد یکدفعه ی کاری می‌کنه که ارزشش بیاد پایین اونایی تو ارز دیجیتال میتونن پول ازش در بیارن که بدونن کی بخرم و کی بفروشم (که بازم شانسیه )چون نهنگ های این هوزه که یکیش همین اوشکوله نمی‌ذاره که بقیه رشد کنن