بررسی اولیه آمازون لونا؛ رقیبی ضعیف در بازاری ضعیف - تکفارس 
بررسی اولیه آمازون لونا؛ رقیبی ضعیف در بازاری ضعیف - تکفارس 

بررسی اولیه آمازون لونا؛ رقیبی ضعیف در بازاری ضعیف

مهدی ملکی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 19:39
بررسی آمازون لونا

آمازون لونا (Luna) تمام عناصر پایه مورد نیاز برای یک سرویس ابری بازی‌های ویدیویی را ارائه می‌دهد و همچنین در مهیا کردن یک فضای چند نفره، عملکرد قابل ملاحظه‌ای دارد. افزون بر این موارد، با وجود عملکرد خوب کنترلر، قیمت آن گران است.

یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی لونا آمازون، تجربه ضعیف رابط کاربری آن است. رابط کاربری این سرویس ابری بازی‌های ویدیویی، بدون آن که نیاز باشد، گیج کننده طراحی شده است. اگر آمازون بتواند این مشکلات را حل کند، این سرویس نه تنها تبدیل به یکی از رقبای اصلی گوگل استادیا (Stadia) خواهد شد بلکه می‌تواند بعد از عرضه جهانی، ایکس باکس کلود گیمینگ (Xbox Cloud Gaming) را هم به چالش بکشد.

اکنون چند سالی می‌شود ما پشت سر هم این را می‌شنویم که کلاد گیمینگ یا بازی‌های ابری، آینده این صنعت هستند. اگر این طور باشد، تنها مسئله اصلی پیش از همه‌گیری این فناوری و شروع سلطه آمازون به لطف لونا بر قسمتی از بازار بازی‌های ویدیویی، زمان است. این سرویس اساساً پاسخ این شرکت به گوگل استادیا همراه با تلفیق برخی از مولفه‌های ایکس باکس گیم پس آلتیمیت است.

همه چیز درباره آمازون لونا

بررسی آمازون لونا
  • کنترلر آمازون لونا: ۶۹.۹۹ دلار
  • اشتراک پرایم گیمینگ: رایگان روی اشتراک آمازون پرایم
  • آمازون لونا پلاس: ۹.۹۹ دلار به ازای هر ماه
  • یوبی‌سافت پلاس: ۱۷.۹۹ دلار به ازای هر ماه
  • فمیلی چنل (کانال خانوادگی): ۵.۹۹ دلار به ازای هر ماه
  • رترو چنل (کانال کلاسیک): ۴.۹۹ دلار به ازای هر ماه
  • جک‌باکس گیمز: ۴.۹۹ دلار به ازای هر ماه

لونا شامل یک محصول فیزیکی یعنی کنترلر لونا است. شما می‌توانید با تهیه اشتراک‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، محتوای بیشتری برای تجربه دریافت کنید. اشتراک پرایم گیمینگ که به رایگان در دسترس مشترکان آمازون پرایم قرار می‌گیرد، اجازه می‌دهد برخی بازی‌های برگزیده را تجربه کنید.

اشتراک آمازون لونا پلاس در ازای پرداخت پول بیشتر، دسترسی به بازی‌های بیشتری را برای شما مهیا می‌کند. در کنار این، سایر اشتراک‌ها هم برای دسترسی به دسته‌بندی‌های مجزایی از بازی‌های ویدیویی وجود دارند که مشخصاً، هر کدام نیازمند پرداخت هزینه جداگانه‌ای هستند.

برای مثال یوبی‌سافت پلاس اجازه می‌دهد بازی‌های عرضه شده توسط این شرکت را به صورت ابری روی آمازون لونا اجرا کنید. با انتخاب و تهیه هر کانالی که مد نظر دارید، فوراً می‌توانید بازی‌های موجود در آن اشتراک را تجربه کنید. در واقع لونا شبیه استادیا گوگل نیست که در آن برخی بازی‌ها به رایگان عرضه می‌شوند و برخی دیگر به صورت پولی.

در عوض، رویکرد آمازون در طراحی لونا بیشتر شبیه گیم پس آلتیمیت برند ایکس باکس است که اجازه می‌دهد شما تنها یک بار با پرداخت پول، به تمام بازی‌های موجود در آن دسته‌بندی، دست یابید. لازم به ذکر است در زمان نگارش این مقاله، این سرویس تنها در ایالات متحده آمریکا در دسترس قرار دارد و فعلاً شما نمی‌توانید از ایران یا کشور دیگری، از خدمات آن استفاده کنید.

اگرچه کنترلر لونا کار کردن با این سرویس را آسان‌تر می‌کند اما نیازی نیست که برای استفاده یا حتی لذت بردن از این سرویس ابری، حتماً آن را تهیه کنید. حتی گوشی هوشمند شما می‌تواند به عنوان یک کنترلر لمسی عمل کند یا آن که در عوض، از یک کنترلر ایکس باکس، پلی استیشن یا موس و کیبورد استفاده کنید.

مزیت اصلی استفاده از کنترلر لونا، کاهش تاخیر است که به گفته آمازون در مقایسه با یک اتصال بلوتوث عادی می‌تواند تا ۳۰ میلی‌ثانیه هم کاهش یابد. اما چطور؟ لونا برخلاف چیزی که انتظار می‌رود، کنترلر را به وای فای دستگاهی که استریم را روی آن انجام می‌دهید، متصل می‌کند؛ این رویکرد پیش‌تر توسط گوگل در طراحی کنترلر استادیا هم به کار گرفته شده بود.

سرویس ابری آمازون همچنین از یک ویژگی به نام «لونا کوچ»‌ (Couch) بهره می‌برد که اجازه می‌دهد بعضی از بازی‌های چند نفره محلی را را به صورت آنلاین با دوستان خود در سراسر آمریکا تجربه کنید. جالب است بدانید نیازی نیست دوستان شما برای انجام این کار، مشترک این سرویس باشند، آن‌ها تنها ملزم به داشتن دو پیش‌نیاز هستند: زندگی در آمریکا و حساب کاربری آمازون.

سرانجام باید اشاره کنیم، توییچ هم درون این سرویس جای گرفته چرا که آمازون مدتی پیش آن را تصاحب کرد و اکنون یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به شمار می‌رود. توییچ اجازه می‌دهد با دوستان خود چت و گیم‌پلی خود را استریم کنید.

کنترلر لونا

بررسی آمازون لونا

کنترلر لونا شباهت زیادی به کنترلر پرو نینتندو سوییچ دارد. ظاهر و طراحی کلی همراه با محل قرارگیری جوی‌استیک‌ها دقیقاً شبیه کنترلر مذکور شرکت نینتندو است. دقیق‌تر به نظر می‌رسد آمازون با ادغام کنترلر پرو سوییچ و ایکس باکس، به ترکیب کنونی دست یافته است.

وزن و چسبندگی کنترلر به کف دست عالی است و همچنین بافت ظریف کار شده روی بدنه آن، باعث می‌شود آن را راحت در دست نگه دارید. جوی‌استیک و تریگرها کیفیت خوبی دارند و در کنار رنگ‌آمیزی مشکی/بنفشی که زیر آن‌ها و در قسمت پشتی به کار رفته است، حداقل در نگاه اول حس خوبی را منتقل می‌کنند.

با این حال، دکمه‌های کنترلر اصلاً کیفیتی را که از برندی مانند آمازون انتظار می‌رود، ندارند. فشردن دکمه‌های ABXY به قدرت زیادی نیاز دارد و همچنین به طرز عجیبی، شدیداً چسبنده هستند. برخلاف این دکمه‌ها، D-Pad بیش از اندازه روان است و ثابت می‌کند آمازون تبحر زیادی در سقوط از یک سوی بام دارد. این موضوع به خصوص برای گیمرهایی که به دنبال تجربه آثار رترو و کلاسیک هستند، ناراحت کننده خواهد بود.

تریگرها هم در همین مشکل غرق شده‌اند و نمی‌توان چیزی بیش از این گفت. در قسمت میانی سه دکمه منو، الکسا (میکروفون) و اکشن قرار گرفته‌اند. این دکمه‌ها به جای این که فشار دادنی باشند، کلیک کردنی هستند و این قضیه را عجیب‌تر می‌کند.

در قسمت بالای کنترلر یک درگاه USB-C تعبیه شده اما درون جعبه محصول خبری از کابل نیست. اما موضوع مهم‌تر این است که شما نمی‌توانید باتری‌ها را شارژ کنید چرا که از باتری‌های آلکالاین استفاده شده است. در حال حاضر هیچ پک باتری رسمی قابل شارژی از سمت آمازون به بازار عرضه نشده اما شما می‌توانید از نمونه‌های شخص ثالث بازار استفاده کنید؛ حداقل آن‌ها شارژ می‌شوند! در قسمت پایین کنترلر، جک هدفون/میکروفون ۳.۵ میلی‌متری به چشم می‌خورد.

در مجموع آمازون لونا کنترلر قابل قبولی است اما هیچ چیز خاصی درباره آن وجود ندارد. در مقایسه با سایر کنترلرهای ۷۰ دلاری بازار، به نظر می‌رسد این کنترلر فراتر از ارزشش قیمت‌گذاری شده است.

مزایای آمازون لونا

بررسی آمازون لونا

با در نظر گرفتن این که لونا هنوز در مرحله عرضه محدود قرار دارد، تعداد بازی‌هایی که ارائه می‌دهد، قابل ملاحظه است. داخل اشتراک لونا پلاس، بازی‌های AAA زیادی از جمله Resident Evil 7: Biohazard Gold Edition، Control: Ultimate Edition، Metro: Exodus و … در دسترس هستند.

اشتراک رایگان مشترکان پرایم آمازون شامل بازی‌هایی مانند Devil May Cry 5 است؛ البته این اشتراک فعلاً دارای چهار بازی است و باید امیدوار باشیم در آینده عناوین بیشتری به آن راه پیدا کنند.

کانال رترو ده‌ها عنوان کلاسیک مانند Castlevania Anniversary Collection، Street Fighter II: Hyper Fighting، Centipede و حتی Pong را داخل خود جا داده است. کالکشن جک‌باکس هم با ارائه بازی‌هایی مانند Drawful 2 چیزی برای شکایت باقی نمی‌گذارد. در نهایت به کانال یوبی‌سافت پلاس می‌رسیم که دسترسی به Assassin’s Creed Valhalla: Complete Edition، Far Cry 6: Ultimate Edition و Immortals Fenyx Rising: Gold Edition را مهیا می‌کند.

متاسفانه هیچ یک از اشتراک‌های موجود، همه این بازی‌ها را زیر یک سقف گرد هم نمی‌آورد. این دقیقاً یکی از آن معایبی است که ما در ادامه و بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

پیش از آن، باید گفت کنترلر لونا مسیر پیشرفت را در پی گرفته است. شما با دانلود یک اپلیکیشن رایگان روی گوشی اندروید یا iOS خود، می‌توانید با اتصال کنترلر به شبکه وای فای خانه، در هر مکان، زمان و دستگاهی، حین استریم بازی‌های لونا از این کنترلر استفاده کنید.

به عبارت دیگر اگر در حال تجربه یک بازی روی گوشی خود هستید، آن را متوقف نموده و دوباره آن را روی رایانه شخصی اجرا کنید، کنترلر به صورت خودکار به جای گوشی، با اتصال رایانه شما هماهنگ می‌شود. در این بین نیازی نیست که کاری انجام دهید. البته یک تاخیر کوتاه بین تغییر این شرایط وجود دارد اما حداقل نیاز نیست شما هر بار، کنترلر لونا را از طریق بلوتوث روی دستگاه دیگر پیکربندی کنید. از طرفی آشکار است اگر از اتصال خانگی وای فای استفاده نمی‌کنید، این روش برای شما جواب نمی‌دهد.

تجربه گیم‌پلی هم روی لونا قابل ملاحظه است. بررسی‌های منبع نشان می‌دهند روی یک اتصال اینترنت پرسرعت (تقریباً ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه) لونا در استریم بازی‌ها با رزولوشن ۱۰۸۰pروی گوشی و لپ تاپ هیچ مشکلی ندارد. متاسفانه در حال حاضر گزینه استریم ۱۴۴۰p یا ۴K در این سرویس در دسترس نیست بنابراین بالاترین کیفیت موجود برای استریم، رزولوشن ۱۰۸۰p با حداکثر نرخ فریم ۶۰ با توجه به توانایی‌های نمایشگر شماست.

آمازون ابتدا اعلام کرده بود رزولوشن ۴K هم به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت اما بعداً اعلام شد تیم این شرکت روی بهبود تجربه اصلی تمرکز خواهند کرد. از طرفی اگر سرعت یا پهنای باند اتصال اینترنت شما پایین‌تر باشد، می‌توانید از رزولوشن ۷۲۰p استفاده کنید.

گیمرهایی که توجه بسیار بالایی به تاخیر دارند، شاید متوجه تاخیر ناچیزی در عملکرد کنترلر شوند اما در مجموع چه اتصال لونا از طریق وای فای و چه اتصال کنترلر ایکس باکس از طریق بلوتوث، تجربه خوبی را فراهم می‌کند.

در نهایت، لونا کوچ را داریم که یکی از نقاط قوت بزرگ این سرویس محسوب می‌شود. تنها کافی است وارد بازی شوید، کد مخصوص را برای دوستان‌تان ارسال کنید و آن‌ها تنها با ورود به وب‌سایت لونا، با شما همراه شوند. بررسی‌های منبع تایید می‌کنند تجربه چند نفره بازی‌ها هیچ مشکلی ندارد و تاخیری هم در عملکرد کنترلر ایجاد نمی‌شود.

به این ترتیب می‌توانیم بگوییم لونا شرکت آمازون تمام عناصر پایه برای ارائه یک سرویس استریم مناسب بازی‌های ویدیویی را در دل خود جا داده است. گستره رضایت‌بخش بازی‌های ویدیویی، کیفیت بالای استریم و همچنین ویژگی چت یکپارچه و قابلیت پخش زنده آن، همه به این موضوع کمک کرده‌اند. حتی ما شاهد لونا کوچ هستیم که تجربه بازی‌های چند نفره را آسان‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

معایب آمازون لونا

بررسی آمازون لونا

اگرچه راه‌اندازی کنترلر رسمی لونا کار چندان سختی نیست و در یک چشم بر هم زدن می‌توان آن را انجام داد اما کار کردن با خود لونا دشوار است. اول از همه، هیچ اپلیکیشن اندروید یا iOS برای گیم‌پلی وجود ندارد. اپلیکیشن‌هایی برای کنترلر وجود دارند اما هیچ نرم‌افزار رسمی از سوی آمازون با تمرکز روی خود بازی‌ها و تجربه آن‌ها عرضه نشده است.

برای تجربه بازی‌ها روی یک دستگاه اندروید و iOS شما باید از مرورگر دستگاه استفاده کنید. بدتر از همه این است که اپلیکیشن کنترلر هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است بنابراین وقتی مراحل پیکربندی آن را به اتمام می‌رسانید، احتمالاً سردرگم منتظر خواهید ماند و به این فکر خواهید کرد که قدم بعدی چیست؟

بالاتر اگرچه ما به گستره قابل قبولی از بازی‌ها اشاره کردیم اما همچنین گفتیم که سازمان‌دهی مناسب برای آن‌ها صورت نپذیرفته است. کالکشن لونا آمازون شامل بیش از ۱۰۰ بازی است که این موضوع هیچ نکته بدی ندارد اما شامل هیچ یک از آثار جک‌باکس، رترو یا بازی‌های خانوادگی نمی‌شود. به همین ترتیب خبری از ادغام بازی‌های یوبی‌سافت هم وجود ندارد.

اگر شما بخواهید به تمام بازی‌های این سرویس دست پیدا کنید، باید دست توی جیب کنید و ماهانه ۴۳.۹۵ دلار پول بپردازید تا از این طریق، تمام کانال‌ها بدون محدودیت برای شما در دسترس قرار بگیرند. این رویکرد اصلاً جالب نیست. ظاهراً آمازون فکر می‌کند یک مشترک تنها از کانال خانوادگی و دیگری از کانال یوبی‌سافت استفاده خواهد کرد، در حالی که این‌طور نیست.

این رویکرد مانند این است که شما با تهیه اشتراک آمازون پرایم، تنها قادر به تماشای فیلم‌های اکشن یا فیلم‌های خانوادگی باشید و سایر فیلم‌ها در دسترس شما قرار نگیرند.

برخی از بازی‌های این سرویس هم ابداً برای لونا پیکربندی نشده‌اند. برای مثال، Resident Evil 7: Biohazard دکمه‌هایی را نمایش می‌دهد که به کنترلر ایکس باکس تعلق دارند نه کنترلر لونا. شما می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید که چطور این بازی، شما را برای استفاده از دکمه‌ها راهنمایی کرده در حالی که چنین دکمه‌هایی وجود ندارند.

البته، نیازی نیست نابغه باشید تا دکمه مورد نظر را معادل‌سازی کنید و فشار دهید اما این نمونه‌ای آشکار از عدم بهینه‌سازی پورت بازی‌ها برای لونا است. به همین ترتیب، پیکربندی تنظیمات دکمه‌های Resident Evil 7 روی کیبورد قفل شده و شما نمی‌توانید آن‌ها را دوباره برای کنترلر لونا تنظیم کنید.

عدم وجود اپلیکیشن همه‌کاره لونا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آن است. عده کثیری از کاربران مستقیماً به سراغ فروشگاه اندروید، iOS، مک یا ویندوز خود می‌روند تا از آن طریق لونا را دانلود کنند در حالی که چنین چیزی اصلاً ممکن نیست.

همچنین آمازون اصلاً توضیحی در این‌باره به کاربران نمی‌دهد و راهنمایی چندان سودمندی را در اختیار هیچ‌کس قرار نداده است. شما هرگز نمی‌توانید مستقیماً متوجه شوید چطور باید لونا را روی مرورگر برخی از دستگاه‌ها راه‌اندازی و شروع به بازی کنید.

حتی صاحبان تلویزیون‌های فایر TV و تبلت‌های مجهز به سیستم عامل Fire OS خود آمازون هم نمی‌توانند تجربه کنسولی اجرای یک بازی را داشته باشند. تمام سطوح عملکردی آمازون در این زمینه‌ها، دقیقاً مخالف چیزی است که کاربرپسند می‌دانیم.

جمع‌بندی

لونا چیزی بین استادیا گوگل و ایکس باکس گیم پس آلتمیت است. در یک سو، استادیا برای کسانی که تجربه کاربری روان و بهتری را می‌خواهند و دوست دارند به بازی‌های جدیدتری دست یابند، گزینه بهتری است. با این حال استادیا شما را وادار به خرید بسیاری از بازی‌های مورد علاقه‌تان می‌کند و اشتراک در این سرویس معنای خاصی ندارد.

در سوی دیگر ایکس باکس گیم پس آلتیمیت تحت یک اشتراک، بازی‌های بسیار بیشتری را در مقایسه با لونا، در حالتی شبیه نتفلیکس فراهم می‌کند. با این وجود، این سرویس قیمت بیشتری از اشتراک اصلی لونا دارد. به سادگی می‌توان متوجه شد قیمت اشتراک ۹.۹۹ دلاری لونا، کمتر از اشتراک ۱۴.۹۹ دلاری ماهانه گیم پس آلتیمیت است که البته این افزایش قیمت، دلیل دارد و سرویس مایکروسافت در این زمینه چندین قدم جلوتر است.

این تفاوت‌ها باعث می‌شوند لونا همچون استادیا مدرن و صیغل‌خورده به نظر نرسد و یا از لحاظ کتابخانه، رقابت را به گیم پس آلتیمیت واگذار کند. لونا برای گیمرهایی مناسب است که به عناوین جدید اهمیت چندانی نمی‌دهند و یا گیم پس آلتیمیت برای آن‌ها بیش از اندازه گران است.

روندی که استادیا در پیش گرفته، شدیداً عجیب است، چرا که گیمرهای کژوال احتمالاً با استادیا بیشتر احساس راحتی خواهند کرد و گیمرهای جدی‌تر، ممکن است که بیشتر به گیم پس آلتیمیت جذب شوند. شاید فقدان اشتراک مستقل سرویس ابری مایکروسافت موسوم به ایکس باکس کلود گیمینگ، منجر به این افزایش هزینه شده است.

به هر نحو این را هم نباید فراموش کنیم که لونای آمازون هنوز کامل نشده و مراحل توسعه را پشت سر نگذاشته است. به محض این که لونا از حالت عرضه محدود خارج شود و بیرون از آمریکا هم در دسترس قرار گیرد، ما بهتر می‌توانیم بین این سرویس‌ها دست به مقایسه بزنیم.

فعلاً ما تنها می‌توانیم عقب بنشینیم و امیدوار باشیم آمازون پیش از عرضه جهانی این سرویس، برخی از مشکلات تجربه کاربری لونا را همراه با ساختار قیمت‌گذاری آن رفع کند.


نکات مثبت:

  • سرویس اشتراکی جذاب
  • روش ساده استفاده از کنترلر
  • استریم روان گیم‌پلی
  • لونا کوچ
  • قیمت منصفانه برای لونا پلاس

نکات منفی:

  • فقدان اپلیکیشن در پلتفرم‌های مختلف
  • کانال‌های گیمینگ سردرگم کننده
  • پورت نامناسب بازی‌ها
  • قیمت بالای کنترلر
  • دسترسی تنها در ایالات متحده آمریکا

سوالات متداول

آیا می‌توانید با اشتراک پرایم از لونا استفاده کنید؟

  • در حال حاضر خیر؛ شما می‌توانید هر یک از کانال‌های مورد علاقه خود را برای استفاده از این سرویس خریداری کنید.

آیا آمازون لونا در ایران در دسترس است؟

  • خیر؛ آمازون لونا فعلاً تنها در ایالات متحده آمریکا آن هم به صورت محدود در دسترس است.

آیا عرضه و استفاده از لونا در ایران ممکن است؟

  • آمازون در حال حاضر هیچ زمان‌بندی رسمی‌ای را برای عرضه این سرویس خارج از آمریکا اعلام نکرده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد این سرویس به صورت رسمی برای ایران در دسترس قرار بگیرد. از طرفی سرعت و کیفیت اینترنت ایران برای تجربه خوشایند بازی‌های ابری چندان مناسب نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید