بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

مهدی ملکی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - 21:04
بررسی گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G تقریباً تمام نقاط قوت محصول پیشین این خانواده را گرفته و به سطح بالاتری انتقال می‌دهد. اگرچه میان‌رده جدید سامسونگ بی‌نقص نیست اما فاصله چندانی هم با برآورده کردن هدف خود ندارد و می‌دانیم که نیاز نیست همیشه ترکیب برنده را دست‌کاری کرد.

سامسونگ در سال ۲۰۲۱ نیز با عرضه گلکسی A52 5G نشان داد که تحت یک قیمت مناسب و همچنین پشتیبانی طولانی مدت، چطور قصد دارد بیشترین مقدار کاربر ممکن را به سمت خود جذب کند. با این حال تغییرات چندانی در گلکسی A53 5G به چشم نمی‌خورد. سامسونگ به هر روش و طریقی قصد دارد سری A خود را جذاب‌تر جلوه دهد و چه چیزی بهتر از کاهش ۵۰ دلاری قیمت این دستگاه، قادر به انجام این کار است؟

شما می‌توانید مدل ۶۴ گیگابایتی آن را با قیمت با ۶ گیگابایت رم، به قیمت ۴۴۹ دلار تهیه کنید. مدل ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم هنوز در بازارهای چندان زیادی در دسترس قرار نگرفته است. خوشبختانه فارغ از مدلی که تهیه می‌کنید، امکان وارد کردن کارت میکرو اس‌دی (microSD) وجود دارد.

شما با تهیه این گوشی می‌توانید از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر امولد (AMOLED) با رزولوشن فول HD پلاس ۱۲۰ هرتز لذت ببرید. سامسونگ بخش جلویی آن را به گوریلا گلس ۵ مجهز کرده با این وجود، در بخش پشتی گوشی خبری از این فناوری نیست. این گوشی همچنین دارای گواهینامه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

یکی دیگر از بهبودهای A53 5G در مقایسه با گوشی پیشین سری، استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی که با نرخ ۲۵ وات شارژ می‌شود. دوربین‌ها تفاوت خاصی با مدل پیشین ندارند و باز هم شاهد لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی هستیم. این میان‌رده همچنین لنز ۱۲ مگاپیکسل فوق عریض، ۵ مگاپیکسل ماکرو و ۵ مگاپیکسل عمق را هم در پشت خود جای داده است.

شاید یکی از معدود پسرفت‌های این مدل، حذف آداپتور شارژ از درون جعبه باشد. سامسونگ دیگر درون هیچ یک از جعبه گوشی‌های میان‌رده خود، شارژر قرار نمی‌دهد، بنابراین با تهیه این گوشی، یک کابل USB-C و سوزن خروج خشاب سیم دریافت خواهید کرد.

طراحی و تغییرات ظاهری

قرار نیست خبر از تغییر مهمی در بخش ظاهر بدهیم. در هر گوشه و کناری چندین میلی‌متر تغییر در قطر و اندازه رخ داده است و بس. در واقع فقدان تغییر ظاهری چیز بدی برای این گوشی نیست، مخصوصاً وقتی شاهد طراحی بسیار قدیمی‌تری در گوشی‌های رقیب مانند آیفون SE 2022 هستیم.

درگاه‌ها، دکمه‌ها و محل و شکل جاگیری دوربین‌ها همه همان چیزی هستند که قبلاً هم دیده بودیم. حتی پلاستیک مات بدنه هم دیگر به یکی از مولفه‌های اصلی این سری تبدیل شده است. اگرچه جنس بدنه دارای کیفیت شیشه‌ای که از یک محصول بالارده انتظار می‌رود، نیست اما حداقل جای انگشت روی آن باقی نمی‌ماند و در چهار رنگ چشم‌نواز به بازار عرضه می‌شود.

گلکسی A53 5G با ارتفاع ۷۴.۸ میلی‌متر و ۱۸۹ گرم وزن، محصولی بلند و نسبتاً سنگین تلقی می‌شود که حتی با این شرایط، باز هم نسبت به مدل سال گذشته، باریک‌تر است. سامسونگ گردی لبه‌های این گوشی را بیش از پیش گرفته است تا همانند سری S22 ساده‌تر درون دست جا بگیرد.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

همان‌طور که گفتیم از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر امولد با حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت در این گوشی استفاده شده است. اگرچه نرخ تازه‌سازی نمایشگر ۱۲۰ هرتز پویا است اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که نرخ آن تقریباً در تمام موارد به چیزی پایین‌تر از این مقدار نمی‌رسد.

یکی از تغییرات ظاهری ملموس در این گوشی، حذف جک ۳.۵ میلی‌متری تلقی می‌شود که گویا به تدریج در حال وداع با گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی است. به نظر می‌رسد حذف این جک به نفع باتری تمام شده و ظرفیت کلی آن را افزایش داده که در بخش مربوطه، بیشتر به آن خواهیم پرداخت. کیفیت کلی ساخت و دوام دستگاه تغییری نکرده است. گلکسی A53 5G یک گوشی خوش‌ساخت و زیباست که تا سالیان سال در کنار شما خواهد بود.

دوربین و فیلم‌برداری

ما بالاتر اشاره کردیم که سامسونگ به ترکیب دوربین گلکسی A53 5G دست نزده است. لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دستگاه تصاویر خیلی خوبی را در شرایط مختلف ثبت می‌کند. تصاویر این لنز به صورت پیش‌فرض با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند اما می‌توانید آن‌ها را با رزولوشن کامل هم ذخیره کنید.

افزون بر این لنز، لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه نیز باری دیگر در این گوشی حضور دارد. در نهایت می‌توانیم به دو عدد لنز مجزای ماکرو و همچنین تشخیص عمق ۵ مگاپیگسلی هم اشاره کنیم. لنز ماکرو دستگاه از نمونه‌های ۲ مگاپیکسلی موجود بسیار بهتر عمل می‌کند و اگر به این‌گونه از عکاسی علاقه‌مند باشید، گلکسی A53 5G دوست شما خواهد بود.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

لنز اصلی گوشی در بازآفرینی رنگ‌هایی که با چشم می‌بینیم، مشکلی ندارد. اگرچه دوربین‌های سامسونگ اغلب درگیر مشکل اشباع بیش از اندازه می‌شوند، اما این ماجرا در گلکسی A53 5G به چشم نمی‌خورد. شما می‌توانید افکت پرتره را تقریباً روی هر تصویری اعمال کنید اما تشخیص لبه‌ها دقیق نیست.

همان‌طور که تاکید کردیم و باری دیگر این‌جا هم می‌گوییم، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی گلکسی A53 5G بیش از آن که یک لنز تجربی باشد، لنزی کارآمد است که می‌توانید تصاویر ماکرو شگفت‌انگیزی را با آن ثبت کنید. البته برای این کار، باید گوشی را ثابت نگه دارید و دقت زیادی به خرج دهید.

احتمالاً می‌دانید که لنزهای تله‌فتو در محصولات زیر ۵۰۰ دلار به چشم نمی‌خورند و وجود این لنز ماکرو در گلکسی A53 5G یک مزیت بزرگ است. البته اگر قصد ندارید به تصویربرداری کلوزآپ از اشیای نزدیک اقدام کنید، وجود یا عدم وجود این لنز هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

از طرفی به بحث زوم می‌رسیم. هیچ مشکلی در ثبت تصاویر عادی وجود ندارد و زوم ۲ برابری هم به اندازه کافی مناسب هست تا بدون گله و شکایت از آن بگذریم. مشکل زمانی آغاز می‌شود که به سمت زوم ۴ یا ۱۰ برابر می‌روید که باعث افت کیفیت قابل ملاحظه‌ای می‌شود.

با وجود این که دوربین اصلی دارای لرزش‌گیر یا OIS هست اما بهتر است بیشتر به ابزار جداگانه یا مهارت خودتان تکیه کنید. دقت لرزش‌گیر این گوشی اصلاً قابل مقایسه با پرچم‌داران خود سامسونگ نیست و بیشتر به یک ترفند بازاریابی شبیه است.

لنز فوق عریض میان‌رده جدید این غول کره‌ای هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی آن جزئیات زیادی را به تصویر می‌کشد و به سختی می‌توان مشکلی را از تصویربرداری در حالت عادی یا زوم این لنز بیرون کشید.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

رنگ‌ها ثبات خود را در هر دو لنز حفظ می‌کنند و اگرچه لنز فوق عریض از حالت شب پشتیبانی نمی‌کند، اما سایر قابلیت‌های آن، خلا موجود را پر خواهند کرد. به همین ترتیب این لنز در شرایط نوری کم و در محیط‌های تاریک‌تر، نویز بیشتری را در مقایسه با دوربین اصلی تولید می‌کند.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی شباهت‌های زیادی به دوربین اصلی دستگاه دارد. این لنز، تصاویر را به صورت پیش‌فرض، با کیفیت ۸ مگاپیکسل ذخیره می‌کند. همچون لنز اصلی، می‌توانید تصاویر تمام‌رزولوشن ثبت کنید اما کیفیت و جزئیات موجود مشکل خاصی ندارند. سلفی‌های عادی، همان‌طور که انتظار می‌رود، کیفیت مناسب و بازآفرینی رنگ خوبی دارند اما باز هم مشکل سلفی‌های پرتره پا برجاست. البته تشخیص لبه‌ها برای مردم در مقایسه با اشیا بسیار بهتر است.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G هنوز هم حداکثر قابلیت فیلم‌برداری ۴K با نرخ فریم ۳۰ را ارائه می‌دهد. در حقیقت اگرچه عدم به‌روزرسانی در بخش عکس‌برداری چیزی از ارزش‌های گوشی کم نمی‌کند اما این موضوع روی بخش فیلم‌برداری تاثیر منفی گذاشته است. نباید فراموش کنیم که اغلب رقبا نرخ فریم‌های بالاتری را برای فیلم‌برداری ارائه می‌دهند و ما همه خوب می‌دانیم که پردازنده اگزینوس به کار رفته در این دستگاه هم از فیلم‌برداری ۴K با نرخ فریم ۶۰ پشتیبانی می‌کند.

باتری و شارژدهی

ظاهراً سامسونگ به این نتیجه رسیده است که حداقل در خصوص گوشی‌های اقتصادی، باتری بزرگ‌تر همیشه بهتر است و در مجموع چنین چیزی برای قسمت‌های زیادی از یک گوشی صدق می‌کند. همین تفکر باعث شده باتری گلکسی A53 5G نسبت به مدل پیشین، ۵۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت بیشتری داشته باشد. در حال حاضر باتری‌های ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در پرچم‌داران سامسونگ به کار گرفته می‌شوند که از این حیث، خریداران باید خوش‌حال باشند.

تحت استفاده عادی، باتری دستگاه تقریباً تا ۲ روز شارژدهی دارد. نمایشگر بزرگ، نرخ تازه‌سازی بالا و حتی اتصال ۵G همه حاضر هستند تا عمر باتری دستگاه را کاهش دهند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. شاید بتوان گفت بخش بزرگی از این مزیت به لطف پردازنده کم‌مصرف گلکسی A53 5G رخ می‌دهد.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

البته اگر شما قصد استفاده از GPS یا تجربه بازی‌های روز مانند Asphalt 9 یا Genshin Impact را داشته باشید، نتایج به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برای شارژ دستگاه با حداکثر سرعت ممکن، به یک آداپتور شارژ ۲۵ وات نیاز دارید، در غیر این صورت گلکسی A53 5G شما با نرخ ۱۵ وات شارژ خواهد شد که مدت بیشتری منتظرتان می‌گذارد. متاسفانه خبری از شارژر نیست و سامسونگ تصمیم گرفته این دستگاه اقتصادی خود را، برای اولین بار در سری، این‌گونه عرضه کند.

با استفاده از یک شارژر مناسب، شارژ کامل دستگاه حدود ۸۵ دقیقه طول می‌کشد که با توجه به ظرفیت باتری، مقدار مناسبی است اما در مقایسه با برخی رقبا مخصوصان گوشی‌های هوشمند تولید کنندگان چینی، چندان تعریفی ندارد.

عملکرد، سخت‌افزار و نرم‌افزار

برخی اوقات یک دستگاه عملکرد بسیار مطلوبی را در بنچمارک‌ها ثبت می‌کند اما کار کردن با آن اصلاً لذت‌بخش نیست. در سوی دیگر، برخی از گوشی‌ها در بنچمارک‌ها چندان درخشان ظاهر نمی‌شوند اما تجربه کار با آن‌ها، بالاتر از چیزی است که آمار می‌گویند. گوشی مورد بحث، در دسته دوم قرار می‌گیرد.

گلکسی A53 5G به یک پردازنده اگزینوس ۱۲۸۰ مجهز است که به سرعت قادر می‌تواند کارهای روزمره شما نظیر ارسال ایمیل، وب‌گردی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را انجام دهد. اگر فراتر از این موارد بروید و گوشی را تحت فشار قرار دهید، تاخیرهای کوچکی را مشاهده خواهید کرد.

برای مثال استفاده هم‌زمان از اسپاتیفای و ناوبری منجر به ایجاد چنین تاخیری می‌شود. اجرای Genshin Impact روی این دستگاه برای اولین بار با مشکلاتی همراه است و در جهان بازی، به راحتی می‌توانید استاتری را که برای بارگذاری جهان رخ می‌دهد، متوجه شوید. افت نرخ فریم هم در همین بازی به چشم می‌خورد اما در مجموع این مشکلات به اندازه‌ای نیستند که تجربه شما را تحت تاثیر قرار دهند.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G مشکل حرارتی ندارد و طی استفاده روزانه، در دستان کاربر خنک می‌ماند. حین استفاده طولانی مدت از ناوبری GPS تغییر دما ملموس است و می‌توان همین شرایط را زیر کارهایی که فشار سنگینی وارد می‌کنند، نظیر دانلود بازی‌ها و اپلیکیشن‌های حجیم نظاره کرد.

اگزینوس ۱۲۸۰ به کار رفته در گلکسی A53 5G یکی از تراشه‌های میان‌رده سامسونگ است که در تست‌های گیک‌بنچ، ۳DMark و AnTuTu نتایج جالبی را ثبت نکرده است. البته این پردازنده ۵ نانومتری، اسنپدراگون ۸ نانومتری ۷۵۰G به کار رفته در گلکسی A52 5G را در مقایسه مستقیم شکست می‌دهد. اگرچه نتایج کلی قابل ملاحظه نیستند ولی نشان می‌دهند مدل جدید این میان‌رده سامسونگ عملکرد بهتری در بازی‌ها دارد.

این گوشی دارای ۶ گیگابایت رم و حافظه پایه ۱۲۸ گیگابایت است. مدل ۲۵۶ گیگابایت هم در دسترس قرار گرفته اما با توجه به پشتیبانی از کارت میکرو اس‌دی، خرید آن ضروری تلقی نمی‌شود. پیکربندی‌های مجهز به حافظه بیشتر همچنین از ۸ گیگابایت رم استفاده می‌کنند تا آسیبی به تجربه شما وارد نشود.

سامسونگ مانند همیشه از یک حسگر اثر انگشت زیرنمایشگر در این گوشی استفاده کرده است که برخلاف حسگرهای اولتراسونیک محصولات پرچم‌دار، عملکرد و دقت زیادی ندارد اما شما را با مشکل به‌خصوصی هم مواجه نمی‌کند.

لازم به ذکر است این گوشی سامسونگ از همان سیاست به‌روزرسانی‌ای بهره می‌برد که پرچم‌داران شرکت از آن بهره می‌برند. شما می‌توانید تا ۴ سال انتظار دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اصلی یعنی نسخه‌های جدیدتر اندروید را داشته باشید. از طرفی سامسونگ تا ۵ سال وصله‌های امنیتی مورد نیاز را برای گلکسی A53 5G عرضه می‌کند که حقیقتاً شگفت‌انگیز است. این سیاست حتی از پشتیبانی گوگل، توسعه دهنده اصلی اندروید هم بیشتر است!

این میان‌رده همچنین مجهز به رابط کاربری وان UI 4.1 مبتنی بر اندروید ۱۲ است. نه تنها اندروید ۱۲، بهترین نسخه تاریخ این سیستم عامل بلکه وان UI نیز یکی از بهترین رابط‌های کاربری این پلتفرم است که اکنون به لطف نسخه ۴.۱، به حداکثر پیشرفتی که انتظار می‌رود، دست یافته است. در این نسخه، آیکون‌ها و ویجت‌ها بیشترین مقدار شخصی‌سازی را ارائه می‌دهند.

پیمایش و موارد دیگر، همگی عملکرد خوبی دارند و شما را با سردرگمی مواجه نمی‌کنند. سامسونگ مانند گذشته اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خودش را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در کنار جایگزین‌ها گوگل و حتی مایکروسافت، مجموعه‌ای کامل هستند. شما می‌توانید برخی از آن‌ها را حذف کنید و مابقی را برای استفاده نگه دارید.

بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G دارای بلندگوهای استریو است که با اندکی ارفاق در زمینه باس، تجربه شنیداری خوبی را فراهم می‌کند. معمولاً برخی اوقات با به حداکثر رساندن درجه صدا، می‌توانید انحراف‌هایی را بشنوید و در موارد دیگر چنین چیزی رخ نمی‌دهد. همان‌طور هم که اشاره شد، خبری از جک هدفون نیست و مجبور هستید برای استفاده از هدفون، به سمت نمونه‌های USB-C یا ایربادها بروید.

با وجود این که این دستگاه از شبکه ۵G هم پشتیبانی می‌کند اما در کشور ما چنین چیزی به جز موارد محدود و ناچیز، در دسترس نیست، بنابراین ما هم چندان به آن نخواهیم پرداخت اما از لحاظ اتصال، قرار نیست دست به شکایت بزنیم. گلکسی A53 5G با پشتیبانی از بلوتوث ۵.۱ و وای فای ۵ راهی بازار شده که برای یک گوشی هوشمند میان‌رده فوق‌العاده است.

اگر وای فای ۶ یا حتی ۶E را هم در این گوشی می‌دیدیم، بهتر می‌شد اما بهتر است براساس حقایق، انتظاراتمان را دسته‌بندی کنیم. شاید تنها دلیلی که اجازه می‌دهد این‌جا در این‌خصوص شکایت کنیم، این است که گلکسی A52s از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کند! NFC یکی دیگر از ویژگی‌های اتصالی A53 5G محسوب می‌شود که برای انجام عملیات بانکی مناسب است.

جمع‌بندی

گلکسی A53 5G چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند و نیازی هم به این کار ندارد. در عوض سامسونگ بهترین ویژگی‌های A52 5G را شناسایی و آن‌ها را با ۵۰ دلار قیمت کمتر، با چندین و چند بهبود درون گلکسی A53 5G گنجانده است.

A53 5G بدون شک یکی از بهترین محصولات الکترونیک بازار با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار است. اگر همین حالا صاحب گلکسی A52 5G یا حتی A52s هستید، دلیل وجود ندارد که این گوشی را تهیه کنید اما اگر قصد دارید وارد اکوسیستم سامسونگ شوید، این پیشنهاد را در نظر بگیرید.

تصویربرداری و فیلم‌برداری با مقداری چشم‌پوشی و کاهش انتظارات در مقابل قیمت، رضایت‌بخش هستند و در کنار نمایشگر ۱۲۰ هرتز ۶.۵ اینچی سوپر امولد، کار سختی برای جلب توجه شما ندارند. باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی هم این‌جاست تا تجربه‌ای طولانی مدت را برای شما مهیا کند. اگرچه پردازنده این گوشی قرار نیست بهترین نمونه بازار باشد و شما را تحت تاثیر قرار دهد، اما هر آن‌چه از آن برای کارهای روزمره انتظار می‌رود را انجام خواهد داد.

با اضافه کردن پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی ۴ و ۵ ساله سامسونگ، گلکسی A53 5G در بازار اشباع میان‌رده‌ها و محصولات اقتصادی، حتی بدون در نظر گرفتن شبکه ۵G یکی از بهترین گزینه‌هاست و با در نظر گرفتن این که در آینده‌ای نزدیک، ۵G هم یک اولویت خواهد بود، شاید بهترین گزینه برای برخی باشد.


نکات مثبت:

  • نمایشگر بزرگ، باکیفیت و روان
  • شارژدهی بالا
  • دوربین اصلی و سلفی کارآمد
  • پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت
  • قیمت پایین‌تر نسبت به مدل قبلی

نکات منفی:

  • پردازنده عملکرد خوبی ندارد.
  • فقدان فیلم‌برداری ۴K با نرخ فریم ۶۰
  • حذف شارژر از درون جعبه

۸.۵/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید