اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان – معادل سازی مدرک پزشکی در کشورهای دیگر - تکفارس 
اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان – معادل سازی مدرک پزشکی در کشورهای دیگر - تکفارس 

اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان – معادل سازی مدرک پزشکی در کشورهای دیگر

کسری نراقی
۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - 23:52
اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان

بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پزشکی به فکر مهاجرت از ایران هستند و یکی از سؤالاتی که پیش می آید این است که اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان چه طور است و کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؟ به طور کلی برای مهاجرت بهتر است کار خود را با نوشتن رزومه و شرح دانش و مهارت های خود شروع کنید. سعی کنید مدرک زبان انگلیسی معتبر اخذ کنید. ترجمه دیپلم و سایر مدارک تحصیلی خود به انگلیسی یا زبان کشوری که می خواهید به آن سفر کنید ضروری است. می توانید از همکاران و دوستان هم رشته خود که در خارج از ایران تحصیل و یا کار می کنند مشورت بخواهید. اگر یک زبان خارجی را به خوبی نمی دانید، ثبت نام در دوره های آموزشی زبان برای شما بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که مدرک پزشکی ایران در کدام کشورها معتبر است.

بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان کدام است؟

بسیاری از کشورها هستند که خواهان دانشجویان و فارغ التحصیلان پزشکی هستند. بنابراین برای مهاجرت انتخاب کشور مناسب باید به دقت صورت گیرد. اگر پزشکانی را در زمینه مهاجرت می شناسید، می توانید نظر آن‌ها را جویا شوید. توصیه می‌شود نگاهی دقیق‌تر به کشورهای اروپایی بیندازید، زیرا بسیاری از آن‌ها از کارکنان بهداشتی خارجی دعوت به همکاری می کنند.

توجه کنید که برای مهاجرت به کشورهای دیگر نیاز است تا با اصول نگارش مقالات علمی آشنا باشید تا بتوانید اپلای کنید. در همین خصوص، فرادرس آموزش های متنوعی را در مورد اپلای کردن، نحوه نگارش مقالات علمی، آموزش ساخت رزومه و بسیاری آموزش های متنوع دیگر توسط اساتید مجرب ارائه داده است که با مراجعه به آن می توانید به راحتی در مورد مهاجرت خود تصمیم بگیرید:

مزایای کار در خارج از ایران چیست؟

از مزایای اصلی کار در خارج از کشور، می توان به درآمد بالاتر و شناخت عمومی‌ اشاره کرد. با این حال، زمانی که پزشکان به خارج از کشور مهاجرت می کنند، تأیید دانش حرفه ای برای اشتغال و اطلاع از اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان ضروری است. برای دانشجویان پزشکی در مقطع کارشناسی یا متخصصان جوان ثبت نام در یک دانشگاه محلی و تحصیل دوباره و گرفتن مدرک تحصیلی از همان کشور کار آسان تری است.

در اکثر کشورها پزشکان برای فعالیت بایستی حتماً مدرک پزشکی خود را معادلسازی کنند، در بین کشورهای اروپایی معادلسازی مدرک در آلمان و دانمارک ساده تر از دیگر کشورها صورت می گیرد و به همین دلیل است که این دو کشور به بهترین مقصد مهاجرت برای پزشکان تبدیل شده است. پزشکان از راه های متفاوتی می توانند برای اقامت اقدام کنند که عبارت‌اند از: روش های تحصیلی، سرمایه گذاری و روش معادلسازی. در بسیاری از کشورها، مانند ایران پزشکان جزو پردرآمدترین مشاغل هستند. در ادامه ۸ کشور را برای شما گردآوری کرده ایم که در آن پزشکان از درآمد بالایی برخوردار هستند و اعتبار مدرک پزشکی ایران را در این کشورها بررسی کرده ایم.

اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان

به طور کلی مدرک پزشکی ایران در تمامی کشورها معتبر بوده و قابلیت تأیید و معادل سازی در همه کشورها را دارد. در فهرست زیر بررسی می‌کنیم که با داشتن مدرک پزشکی ایرانی خود چه میانگین حقوق سالانه ای برای پزشکان در کشورهای مختلف جهان در نظر گرفته می‌شود.

۱. ایالات متحده آمریکا

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 240 هزار دلار
  • متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 200 هزار دلار
اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان

اینکه یک پزشک چقدر می تواند درآمد داشته باشد به تحصیلات و جنسیت آن‌ها بستگی دارد. به طور معمول، پزشکان مرد در ایالات متحده ۳۶٪ بیشتر از همتایان زن خود دریافت می کنند. شکاف دستمزد برای متخصصان بیهوشی (۱۲%)، رادیولوژیست ها (۱۳%) و پزشکان خانواده (۱۴%) کمتر است.

مدرک پزشکی ایران در آمریکا نیاز به معادل‌سازی دارد و متقاضیان مهاجرت به آمریکا برای معادل سازی مدرک پزشکی باید در آزمونی به نام USMLE شرکت کنند که سه مرحله دارد اما این آزمون برای کسانی نیز که در خود ایالات متحده نیز تحصیل کرده‌اند و قصد ادامه تحصیل و یا اشتغال دارند نیز اجباری است و پس از گذراندن آن، مجوز پزشکی صادر می‌گردد.

  • مرحله اول آزمون USMLE کتبی است و معمولاً ۸ ساعت طول می کشد و از دروس علوم پایه است.
  • مرحله دوم خود شامل دو قسمت است که قسمت اول به صورت کتبی از دانش بالینی است و به طور اختصار CK (Clinical Knowledge) نامیده می شود و قسمت دوم مهارت های بالینی است که به صورت عملی و شفاهی برگزار می شود. در این مرحله هر متقاضی ۱۲ بیمار را معاینه می کند، آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد و اطلاعات خود را در مورد هرکدام یادداشت می کند. این قسمت به طور اختصار CS (Clinical Skills) نامیده می شود.
  • مرحله سوم نیز به صورت کتبی و عملی برگزار می شود. این بار متقاضی با ۱۳ بیمار ملاقات می کند و آزمون کتبی ۱۸۰ سوال دارد. در این مرحله به نوعی مهارت های مدیریت درمان طبق استانداردهای آمریکا سنجیده می شود.

برای اخذ ویزای کار در آمریکا باید همه مراحل گذرانده شود و نمره قبولی کسب شود. هرچند مرحله اول و مرحله CK که به صورت کتبی است در کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه و امارات برگزار می شود اما مراحل عملی فقط در خود کشور آمریکا انجام می شود. هزینه مرحله اول ۹۸۵ دلار است و برای برگزاری خارج از آمریکا و کانادا ۱۸۵ دلار به آن اضافه می شود. مرحله دوم برای قسمت CK مبلغ ۹۸۵ دلار است و برای خارج از آمریکا و کانادا ۲۱۰ دلار به آن اضافه می‌شود؛ و برای بخش CS 1600 دلار است. هزینه ثبت نام مرحله سوم مبلغ ۸۹۵ دلار است.

۲. کانادا

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 230 هزار دلار
  • متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 190 هزار دلار

کانادا بیش از ۹۰ هزار پزشک دارد. نسبت تعداد پزشک به یک نفر حدود ۲۲۸ پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. برای مهاجرت به کانادا به عنوان پزشک در ابتدا مدرک تحصیلی مربوط به پزشکی خود را در سایت WDOMS بررسی کنید. اگر نام دانشگاهی که مدرک پزشکی خود را از آن کسب کردید در این لیست بود یعنی مدرک شما در کانادا اعتبار دارد. سپس باید در آزمون MCCQE شرکت کنید و بعد از کسب قبولی در این آزمون که به صورت آنلاین در مراکز خاصی برگزار می شود باید تأییدیه از مراجع تنظیم مقررات پزشکی ایالتی که قصد اپلای برای آن دارید را کسب کنید. همچنین کسب نمره قبولی در آزمون آیلتس برای زبان انگلیسی و TEF برای زبان فرانسوی نیز لازم است. برای یادگیری زبان های خارجی می‌توانید به مجموعه آموزش‌های فرادرس در لینک زیر مراجعه کنید. این مجموعه شامل آموزش تمام زبان‌های خارجی از سطح مبتدی تا پیشرفته است:

۳. انگلستان

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 220 هزار دلار است
  • متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 180 هزار دلار
اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان

با توجه به اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان باید گفت که به طور معمول، دستمزدها در انگلستان بسته به سطح و تجربه پزشک بسیار متفاوت است. پزشکان کارآموزی انگلستان از حدود ۲۶۰۰۰ پوند در سال شروع می‌شوند که در ۱۲ گروه مختلف به ۶۵۰۰۰ پوند افزایش می‌یابد. پزشکان متخصص حقوق بیشتری دریافت می کنند.

پزشکان در انگلیس (چه پزشک عمومی و چه متخصص) برای اخذ مجوز کار باید در (General Medical Council) GMC عضو شوند. متقاضیان باید آیلتس هفت و نیم و یا نمره B، OBT را برای ثبت نام در GMC ارائه دهند. پزشکان خارج از انگلیس برای کار، باید در آزمون PLAB که از دو مرحله تشکیل شده شرکت نمایند و پس از قبولی در مرحله اول که آزمون کتبی و مرحله دوم که بصورت بالینی است، اجازه کار در این کشور را دریافت می نمایید. این آزمون توسط GMC برای ارزیابی دانش پزشکی و انگلیسی برگزار می شود و مانند آزمون کتبی USMLE در آمریکا مرحله اول PLAB نیز که به صورت کتبی است در خارج از انگلیس نیز برگزار می شود.

۴. دانمارک

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 175 هزار دلار
  • متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 140 هزار دلار

متقاضیان برای کار در دانمارک باید حداقل مدرک C1 زبان دانمارکی (دنیش) را اخذ کنند و مانند دیگر کشورها در آزمون معادلسازی نیز شرکت کنند. متقاضیان همچنین لازم است در کلاس های مرتبط با قوانین بهداشت و درمان دانمارک شرکت کنند.

۵. استرالیا

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 160 هزار دلار
  • میانگین حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 135 هزار دلار

جراحان مغز و اعصاب با ۴۳۰۰۰۰ دلار در سال بیشترین حقوق را دریافت می کنند و پس از آن چشم پزشک با ۴۲۰۰۰۰ دلار قرار دارد و در سیدنی یا ملبورن می توانند ۵۰ درصد بیشتر درآمد داشته باشند. سایر متخصصان پزشکی که بیشترین دستمزد را دریافت می کنند، متخصصان قلب، جراحان پلاستیک و ترمیمی و متخصصین زنان و زایمان هستند. کار و ادامه تحصیل پزشکان در کشور استرالیا مستلزم داشتن شرط سنی زیر ۴۵ سال، مدرک زبان آیلتس ۷ و سابقه کار پزشکی است. پس از آن شرکت در آزمون های AMC و کسب نمره قبولی در این آزمون الزامی است. این آزمون نیز دو مرحله دارد که مرحله اول، MCQ نام دارد که برای سنجش دانش پزشکی است و مرحله دوم آن آزمون عملی برای سنجش توانایی تشخیص و درمان متقاضی است.

۶. فرانسه

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 130 هزار دلار
  • متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 100 هزار دلار

پزشکان برای معادل سازی مدرک پزشکی در فرانسه باید در ابتدا به آموزش زبان فرانسوی مشغول شوند و پس از رسیدن به سطح مورد نظر مشغول به انجام مراحل معادل سازی شوند. فرانسه به صورت مستقیم ویزای معادل سازی را برای پزشکان قرار نداده است و پزشکانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند باید از روش های مانند تحصیل و یا سرمایه گذاری اقدام کنند و باید دوره معادل سازی را در کشور فرانسه طی کنند.

۷. هلند

  • میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 125 هزار دلار
  • متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 105 هزار دلار

برای اینکه پزشک بتواند در هر کشوری با بیماران ارتباط برقرار کند و شرح حال دقیقی از آن‌ها داشته باشد باید زبان آن مردم را بسیار خوب بداند، بنابراین یکی از شرایط کار در هلند مسلط بودن به زبان بومی یعنی زبان هلندی است. پزشکانی که قصد کار در هلند دارند باید حداقل دارای مدرک B2 زبان هلندی باشند و درروند معادل‌سازی مدارک باید خود را به سطح C1 زبان هلندی برسانند. همچنین مانند دیگر کشورها باید مدارک تحصیلی به همراه سوابق کاری به صورت رسمی ترجمه شود و جهت بررسی به وزارت بهداشت و درمان کشور هلند، ارسال شود.

اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان

۸. آلمان

میانگین حقوق سالانه یک متخصص: 120 هزار دلار

متوسط حقوق سالانه برای یک پزشک عمومی: 95 هزار دلار

آلمان همیشه  به دلیل داشتن کیفیت بالا در سیستم آموزشی و اقتصاد قوی شناخته شده است. تحصیل در آلمان برای دانشجویان ایرانی مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن با توجه به شرایط اقتصادی آموزش های رایگان در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی است. به طور کلی ایرانیان زیادی در آلمان زندگی می کنند و شما می توانید در دوران تحصیل با جامعه ایرانی ارتباط برقرار کنید و دوستی ایرانی پیدا کنید. همچنین تقریباً در همه شهرهای آلمان می توانید رستوران ها و خواربار فروشی های ایرانی پیدا کنید، بنابراین احتمال دلتنگی آن کمتر است. با این حال، برای تحصیل در آلمان باید زبان آلمانی را بیاموزید زیرا اکثر برنامه‌های در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می‌شوند.

شاید بتوان گفت کشور آلمان به دلیل صدور ویزای معادل‌سازی برای پزشکان و شرایط مناسبی که این ویزا دارد، معادل‌سازی مدرک در آن نسبت به دیگر کشورها راحت‌تر انجام می شود و یکی از مقاصد مورد علاقه برای پزشکان ایرانی است. متقاضیان باید در ابتدا برای معادل‌سازی مدرک پزشکی در آلمان، زبان آلمانی را در حد C1 آموخته و پس از آن به مدت ۲ سال دوره دستیاری بگذرانند. پس از گذراندن این دوره ، متقاضی می تواند در آزمون معادل‌سازی شرکت کرده و در صورت قبولی در آلمان مشغول به کار شود.

کلام آخر درباره اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان

در این مقاله سعی کردیم اعتبار مدرک پزشکی ایران در جهان را بررسی کنیم و حقوق و شرایط معادل‌سازی مدارک پزشکی را به صورت مختصر مورد ارزیابی قرار دهیم. شما می توانید از طریق اینترنت آگهی های استخدام برای یک پزشک در کشورهای مختلف را بررسی کنید. هنگام استفاده از خدمات شرکت هایی که به انتخاب شغل برای افراد جویای کار اشتغال دارند، باید مراقب باشید، زیرا کلاهبرداران زیادی در بین چنین شرکت هایی وجود دارد. یکی از راهکارهای مهاجرت ارسال رزومه از طریق لینکدین و ریسرچ گیت برای کسانی است که در حوزه کاری شما فعالیت دارند تا از طریق آن ها بتوانید کار پیدا کنید و یا برای ادامه تحصیل از آن ها کمک بگیرید. فرادرس آموزش کامل ارسال رزومه از طریق لینکدین و ریسرچ گیت را در قالب یک وبینار رایگان حدود یک ساعت و نیمه ارائه داده است که شما می توانید از آن استفاده کنید:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.