دولت آمریکا هزینه پایانه های استارلینک اوکراین را پرداخت کرده است - تکفارس 
دولت آمریکا هزینه پایانه های استارلینک اوکراین را پرداخت کرده است - تکفارس 

دولت آمریکا هزینه پایانه های استارلینک اوکراین را پرداخت کرده است

مهدی ملکی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - 17:12
استارلینک در اوکراین

اگرچه اسپیس ایکس (SpaceX) پیش‌تر اعلام کرده بود که دولت ایالات متحده آمریکا هیچ پولی به این شرکت برای ارسال پایانه‌های استارلینک خود به اوکراین پرداخت نکرده، اما یک گزارش جدید از واشنگتن پست فاش می‌کند که در حقیقت آمریکا میلیون‌ها دلار خرج این تجهیزات و همچنین جابه‌جایی آن‌ها کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد آژانس توسعه بین‌المللی (USAID)، در مجموع ۲ میلیون دلار برای ۱۳۳۳ پایانه استارلینک (۱۵۰۰ دلار به ازای هر کدام) به اسپیس ایکس پرداخت کرده است. آژانس توسعه بین‌المللی اوایل ماه جاری میلادی این خبر را با ارسال بیانیه مطبوعاتی تایید کرده بود اما به سرعت دست به کار شد تا با تغییر جزئیات آن، اشاره به چنین رویدادی را حذف کند.

طبق گزارش خبرنگار جوی رولت (Joey Rouletter) اسپیس ایکس ۳۶۶۷ پایانه همراه ۳ ماه اشتراک داده به ارزشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار به اوکراین اهدا کرده است. با این وجود، گمانه‌زنی می‌شود این اهدا با کمک ۱۵۰۰ دلاری به ازای هر پایانه توسط آژانس توسعه بین‌المللی صورت گرفته باشد. گزارش واشنگتن پست دقیقاً مشخص نمی‌کند آیا اوکراین پایانه‌های عادی ۶۰۰ دلاری را دریافت کرده یا نمونه‌هایی که برای اولین بار در ماه فوریه با قیمت پایه ۲۵۰۰ دلار معرفی شدند.

در نتیجه اگر این آژانس پایانه‌های عادی را خریداری کرده باشد، ۹۰۰ دلار مبلغ بیشتری برای هر کدام پرداخت کرده که در مجموع چیزی حدود ۱.۲ میلیون دلار می‌شود. به هر نحو گزارشی که اخیراً منتشر شد، نشان می‌دهد ساخت هر پایانه برای اسپیس ایکس حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. احتمالاً آژانس توسعه بین‌المللی هزینه ۱۱۰ دلاری پایه سرویس اینترنت و اشتراک ۵۰۰ دلاری پرمیوم ماهانه این پایانه‌ها را هم پرداخت کرده است.

اسپیس ایکس مدتی پیش در خبری اعلام کرد که به علت افزایش تورم، هزینه‌ی اشتراک اینترنت استارلینک در آینده‌ افزایش خواهد یافت. 

در گزارش واشنگتن پست به پرداخت ۸۰۰ هزار دلار هزینه حمل و نقل ۵۰۰۰ پایانه‌ای که پیش از این تحت نام همکاری عمومی-خصوصی به اوکراین ارسال شده‌اند، اشاره شده است. از طرفی ایلان ماسک و شرکتی که مدیریت آن را بر عهده دارد، پیوسته در حال تلاش برای گسترش اینترنت به سراسر جهان بوده‌اند.

قعطی اینترنت در منطقه تونگا، مدتی پیش باعث شد تا ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، پیشنهاد بدهد در صورت موافقت دولت این کشور، از ماهواره‌های استارلینک برای برقراری اتصال اینترنت در این منطقه استفاده بشود.

از طرفی همیشه هم محدودیت‌هایی در این حوزه وجود داشته است. تسلا چندین ماه پیش اعلام کرد که برای پیروی از قوانین کشور چین قصد ندارد تا خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در این کشور ارائه دهد. از این رو تمام ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و دیگر خدمات این شرکت کماکان از شبکه‌های مخابراتی چینی استفاده خواهند کرد. سخنگوی شرکت تسلا در کشور چین همچنین اعلام کرد که تمام خودروهای مدل ۳ و مدل Y تسلا که در کشور چین تولید و عرضه می‌شوند، با پیروی از قوانین این کشور به فروش خواهند رسید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.