ایلان ماسک در توییتر چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ - تکفارس 
ایلان ماسک در توییتر چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ - تکفارس 

ایلان ماسک در توییتر چه نقشی ایفا خواهد کرد؟

امیرحسین ندایی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - 08:29
ایلان ماسک توییتر

در این مقاله قرار است در باره خریداری شدن بخشی از سهام توییتر توسط ایلان ماسک و معنای این اقدام برای شبکه اجتماعی توییتر بپردازیم. با وبسایت تک‌ فارس همراه باشید.

مثلث مدیرعامل‌ها

اگر بگوییم رابطه بین مدیرعامل تسلا و این شبکه اجتماعی به سرعت در حال تغییر است، کم لطفی کرده‌ایم. تا روز یکشنبه، تا آنجایی که ما می‌دانستیم، ماسک صرفاً یکی از مشهورترین کاربران توییتر بود. در روز دوشنبه، معلوم شد که طی ماه گذشته وی به بزرگترین سهامدار این شرکت تبدیل شده است. روز سه شنبه، پاراگ آگراوال؛ مدیر عامل توییتر، اعللام کرد که ایلان ماسک اکنون عضوی از هیئت مدیره شده است.

در بخشی از گزارش مایک آیزاک و کیت کانگر آمده است:

آقای ماسک ایده‌هایی برای تغییر دادن شکل شبکه‌های اجتماعی داشتند که با ایده‌های آقای آگراوال و آقای دورسی هم راستا بودند. هر سه پیشنهادهایی مبنی بر استفاده از رویکردهای جدیدی در حوزه تکنولوژی و انتقال بخش عظیمی از قدرت از شرکت‌های عظیم، به مردم بوده‌اند که به آنها امکان کنترل داشتن بر محتوایی که در بخش فید شکبه‌های اجتماعیشان ظاهر می‌شود را می‌دهد.

طبق گفته دو منبع که از گفتگوهای میان این افراد اطلاع داشتند، در هفته‌های بعدی این گفتگوها، آقای آگراوال پیشنهاد کرده بود که ایلان ماسک همکاری بیشتری در آینده توییتر داشته باشد. به گفته یکی از این افراد، آقای آگراوال همچنین پیوستن آقای ماسک (که حدود ۸۰ میلیون دنبال‌کننده در این شبکه دارد و برخی اوقات چندباری در روز توییت می‌کند) به هیئت مدیره توییتر را تبریک گفته است.

آقای پر حاشیه

ایلان ماسک توییتر

سرمایه‌گذاری ماسک در توییتر، بزرگترین خبر تکنولوژی این هفته بوده است که البته بخشی از آن، محصول جاذبه شدید هر چیزی مربوط به ایلان ماسک، برای مردم است. این مورد همچنین موضع قدرتمند توییتر به عنوان قلب چرخه جهانی خبر را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که هر خبر مربوط به توییتر می‌تواند کل جریان خبری را قبضه کند. فارغ از اینکه چه اتفاقی در توییتر می‌افتد، می‌توانید مطمئن باشید که هر یک از کاربران توییتر نظری درباره آن دارد.

از آنجایی که ماسک در فضای مجازی خود را به عنوان چیزی مانند یک خدای موذی و آب‌زیرکاه نشان می‌دهد (درست مانند لوکی که خدای نیرنگ در اساطیر نورس است)، خریده شدن سهام توییتر توسط وی نیز تا به امروز عمدتاً به عنوان شیطنتی دیگر تلقی می‌شود. قطعاً رفتار ماسک در فضای مجازی طی چند روز اخیر نیز به این وجه شخصیتی ماسک دامن زده و خریده شدن سهام توییتر توسط وی را نیز یک شوخی عجیب و غریب دیگر توسط این میلیاردر نشان می‌دهد. این مورد هم در جهت تایید گفته‌های قبلی باید اضافه کنیم که اولین توییت رسمی ایلان ماسک پس از خرید ۲.۶۴ میلیارد دلاری این بود:

Oh hi lol

اوه سلام

کناره‌گیری جک دورسی

در مجموع، این سر و صداها و جریانات اخیر با موفقیت توانسته‌اند روی هرج و مرجی که به طور کلی در توییتر به وجود آمده بود، سایه بیفکنند. چهار ماهی می‌شود که پس از پویش گروه سرمایه‌‌گذاری کنشگر Elliott Management Corp، جک دورسی به طور غیر منتظره‌ای از توییتر کناره‌گیری کرد.

سرمایه‌گذار کنشگر، شرکت یا شخصی است که از سهام یک ابر شرکت به منظور وارد کردن فشار بر مدیریت آن استفاده می‌کند و اهداف سهام‌‌داران کنشگر، امور مالی مانند افزایش ارزش سهامدار از طریق تغییرات در سیاست ابر شرکت، ساختار مالی، کاستن از هزینه و موارد غیر مالی مانند عدم سرمایه‌گذاری از کشورهای خاص، اتخاذ سیاست‌های محیط زیست‌گرایی و مواردی دیگر است. این گروه سرمایه‌گذاری حدود ۴ درصد از سهام این شرکت را در سال ۲۰۲۰ خریداری کرده بود و تصمیم گرفته بود که دورسی را به علت قیمت راکد سهام این شرکت و رشد ضعیف تعداد کاربران، کنار بگذارد.

تنها یک سال بعد از این اتفاقات شرکت Elliott پس از راضی شدن از عملکرد توییتر، از هیئت مدیره آن کناره‌گیری کرد. اما شروطی غیر واقعی برای خارج شدن از هیئت مدیره مطرح کرد که دورسی به این زودی‌ها قابل به برآورده کردنشان نبود؛ افزایش ۱۰۰ میلیونی تعداد کاربران توییتر، تسریع رشد درآمد و به دست آوردن سهمی از بازار تبلیغات دیجیتالی از جمله این شروط بودند. وقتی دورسی از توییتر کناره‌گیری کرد، مشخص شد که بخشی از دلیل کناره‌گیری وی، فشاری بود که در مسیر دست‌یافتن به این شروط به وی وارد شده بود.

کوهی از چالش‌ها

آن اهداف اکنون مسئولیت آگراوال هستند و در چند ماه اولیه‌ای که وی به این منسب رسیده است، نشانه‌هایی مبنی بر چگونگی دست یافتن او به این اهداف وجود دارد. بله، شرکت توییتر در حال کار کردن روی روش‌هایی برای متنوع کردن منابع درآمدش با راه‌هایی غیر از تبلیغات است؛ روش‌هایی مانند افزودن اشتراک توییتر آبی و قرار دادن ابزارهایی برای تولید کنندگان محتوا در این شبکه. اما با این وجود در سه ماهه اخیر ضرر کرد و تنها ۶ میلیون کاربر جدیدی اضافه کرد.

تمام این‌ها را ذکر کردیم تا بگوییم که توییتر هنوز هم در برابر چالش‌هایی که از سوی Elliott یا سایر سرمایه‌گذاران کنشگر در این راه قرار می‌گیرد، آسیب پذیر است. این سرمایه‌گذاران ممکن است با اقداماتشان آگراوال را نیز مجبور به خروج از این شرکت بکنند یا باری دیگر این شرکت را وادار به فروش بخشی از خود بکنند.

چرا ایلان ماسک؟

به عقیده من، تمامی این موارد ذکر شده از ابعادی هستند که در نظر گرفتن ورود ماسک به هیئت مدیره را توجیه می‌کنند. همانطور که در نقل قولی از تایمز کمی بالاتر با جزیئات مشخص بود، ایلان ماسک هم با دورسی و هم با آگراوال صمیمی بوده است (هرچند ماسک یک بار یک میم پست کرد که آگراوال را با استالین مقایسه می‌کرد). هر سه این افراد هم بسیار مشتاق هستند که توییتر را به یک شبکه اجتماعی غیر متمرکز تبدیل کنند و هر سه آنها هم به رمز ارزها علاقه‌‌مند هستند.

حداقل طبق آنچه در ظاهر می‌بینیم، ظاهرا هر سه آنها از اینکه ماسک به هیئت مدیره ملحق شده است، بسیار هیجان زده هستند. اگر به همه این موارد با دقت بنگریم، به این نتیجه می‌‌رسیم که ممکن است حضور ماسک به عنوان خاکریزی در برابر اقدامات تهاجمی Elliott و سایر سرمایه‌گذاران عمل کند. در حالی که وی تنها ۱ رای از ۱۲ رای هیئت مدیره را در اختیار دارد، موقیعتش به عنوان بزرگترین سهام‌دار این پلتفرم و تاثیرگذارترین عضو هیئت مدیره (با توجه به محبوبیت ماسک در توییتر و در دنیای واقعی)، به احتمال زیاد قدرت‌هایی در اختیار وی قرار می‌گیرد که از اختیارات‌ قانونی‌‌اش در هیئت مدیره، فراتر خواهد رفت.

ورود شکوهمند ایلان ماسک

افزون بر این موارد، اضافه شدن ماسک به عنوان یکی از سهام‌داران توییتر، سهام این شرکت را به طرزی غیر واقعی بالا برده است. سرمایه‌گذاران در روزی که وی به یکی از سرمایه‌گذاران توییتر تبدیل شد، قیمت این شرکت را ۲۷ درصد افزایش دادند.

ایلان ماسک

با فرض اینکه این افزایش قیمت دلایل واقعی دارد (البته امروز هم سهام این شرکت ۲ درصد دیگر رشد داشت)، سرمایه‌گذاران کنشگر احتمالاً سختی زیادی برای سنگ انداختن در مسیر آگراوال و ایجاد چالش‌ جدیدی برای وی متحمل خواهند شد (البته این رشد قیمت سهام مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان جذب استعدادهای جدید و نگه داشتن آنهایی که در این شرکت هستند را نام برد که از جمله افرادی هستند که بخشی از درآمد و پاداششان به قیمت سهام گره خورده است).

ایلان ماسک؛ نجات‌دهنده توییتر یا خیانتکار؟

سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا خود ماسک هم قصدی مبنی بر تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار کنشگر را دارد یا خیر؟ یا اینکه با توجه به توییت‌های وی تا به الان، وی قصد دارد چه نوع سرمایه‌گذار کنشگری باشد؟

می‌دانیم که ماسک راجع به یک شبکه اجتماعی که محدودیت‌های کمتری راجع به آنچه مردم می‌توانند به اشتراک بگذارند، اندیشه‌هایی دارد. این تفکرات می‌توانند به گمانه زنی‌هایی راجع به اقدامات وی بیانجامند که از جمله آن‌ها می‌توان به کمتر کردن سیاست‌های سختگیرانه توییتر یا حتی فراهم آوردن مقدمات بازگشت دونالد ترامپ به توییتر را نام برد و این‌ را هم می‌دانیم که اولین اقدام رسمی ماسک به عنوان عضوی از هئیت مدیره توییتر این بود که از ۸۰ میلیون دنبال کننده‌اش راجع به تمایل به افزودن دکمه ویرایش به توییتر، نظرخواهی کرد.

در صورتی که پیش‌تر فکر می‌کردیم شرکت توییتر به این‌گونه توسعه محصول بی پروا از جانب اعضای هیئت مدیره‌اش اعتنایی نمی‌کند، آگراوال آب پاکی را روی دستمان ریخت و در باز توییتی گفت که نتایج نظرسنجی قرار گرفته در توییت اسلان ماسک، مهم است.

حل مشکلات یا افزودن به آنها؟

البته که کمی شیطنت کردن در فضای مجازی مشکلی ندارد و ما هم وی را برای قصدی که دارد (افزودن به شهرت توییتر و مطرح‌تر کردنش جهت جذب کاربران جدید با کمک اثرگذارترین عضو هیئت مدیره این شرکت که ایلان ماسک است) سرزنش نمی‌کنیم (همچنین توییتر امروز تایید کرد که در حال ساختن دکمه ویرایش است و ساخت آن سال گذشته شروع شده بود).

چیزی که واضح است این است که این گونه مسائل می‌توانند حواس‌پرتی بزرگی برای مدیرعاملی که چالش‌های بزرگتری در پیش دارد، باشند. آگراوال هم در هر صورت قرار بود به عنوان جانشین دورسی (که توسط خود دورسی انتخاب شده بود) با انتقاداتی مواجه شود که مبنی بر این بودند که او هم در واقع تفاوت چندانی با دورسی ندارد و از همان شرکتی است که برای رسیدن به پتانسیل واقعی خود در حال تقلا کردن است. اما اینکه دورسی از سمت خود کناره‌گیری کرد، برای آگراوال این موقعیت را ایجاد کرد که بتواند بنا به برنامه‌های خود، شروع به کار کردن روی توییتر بکند.

اکنون که ماسک هم با نظرسنجی‌های جنجال برانگیز و جریانی از محصولات پیشنهادی‌اش به تیم اضافه شده است، آگراوال ممکن است خود را درگیر تقلایی برای تعادل برقرار کردن بین نظر خود و عضو غیر قابل پیش‌بینی هیئت مدیره بیابد که دست بر قضا، تربیون بزرگتری هم در اختیار دارد.

از مدیر ارشد عملیاتی به مدیر عاملی

یکی از مشهورترین توییت‌ها، متعلق به دیک کاستولو است که در سال ۲۰۰۹ و پس از شروع فعالیتش به عنوان مدیر ارشد عملیاتی در توییتر، این لطیفه بدنام را پست کرد:

اولین روز کاری به عنوان مدیر ارشد عملیاتی در توییتر

وظیفه شماره ۱: موقعیت مدیر عامل را تضعیف کن و قدرت را به دست بگیر.

این لطیفه به این خاطر بدنام شده است که تنها مدتی بعد به واقعیت پیوست؛ تنها یک سال پس ازاینکه او این توییت را ثبت کرد، کاستولو توسط هیئت مدیره توییتر به عنوان جایگزین مدیرعامل آن زمان توییتر (اد ویلیامز)، انتخاب شد. ماسک آنقدر پر هرج و مرج است که تلاش برای پیش‌بینی کردن اینکه چه کارهایی به عنوان عضوی از هیئت مدیره توییتر انجام خواهد داد، مانند آب در هاون کوبیدن خواهد بود. اما قطعاً من تنها کسی نخواهم بود که با خودش فکر می‌کند که آیا روزی ماسک (عمداً یا سهواً) قدرت را قبضه خواهد کرد یا نه.

اگر من جای آگراوال بودم، حواسم را جمع می‌کردم و پشت سرم را می‌پاییدم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید