تحقیقات ثابت کردند: اینستاگرام قادر به محافظت از بانوان نیست - تکفارس 
تحقیقات ثابت کردند: اینستاگرام قادر به محافظت از بانوان نیست - تکفارس 

تحقیقات ثابت کردند: اینستاگرام قادر به محافظت از بانوان نیست

مهدی ملکی
۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - 18:12
اینستاگرام

با وجود تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مضر، ظاهراً اینستاگرام نمی‌تواند از بانوان در مقابل پیام‌های مستقیم (دایرکت) توهین‌آمیز جلوگیری کند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی در هر ۱۰ مورد از چنین سناریوهایی، در کنترل ۹ مورد از آن‌ها به مشکل می‌خورند. افزون بر این، هزاران نفر از کاربران متجاوز قادر هستند تا ماه‌ها پیش از آن که گزارش شوند، به فعالیت آسیب‌رسان خود ادامه دهند.

مطالعه مورد اشاره که نفرت پنهان (Hidden Heat) نام دارد، اخیراً توسط مرکز مقابله با نفرت دیجیتال (CCDH) یک سازمان غیرانتفاعی انجام شده است. اگرچه گروه مورد ارزیابی این مطالعه بسیار کوچک و همچنین شامل افراد مشهوری بوده است، اما نتایج کاملاً هشدار دهنده هستند.

۵ خانم شرکت کننده در این مطالعه، طی دوره یک ماهه فعالیت خود، در مجموع ۸۷۱۷ پیام مستقیم دریافت کردند که به گفته محققان، از هر ۱۵ پیام، ۱ عدد از آن‌ها خلاف قوانین و سیاست‌های محتوای توهین‌آمیز اینستاگرام است.

این یعنی ۶.۵ درصد یا به عبارت دیگر، ۵۶۷ پیام، شامل محتوای آسیب‌رسان و توهین‌آمیز بوده‌اند. از این میان، ۲۵۳ کاربر توسط ابزار موجود روی اینستاگرام گزارش شده‌اند اما باقی کاربران یعنی ۲۲۷ نفر، هنوز هم به رفتار توهین‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

توهین در اینستاگرام

شاید جالب باشد که بدانید یکی از ۵ خانم مذکور، امبر هرد (Amber Heard) ستاره هالیوود بوده که اخیراً در فیلم‌هایی مانند Aquaman و Justice League نقش‌آفرینی کرده است. البته افراد معروف همیشه بیشتر در معرض رفتار توهین‌آمیز قرار دارند اما محتوای دریافتی این ۵ زن، گستره وسیعی از جمله محتوای صریح جنسی الی توهین و تهدید به مرگ را شامل می‌شود. «هرد» در همین مطالعه بیشترین تهدید به مرگ برای خود، خانواده و دختر نوزادش را دریافت کرده است.

توهین در اینستاگرام

به هر حال حتی با وجود شهرت زیاد، تهدید به مرگ قابل قبول نیست. اینستاگرام در آوریل ۲۰۲۱ میلادی از یک ویژگی جدید به نام Hidden Words رونمایی کرد که با استفاده از آن، می‌توان برخی کلمات را فیلتر کرد. ظاهراً این ابزار آن‌طور که انتظار می‌رفته، کارآمد نیست و در واقع از هر دو وجهه فیزیکی و روانی، بی‌اثر است؛ زیرا کاربران مجبورند برای ممانعت از دریافت کلمات و عبارات توهین‌آمیز، خودشان آن‌ها را مشخص کنند.

همچنین اینستاگرام مدت‌هاست که به دنبال حل مشکل کامنت‌های ناشایست از طرف ترول‌ها در زیر ویدیوهای لایو است. حالا این شرکت اعلام کرده است که خالقان ویدیوهای لایو می‌توانند یک نفر را به‌عنوان گرداننده یا Moderator لایوها انتخاب کنند.

وظیفه این گردانندگان آن خواهد بود که کامنت‌های ناشایست را ریپورت کنند و حتی بینندگان مشکل‌ساز را از لایوها اخراج نمایند. این اولین باری نیست که این شبکه اجتماعی چنین ملاحظات و اقداماتی را در دستور کار قرار می‌دهد.

اینستاگرام چند ماه پیش اعلام کرد قصد دارد با اتخاذ راهکارهای جدیدی میزان نمایش محتواهای مضر را کاهش بدهد. در این راهکار، الگوریتم اینستاگرام محتواهایی را که ممکن است حاوی خشونت، آزار و اذیت و مواردی از این دست باشد فیلتر خواهد کرد و کاربران کمتر از گذشته این محتواها را در پروفایل خود رویت خواهند کرد.

البته در حال حاضر قوانین اینستاگرام مانع از انتشار چنین محتواهایی می‌شوند، اما در راهکار جدید این محتواها بیش از پیش فیلتر خواهند شد و حتی شامل موارد جزئی نیز خواهد شد.

منبع: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید