اتحادیه اروپا آماده به رسمیت شناختن حق تعمیر است - تکفارس 
اتحادیه اروپا آماده به رسمیت شناختن حق تعمیر است - تکفارس 

اتحادیه اروپا آماده به رسمیت شناختن حق تعمیر است

مهدی ملکی
۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - 17:46
اتحادیه اروپا

طبق گزارش رسانه AppleInsider، حق تعمیر تنها با ۳ رای مخالف در اتحادیه اروپا رو به رو شده است و این به معنای آن است که احتمالاً به زودی در سال جاری میلادی در کشورهای عضو این اتحادیه، شاهد به رسمیت شناختن این حق خواهیم بود.

از سال ۲۰۲۰، پیشنهادات زیادی برای به رسمیت شناختن قانون حق تعمیر به اتحادیه اروپا ارجاع داده شده است با این حال، تا پیش از این اعضای این پارلمان، آن را به رای عموم نگذاشته بودند. در این رای‌گیری، ۵۰۹ عضو رای موافق، ۳ نفر رای مخالف و ۱۳ نفر رای ممتنع داده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم، این پیشرفت بزرگی برای به رسمیت شناختن حق تعمیر و تبدیل آن به یک قانون در کشورهای اروپایی است.

اما لایحه مذکور که با رای موافق اعضا همراه شده، چیست؟ این قانون تولید کنندگان را ملزم به طراحی محصولاتی می‌کند که دوام بیشتری دارند یا حداقل در عوض جایگزینی با محصولی جدید، قابل تعمیر باشند. در این لایحه به صراحت مشخص شده که تولید کنندگان از این پس وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند خدمات دهندگان آن‌ها در دسترس کاربران نهایی هستند و برای مثال افزون بر آن‌ها، روند تعمیر یک محصول مانند آیفون، درون دفترچه راهنمای آن ذکر شود.

نظر عموم مردم هم در این لایحه ذکر شده است. طبق داده‌ها، حداقل ۷۹ درصد از شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا موافق هستند که تولید کنندگان ملزم به ساده‌سازی فرایند تعمیر دستگاه‌ها یا تعویض قطعات مجزای آن‌ها شوند. در کنار این داده‌ها، آمار دیگر نشان می‌دهند ۷۷ درصد از شهروندان این کشورها، در عوض جایگزینی دستگاه خود، ترجیح می‌دهند آن را تعمیر کنند.

افزون بر این، شرکت‌های تولید کننده محصولات الکترونیک باید ضمانت محصولات برخی از دسته‌بندی‌های خود را به بیش از ۲ سال افزایش دهند. به گفته پارلمان اروپا، آن‌ها با چنین طرح‌های تشویقی، به دنبال ترغیب مصرف کنندگان به تعمیر محصولات و نه تعویض آن‌ها هستند.

سرانجام ممکن است در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ شاهد تبدیل شدن این لایحه به قانون باشیم. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، تبدیل یک لایحه به قانون نیازمند سپری کردن چندین مرحله است، بنابراین در حال حاضر هیچ چیز قطعی نیست. باید منتظر ماند و دید که مراجع قانونی در این‌باره چه تصمیمی می‌گیرند.

اپل مدتی پیش برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود، اعلام کرد که این تعمیر وسایلش را برای کاربران عادی، آسان‌تر می‌کند. اپل سابقه خیلی خوبی در رابطه با سپردن تعمیرات محصولاتش به کسی جز خودش ندارد. بیش از یک دهه گذشته تعمیر یا ارتقای کامپیوتر‌های اپل برای کاربران غیرممکن بوده و آیفون نیز همیشه مانند یک جعبه مهر و موم شده بوده است.

صاحبان ماجراجوی این برند ممکن است با استفاده از وبسایت iFixit سعی کنند این تعمیرات را خودشان انجام دهند، اما این یک عمل نه چندان امن است. به طور مثال ما همین امسال متوجه شدیم که تعویض صفحه آیفون ۱۳ باعث از کار افتادن فیس آیدی آن می‌شود (هرچند اپل آن را انکار می‌کند).

از این روی، این خبر که از این پس گوشی‌های آیفون توسط کاربران قابل تعمیر خواهد بود، شوک بزرگی برای همگان، و پیروزی بزرگی برای فعالان حق تعمیرات بود. احتمالاً اپل با در نظر گرفتن فشارهای قوانین احتمالی آینده، دست به این اقدام زده است.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.