آلمان به فعالیت هیدرا بزرگ ترین بازارچه دارک وب پایان داد - تکفارس 
آلمان به فعالیت هیدرا بزرگ ترین بازارچه دارک وب پایان داد - تکفارس 

آلمان به فعالیت هیدرا بزرگ ترین بازارچه دارک وب پایان داد

مهدی ملکی
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - 19:10
هک - برنامه نویسی

مراجع قانونی آلمان سرورهای بزرگ‌ترین بازارچه دارک وب یعنی هیدرا (Hydra) را کشف و ضبط کرد.

اداره مرکزی مبارزه با جرایم سایبری (ZIT) و اداره پلیس جنایی فدرال آلمان (BKA) با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که آن‌ها توانسته‌اند طی این ماموریت بیش از ۲۴.۶ میلیون دلار بیت کوین توقیف کنند. با این وجود، هنوز کسی در این فرایند دستگیر نشده است.

هیدرا که ظاهراً توسط مجرمین روسی هدایت می‌شد، در زمینه فروش مواد مخدر و پولشویی فعالیت داشت. همچنین این پلتفرم در انتشار و توزیع پایگاه‌های داده و اسناد ربوده شده و همچنین ارائه سرویس‌ها و ابزار جرایم سایبری فعال بوده است.

در مجموع ۱۹ هزار فروشنده و بیش از ۱۷ میلیون کاربر در سراسر جهان از این پلتفرم برای دست‌یابی به خدمات مذکور استفاده می‌کردند. به گفته پلیس آلمان، این بازارچه تنها طی سال ۲۰۲۰ گردش مالی برابر با ۱.۳۵ میلیارد دلار داشته است.

هیدرا دارک وب

آخرین باری که چنین بازارچه عظیمی روی دارک وب توقیف شد، به سال ۲۰۱۳ و توقف فعالیت بازارچه Silk Road یا جاده ابریشم برمی‌گردد. Silk Road ابتدا در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و به سرعت توانست با ارائه مواد مخدر، گواهینامه جعلی رانندگی، بدافزار و باج‌افزار در میان سایر شبکه‌های زیرزمینی به محبوبیت زیادی برسد.

البته که نمی‌توان سهم بدافزارها و باج‌افزارها را در محبوبیت Silk Road نادیده گرفت. در حال حاضر روزانه بیش از ۳۵۰ هزار ویروس کامپیوتری مختلف کشف می‌شوند و سیستم‌های کامپیوتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ارزیابی می‌شود که به صورت میانگین این ویروس‌ها سالانه نزدیک به ۵۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورند ولی در تاریخ کوتاه عصر رایانه ما شاهد دوره‌هایی هستیم که حتی وضعیت از این هم بغرنج‌تر شده است.

در اکتبر ۲۰۱۳، سرانجام FBI راس اولبریخت (Ross Ulbricht)، موسس این پلتفرم را شناسایی و دستگیر کرد. اولبریخت بعدتر در همان سال به اتهام ۷ جرم اساسی مجرم شناخته شد و اکنون در حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط به سر می‌برد.

با این حال پرونده مذکور تا سال ۲۰۲۰ ادامه یافت و دولت آمریکا موفق شد در نوامبر همین سال، ۱ میلیارد دلار بیت کوین منتصب به شبکه Silk Road را توقیف کند. بعد از انحلال Silk Road، پلتفرم‌های زیادی از جمله Farmers Market، Atlantis، Project Black Flag، Black Market و Wall Street Market با الهام از این بازارچه غیرقانونی شروع به کار کردند که خوشبختانه اکنون همه آن‌ها غیرفعال هستند.

شاید موضوع جالب‌تر، ظهور Silk Road 2.0 و Silk Road 3 Reloaded در ادامه این جریانات بود که آن‌ها نیز عاقبتی غیر از انحلال و توقف فعالیت نداشتند. با دستگیری بلیک بنتال (Blake Benthall) موسس و مدیر Silk Road 2.0 در سال ۲۰۱۴، ماجرای این پروژه‌ها و کلون‌هایش برای همیشه بسته شد.

منبع: Tech Radar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید