۱۲ اشتباه رایج در خرید گوشی های اندروید و آیفون- تکفارس
۱۲ اشتباه رایج در خرید گوشی های اندروید و آیفون- تکفارس

۱۲ اشتباه رایج در خرید گوشی های اندروید و آیفون؛ سامسونگ و اپل دوست شما نیستند

مهدی ملکی
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - 09:00
۱۲ ترند رو به زوال در دنیای گوشی هوشمند - سامسونگ اپل

چه یک نابغه واقعی در زمینه گوشی‌های هوشمند و حوزه تکنولوژی باشید یا برعکس، اساساً چیزی از این حوزه ندانید، به هر حال خرید یک گوشی اندروید یا آیفون حتی از برندهای مطرحی مانند سامسونگ و اپل به این آسانی‌ها نیست و همه ما حداقل برای یک بار با ترندهای اشتباه شدیداً سردرگم شده‌ایم.

در این شرایط شاید درون یک فروشگاه، یک وب‌سایت آنلاین یا صرفاً یک صفحه معرفی باشید؛ به هر نحو می‌توانید فرض کنید که آماده خرید گوشی هستید. بنابراین شما بودجه منعطفی دارید اما به هر حال همان‌طور که همه ما می‌خواهیم بهترین محصول را با بهترین قیمت بخریم، شما هم چنین چیزی را مد نظر دارید.

از یک سمت پرچم‌داران گران بازار گوشی مانند گلکسی S22 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس توجه شما را جلب می‌کنند و از سمتی دیگر، گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی جلوی چشم شما رژه می‌روند. در این حین گوشی‌های پرچم‌دار خفن و جذاب به نظر می‌رسند. با مطالعه مشخصات آن‌ها، فرض خواهید کرد که آن‌ها باتری‌های بسیار بزرگ و دوربین‌های متعدد کارآمدی دارند. آیا این موارد، آن‌ها را در اولویت خرید قرار می‌دهند؟ اصلاً! در بدترین حالت، حداقل نه همیشه.

پس باید درباره ویژگی‌هایی مانند ۵G، فیلم‌برداری ۸K، دوربین‌هایی با رزولوشن‌های بالا، باتری‌های بزرگ، شارژ بی‌سیم و جنس بدنه و گلس باکیفیت چه کنیم؟ تکلیف آن‌ها چیست؟ آن‌ها واقعاً چقدر مهم هستند؟ نه آن‌قدری که تصور می‌کنید.

به همین دلیل ما امروز این‌جا هستیم تا تمام قابلیت‌های مبالغه‌آمیز گوشی‌های هوشمند را به شما معرفی کنیم؛ قابلیت‌هایی که شاید هر خریداری حین تهیه یک گوشی جدید، به دام آن‌ها گرفتار شود. این قدرت تبلیغات است، آیا می‌توانید بالاتر از عامه مردم فکر کنید؟ به این نکته توجه کنید، مواردی که در ادامه می‌بینید، حالت اشتباه و ترندهای رو به زوال هستند و نباید تیترها را اشتباه متوجه شوید!

۱۲. قیمت یک گوشی، مشخص کننده کیفیت آن نیست

آیفون 13- ۱۲ ترند رو به زوال در دنیای گوشی هوشمند - سامسونگ اپل

خرید گوشی با توجه به این عامل اساساً غلط است و در عین حال در نگاه اول بسیار منطقی به نظر می‌رسد. همه ما از روی عادت تصور می‌کنیم هر چقدر محصولی بهتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود. قسمتی از حقیقت این است که شاید یک گوشی گران‌تر،‌ ویژگی‌های بیشتری به شما بدهد اما سوال اصلی این است که آیا به آن‌ها نیاز دارید؟

البته که گوشی های پرچم‌دار به قابلیت‌هایی مجهز هستند که دستگاه‌های ارزان‌تر برخی اوقات به آن‌ها نزدیک هم نمی‌شوند. ولی آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که آیا اصلاً به آن‌ها نیاز دارید یا خیر؟

  • آیا واقعاً به زوم نوری ۱۰ برابری نیاز دارید یا زوم ۳ برابری هم برای شما کافی است؟
  • آیا واقعاً وجود فیس آی‌دی (Face ID) در محصولات اپل نیاز است و نمی‌توانید از حسگر تشخیص اثر انگشت استفاده کنید؟

شاید باور نکنید اما حتی برای از گوشی‌های ارزان‌قیمت، ویژگی‌هایی مشابه یا حتی فراتر از پرچم‌داران ارائه می‌دهند.

  • سری گلکسی S22 سامسونگ از درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی (Micro SD) پشتیبانی نمی‌کند اما اغلب دستگاه‌های ارزان‌تر خود این شرکت از آن پشتیبانی می‌کنند.
  • گلکسی S21 FE به زوم ۳ برابری نوری مجهز است؛ همان زومی که در قوی‌ترین و آخرین مدل آیفون یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس به چشم می‌خورد.

تمام گوشی‌های ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلاری بازار معمولاً برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، تماشا ویدیوها، پخش موسیقی و حتی تجربه بازی‌ها نه تنها کافی که حتی گاهی اوقات بیش از اندازه خوب هستند.

برای مثال گلکسی A53 5G با قیمت ۴۵۰ دلار به استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار IP67 مجهز است و همچنین سامسونگ وعده داده که تا ۴ سال آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای آن عرضه کند. پشتیبانی از شبکه ۵G هم که نیازی به اشاره ندارد. این موارد از جمله قابلیت‌های تعیین کننده‌ای هستند که مردم به خاطر آن‌ها سراغ محصولی گران‌تر مثل گلکسی S22 اولترا می‌روند.

۱۱. پشتیبانی از شبکه ۵G نباید اولویت شما باشد

۱۲ ترند رو به زوال گوشی های اندروید و آیفون؛ سامسونگ و اپل دوست شما نیستند

طی یکی دو سال اخیر، شرکت‌ها تبلیغات عظیمی حول شبکه ۵G راه‌اندازی کرده‌اند و با آن که هنوز درون ایران خبری از پوشش آن نیست اما جو آن را می‌توان در این نقطه از جهان هم احساس کرد. پسوند ۵G در نام گوشی، معرفی آیفون SE 2022 و هزاران ترفند دیگر، ما را به این باور رسانده که همه به آن نیاز داریم.

با این حال، چند دلیل قابل ملاحظه برای عدم خرید یک دستگاه ۵G مخصوصاً در ایران وجود دارد:

  • در حال حاضر کشور ما دارای پوشش شبکه ۵G نیست و حتی بعد از راه‌اندازی، مسلماً‌ تا چندین سال باید منتظر پوشش مناسب آن در نقاط بیشتر باشید.
  • به همین دلیل حتی در خارج از ایران هم به دلیل پوشش غیرپایدر، حالت شبکه شما مدام بین ۵G و ۴G تغییر می‌کند.
  • شبکه ۵G تاثیر منفی بزرگی روی مصرف باتری دارد و همین حالا هم بسیاری از کاربران از عمر باتری خود راضی نیستند.

البته، ما منکر آن نیستیم که شبکه نسل پنجم اینترنت همراه به زودی به یکی از بزرگ‌ترین ترندهای دنیای تکنولوژی تبدیل خواهد شد و به همین خاطر، اگر دستگاه شما از این شبکه پشتیبانی کند، نشان می‌دهد که آینده‌نگری بیشتری دارید. اصلاً عجیب نیست اگر بگوییم ۵G خود آینده است.

مسئله این است که آینده هنوز از راه نرسیده است، بنابراین نیازی به عجله نیست. مطمئن باشید با افزایش پوشش شبکه و همه‌گیری آن در سراسر جهان،‌ قیمت دستگاه‌های ۵G نه تنها افزایش نمی‌یابند بلکه با کاهش هم مواجه خواهند شد. پس در شرایط فعلی،‌ این موضوع را اولویت خود برای تهیه یک گوشی جدید قرار ندهید.

۱۰. فیلم‌برداری ۸K هنوز همه‌گیر نشده است

فیلم برداری 8K

اگرچه برخی از افراد به دلیل امکان ضبط ویدیوهایی با رزولوشن بالا بسیار هیجان زده می‌شوند اما بیشتر اوقات توجه نمی‌کنند که اگر نتوانند آن‌ها را با رزولوشن بومی پخش کنند یا در اختیار دیگران قرار دهند، هیچ فایده‌ای در این کار نیست.

بحث این است که تلویزیون‌های ۸K به دلیل قیمت و فناوری‌های پیشرفته، هنوز هم فاصله بسیار زیادی تا همه‌گیری دارند و از طرفی، این یکی از معدود روش‌های پخش فوتیج ضبط شده ۸K به شمار می‌رود.

از این‌رو، اغلب محتوا موجود برای تلویزیون‌ها، سرویس‌های استریم مثل یوتیوب و …، هنوز هم به صورت ۸K ضبط نمی‌شوند یا حداقل برای ۹۹ درصد از مردم این‌طور نیست. تنها کافی است نگاهی به دور و اطراف خود بیندازید تا متوجه شوید حتی تلویزیون‌های ۴K هم به مقبولیت کافی دست نیافته‌اند و کم پیش می‌آید که گیمرها هم با وجود پشتیبانی کنسول‌ها یا رایانه‌هایشان، از این محصولات استفاده کنند.

۹. عنوان جذاب‌تر گوشی، آن را بهتر از سایرین نمی‌کند

۱۲ ترند رو به زوال گوشی های اندروید و آیفون؛ سامسونگ و اپل دوست شما نیستند

این‌جا باید تولید کننده‌ها را سرزنش کنیم. در حالی که پسوند «مکس» (Max) برای قرارگیری در عنوان یک گوشی مجهز به نمایشگر و باتری بزرگ نسبت به پیکربندی پایه منطقی است، اما «پرو» (Pro) نامیدن یک گوشی نسبت به مدل اصلی،‌ صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است.

حالا در این میان چند سالی است که عبارت «اولترا» هم وارد ماجرا شده است تا ابهام موجود به غایت خود برسد و اساساً شما نفهمید که چه قابلیت بیشتری در این نسخه دریافت خواهید کرد. در خصوص گلکسی S22 اولترا، این پسوند به پشتیبانی از اس پن (S-Pen)، اندکی باتری بزرگ‌تر و زوم ثانویه در مقایسه با مدل پلاس اشاره دارد.

در سوی دیگر، کوچک‌ترین آیفون اپل آمار فروش بسیار کمتری را در مقایسه با سری اصلی این شرکت تجربه می‌کند که بخش بزرگی از آن بدون شک به نام‌گذاری باز می‌گردد. در واقع اگر آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۳ مینی خیلی ساده آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ نامیده می‌شدند، احتمالاً فروش بالاتری را ثبت می‌کردند.

آیا آیفون ۱۳ با فاصله زیاد، قوی‌تر و بهتر از آیفون ۱۳ مینی است؟ البته که خیر. این گوشی‌ها بدون در نظر گرفتن باتری و ابعاد کوچک‌تر، تقریباً یکسان هستند. حتی نمی‌توانیم نمایشگر کوچک‌تر آیفون ۱۳ مینی را یک پسرفت در نظر بگیریم، در حالی که برخی از افراد تنها با همین ذهنیت و دلیل سراغ آیفون ۱۳ می‌روند. پسوند مینی آن‌جاست تا شما باور کنید که چیز کمتری از مدل پایه دریافت می‌کنید؛ می‌دانید بوی چه می‌آید؟ دروغ!

۸. درب شیشه‌ای را به درب پلاستیکی ترجیح ندهید

۱۲ ترند رو به زوال در دنیای گوشی هوشمند - سامسونگ اپل

هیچ دلیلی وجود ندارد که این‌طور فکر کنید. استفاده از شیشه در پشت گوشی‌ها در مقایسه با استفاده از پلاستیک، برتری خاصی ندارد که بتوانیم به آن اشاره کنیم.

  • بسیاری از گوشی‌های درب پلاستیکی، بیشتر از آن که احساس می‌کنید، مشابه گوشی‌های پرچم‌دار به نظر می‌رسند و حتی کیفیت ساخت بالاتری نسبت به گوشی‌های ارزان‌ترین دارند که از درب شیشه‌ای بهره می‌برند.
  • یک درب شیشه‌ای فقط تا زمانی زیبا و جذاب به نظر می‌رسد که نشکند و خرد نشود و متاسفانه این مشکلی رایج است.

این همان دلیلی است که ما گوشی‌های خود را درون قاب‌های محافظ قرار می‌دهیم و حالا این سوال مطرح می‌شود: به محض این که پرچم‌دار ۱۰۰۰ دلاری خود را درون یک قاب قرار دهید، جنس بدنه پشت آن چه اهمیتی دارد؟

۷. گوریلا گلس صفحه شما را در مقابل ضربه حفظ نمی‌کند

۱۲ اشتباه رایج در خرید گوشی های اندروید و آیفون- تکفارس

تصور نکنید که گوریلا گلس می‌تواند از شکستن نمایشگر گوشی شما جلوگیری کند. هر چند سال فناوری‌ها و مدل‌های جدید گوریلا گلس، محافظ‌های سرامیکی و … با همین شعار به صورت پیش‌فرض در گوشی‌ها به کار می‌روند و حتی شرکت‌ها نیز آن‌ها را در تبلیغات خود در چشم مخاطب فرو می‌کنند.

اما حقیقت این است که در اولین ضربه کاری، باید با نمایشگر گوشی خود وداع کنید و از آن‌جایی که گوشی‌های امروزی به نمایشگرهای پیشرفته و گران‌تری مجهز هستند (مخصوصاً محصولات پرچم‌دار) خبر بدی برایتان داریم: باید قسمت زیادی از پولی که ابتدا برای تهیه گوشی پرداخت کردید،‌ برای تعمیر نمایشگر آن بپردازید.

پس این ذهنیت را کنار بگذارید. تنها روش قابل اتکا برای محافظت از نمایشگر گوشی در مقابل ضربه، خراش و شکستگی، استفاده از گلس‌های محافظ است. می‌توانید آن‌ها را با قیمت بسیار بسیار ارزانی تهیه و بعد از نصب، اطمینان حاصل کنید که حداقل بخش بزرگی از مشکلات حاصل از ضربه را پشت سر خواهید گذاشت.

۶. شارژ بی‌سیم از شارژ سیمی بهتر نیست

۱۲ ترند رو به زوال گوشی های اندروید و آیفون؛ سامسونگ و اپل دوست شما نیستند

شارژ بی‌سیم قابلیت خوبی است اما اگر از آن استفاده کنید و ماجرا همین است که اکثر مردم اصلاً از آن استفاده نمی‌کنند. پس آیا این دلیل مهمی برای تهیه یک گوشی است؟ فکرش را هم نکنید.

شما این‌طور نیستید؟ در صورتی که همیشه گوشی خود را در خانه، در ماشین، در کافه و … به صورت بی‌سیم شارژ می‌کنید، حتماً آن را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، شارژ سیمی همیشه سرعت و ثبات بیشتری دارد مگر این که از مگ سیف (MagSage) استفاده کنید.

ولی مگ سیف برای قسمت محدودی از گوشی‌های اپل در دسترس است و از طرفی، پایانه‌های شارژ بی‌سیم گوشی‌های سازگار با شارژ بی‌سیم معمولاً در دسترس نیستند اما بعید است که نتوانید به سرعت یک کابل تایپ سی (USB-C) یا لایتنینگ پیدا کنید.

۵. باتری بزرگ‌تر را با عمر بیشتر باتری اشتباه نگیرید

باتری جدید شیائومی ۱۲ ترند رو به زوال در دنیای گوشی هوشمند - سامسونگ اپل

درک این موضوع اصلاً سخت نیست. باتری بزرگ‌تر همیشه برای گوشی شما بهتر است به جز شرایط زیر:

  • منفجر نشود و دوباره شاهد افتضاح تاریخی سامسونگ نباشیم!
  • بهینه‌سازی نرم‌افزاری گوشی شما به اندازه‌ای خجالت‌بار باشد که حتی یک باتری بزرگ‌تر هم نتواند آن را یک روز کامل روشن نگه دارد.
  • مشخصات سخت‌افزاری پرمصرف مانند نمایشگر بزرگ‌تر، پردازنده تشنه انرژی و شبکه ۵G

متاسفانه بسیاری از گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی نرم‌افزاری مناسبی ندارند. برای مثال پیکسل ۶ پرو عمر باتری کمتری از آیفون ۱۳ پرو مکس دارد. این در حالی است که پیکسل ۶ پرو به لطف باتری ۵۰۰۳ میلی‌آمپرساعتی خود، ۱۵ درصد ظرفیت بیشتری نسبت به باتری آیفون ۱۳ پرو مکس دارد.

این نشان از بهینه‌سازی ضعیف گوگل و عملکرد عالی اپل دارد. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد عمر باتری بیشتر آیفون ۱۳ پرو مکس در این مقایسه، پرچم‌دار اپل ۴۵ درصد بهره‌وری بیشتری دارد که خارق‌العاده است.

برخی گوشی‌ها با نمایشگر بزرگ‌تر نیز با وجود باتری بزرگ‌تر، هم‌اندازه گوشی‌هایی با باتری کوچک‌تر عمل می‌کنند زیرا کیفیت و ابعاد نمایشگر، موجع به افزایش عمر باتری می‌شوند.

۴. حالت ماکرو نباید در اولویت قرار بگیرد

۱۲ ترند رو به زوال گوشی های اندروید و آیفون؛ سامسونگ و اپل دوست شما نیستند

این حالت اولین بار با معرفی آیفون ۱۳ پرو چنین بحث‌هایی را به راه انداخت. ویژگی یاد شده را می‌خواهید، آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ قادر به ارائه آن نیستند؛ بیشتر پرداخت کنید تا بیشتر دریافت کنید!

البته حالت ماکرو (Macro) قابلیت خوبی برای ثبت تصاویر از نمای نزدیک است که اگر کار کردن با آن را بلد باشید، تصاویر فوق‌العاده‌ای ثبت خواهید کرد اما قرار نیست تنها برای دریافت این ویژگی، صدها دلار پول بیشتری بپردازید.

بسیاری از گوشی‌ها با ویژگی‌های کنونی خود نیز می‌توانند تصاویری کم و بیش این چنینی ثبت کنند و شاید با اندکی مهارت، بتوانید این کار را انجام دهید. از طرفی، طی سال‌های پیش‌رو، این قابلیت در گوشی‌های بیشتر و بیشتری حضور پیدا خواهد کرد و دیگر به عنوان یک ویژگی متمایز بازاریابی نخواهد شد. آن زمان می‌توانید به سمت آن بروید.

۳. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در برابر دوربین ۱۲ مگاپیکسلی

۱۲ ترند رو به زوال در دنیای گوشی هوشمند - سامسونگ اپل

این شاید بزرگ‌ترین باور اشتباه درباره دوربین گوشی‌های هوشمند یا حتی بزرگ‌ترین تصویر رایج غلط در تمام تاریخچه عکاسی باشد! در واقع، مگاپیکسل، لزوماً همیشه به معنای نتیجه بهتر در عکاسی و فیلم‌برداری نیست. در بیشتر گوشی‌ها، عکس این قضیه صدق می‌کند.

این همان دلیلی است که گلکسی S22 اولترا با وجود سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی خود، به صورت پیش‌فرض تصاویر را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. ولی تمام چیزی که شما باید بدانید این است، ثبت یک تصویر ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور ۵۰ الی ۱۰۰ مگاپیکسلی همیشه باعث نتیجه بهتر در دامنه پویا و تصاویر بهینه‌تر برای شبکه‌های اجتماعی است.

۲. دوربین‌های بیشتر، دروغ‌های بیشتر

گلکسی S22 الترا

باری دیگر باید از این عبارت این‌بار برای لنزها استفاده کنیم: لنزهای بیشتر به معنای آن نیستند که با دوربین بهتری طرف هستید. تنها لنزهای جانبی کارآمد برای یک گوشی، لنزهای تله‌فتو/زوم و لنزهای فوق عریض هستند.

ولی اگر لنزهای ۲ مگاپیکسلی ToF/حسگرها عمق یا لنزهای ۵ مگاپیکسلی ماکرو به پشت گوشی شما اضافه شده‌اند، تنها برای این حضور دارند تا طراحی دوربین و کیفیت آن را در نگاه کاربران قدرتمندتر نشان دهند. از این دام آگاه باشید و فریب آن را نخورید.

۱. شما به قوی‌ترین پردازنده یا رم نیاز ندارید

۱۲ ترند رو به زوال گوشی های اندروید و آیفون؛ سامسونگ و اپل دوست شما نیستند

تاکید می‌کنیم که پردازنده قوی‌تر، رم بیشتر و عملکرد بهتر در بنچمارک گوشی شما اصلاً بد نیست. با این حال، مشخصات خام و خاص باعث می‌شوند باور کنید یک دستگاه قدرتمندتر، بسیار بسیار بهتر از یک دستگاه اقتصادی عمل می‌کند؛ در حقیقت این‌طور نیست و تفاوت آن‌ها را به سختی متوجه خواهید شد.

پس بیایید یک بار برای همیشه روشن کنیم که برای پیمایش صفحه‌های اینستاگرام به پردازنده فوق قدرتمند A15 اپل ندارید. از طرفی همین شرایط در توییتر هم برقرار است و در مجموع شبکه‌های اجتماعی همان عملکردی را روی آیفون ۱۳ پرو مکس دارند که می‌توانید روی یک گوشی اقتصادی اندرویدی مشاهده کنید.

گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های کوالکام اندروید با رم معقول و قیمت متوسط، برای انجام تمام کارهای روزمره مناسب هستند و ما قبلاً در همین مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. در حقیقت اصلاً مشخص نیست این پردازنده‌های قدرتمند برای اغلب افراد چه کار می‌کنند.

با وجود این که پردازنده قوی‌تر در انجام محاسبات تصویربرداری و … تاثیرگذار است، اما بیش از ۹۰ درصد کاربران، اساساً تاثیر مستقیم و غیرمستقیم پردازنده‌ها، رم‌ها و در مجموع مشخصات قوی‌تر را متوجه نمی‌شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید