ناسا: ابزارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت تنظیم شدند - تکفارس 
ناسا: ابزارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت تنظیم شدند - تکفارس 

ناسا: ابزارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت تنظیم شدند

افشین نوری
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - 08:35
تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌تدریج خود را شروع ماموریت اصلی خود آماده می‌کند و حالا ناسا اعلام کرده است یکی دیگر از مراحل راه‌اندازی این تلسکوپ با موفقیت انجام شده است.

تلسکوپ جیمز وب علاوه بر آینه اصلی دارای چهار قسمت مهم دیگر است که امروز سه تا از آن‌ها با موفقیت تنظیمات خود را پشت‌سر گذاشته‌اند. حالا ناسا مطمئن است که این سه ابزار در محل مناسب خود قرار دارند و نور را به‌خوبی از آینه اصلی تلسکوپ دریافت خواهند کرد.

تلسکوپ جیمز وب

ماه گذشته نیز آینه اصلی این تلسکوپ به‌همراه دوربین NIRCam آن، تنظیمات خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته بودند و حالا نوبت به سایر قسمت‌های آن رسیده است. سه ابزاری که امروز با موفقیت کالیبره شدند عبارتند از Near-Infrared Slitless Spectrograph (یا NIRISS)، ابزار Near-Infrared Spectrometer (یا NIRCam) و سنسور راهنمای آن (FGS). تنها ابزاری که باقی مانده MIRI نام دارد و تنظیم آن کمی طول خواهد کشید. این ابزار از سنسور متفاوتی استفاده می‌کند و تنظیم آن نیاز به این دارد که دمای دستگاه تا ۷ درجه کلوین کاهش یابد. فرایند کاهش دمای این ابزار هم‌اکنون آغاز شده و به‌محض رسیدن آن به دمای مطلوب قابل‌تنظیم خواهد بود.

البته ناسا در کنار کالیبراسیون سه ابزار مذکور، آینه دوم تلسکوپ جیمز وب را نیز تنظیم کرده است و به‌محض تنظیم ابزار MIRI، همه قسمت‌های تلسکوپ یکبار دیگر بررسی‌ خواهند شد تا دانشمندان مطمئن شوند دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد. بعد از اتمام کار، شاهد راه‌اندازی رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب و آغاز اولین ماموریت آن در تابستان امسال خواهیم بود.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.