با تاثیرگذارترین قابلیت های گوگل کروم در طول تاریخ آشنا شوید - تکفارس 
با تاثیرگذارترین قابلیت های گوگل کروم در طول تاریخ آشنا شوید - تکفارس 
با تاثیرگذارترین قابلیت های گوگل کروم در طول تاریخ آشنا شوید - تکفارس 

با تاثیرگذارترین قابلیت های گوگل کروم در طول تاریخ آشنا شوید

افشین نوری
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - 08:15
تاریخچه گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم ۱۴ سال پیش برای اولین بار معرفی شد و حالا نسخه ۱۰۰ این مرورگر برای نصب روی گوشی‌های اندرویدی، آی او اس و کامپیوترها عرضه شده است. در طول این سال‌ها قابلیت‌های زیادی به این مرورگر اضافه شده‌اند و اکنون ما با یک مرورگر کاملاً پیشرفته روبه‌رو هستیم.

در سال ۲۰۰۸ مردم برای اولین بار صاحب گوشی‌های هوشمند می‌شدند و وبگردی در این دستگاه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. در آن زمان، مرورگرهای اینترنت اکسپلورر مایکروسافت و فایرفاکس موزیلا، تنها بازیگران اصلی این حوزه بودند، اما گوگل با ارائه مرورگر کروم در سال ۲۰۰۸ این بازی را برای همیشه تغییر داد.

شاید خیلی از ما از این مرورگر استفاده نکنیم، اما واقعیت این است که مهمترین قابلیت‌های یک مرورگر مدرن برای اولین بار توسط کروم ارائه شدند و این قابلیت‌ها همچنان تاثیرگذار و مهم هستند. در اینجا ما قصد داریم به برخی از این قابلیت‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

قابلیت‌های همگام‌سازی

قابلیت همگام‌سازی برای کسانی که چندین دستگاه پی‌سی یا مک دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است‌. برای این افراد، مرورگر وب نیز به‌خاطر ذخیره کردن پسوردها، بوکمارک‌ها و وب‌سایت‌های موردعلاقه آن‌ها مهم هستند.  گوگل این موضوع را می‌دانست و کروم را با برخی قابلیت‌های همگام‌سازی معرفی کرد و هر سال این قابلیت‌ها را بهبود می‌بخشید. حالا ما با یکی از بهترین مرورگرها در این زمینه روبه‌رو هستیم.

گوگل کروم

قابلیت همگام‌سازی بوکمارک‌ها بین چند دستگاه، برای اولین در سال ۲۰۱۰ به نسخه ۴ کروم اضافه شد. همگام‌سازی پسوردها نیز در سال ۲۰۱۱ به نسخه ۱۰ کرو اضافه گردید و قابلیت همگام‌‌سازی تاریخچه برای اولین بار در نسخه ۱۶ کروم ارائه شد.

حالا ما در نسخه ۱۰۰ این مرورگر قابلیتی به نام لیست خواندن داریم که به شما اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های موردعلاقه خودتان را برای خواندن روی دستگاه‌های دیگر ذخیره کنید. شما در این قابلیت دیگر نیازی به بوکمارک کردن یا ارسال لینک به ایمیل خود را ندارید.

قابلیت Omnibox

امروزه اکثر مرورگرهای وب امکان جستجو کردن مطالب از قسمت تب URL را به شما می‌دهند. این ویژگی تا قبل از معرفی نسخه ۶ گوگل کروم در سال ۲۰۱۰ وجود نداشت. این قابلیت ابتدا با نام Omnibox معرفی شد و سپس در نسخه‌های بعدی قابلیت‌های دیگری مانند پیش‌بینی کلمات و پیشنهادات جستجو به آن اضافه شدند.

گوگل کروم

اکنون Omnibox جزو قابلیت‌های مرکزی کروم است و شما از این قابلیت نه‌تنها می‌توانید برای ترکیب جستجوی کلمات و جستجوی URL استفاده کنید بلکه از آن برای انجام محاسبات سریع، تعریف کلمات، ایجاد موتور جستجوی شخصی برای وب‌سایت‌ها و همچنین برای ایجاد اسناد در سرویس‌های گوگل استفاده نمائید.

افزونه‌ها و فروشگاه کروم وب استور

این‌روزها هرچند همه مرورگرها دارای افزونه‌های خاص خودشان هستند اما چیزی که کروم را از بقیه متمایز کرده است، قابلیت‌های «اضافی» آن است. این قابلیت‌ها شامل فروشگاه کروم وب استور و پشتیبانی از افزونه‌ها می‌شوند. این قابلیت‌ها در طول سال‌های اخیر بهبود یافته‌اند و امروز محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران دارند.

گوگل کروم

گوگل قابلیت کروم وب استور را برای اولین بار در نسخه ۹ کروم اضافه کرد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا آن‌دسته از افزونه‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را که به‌صورت وب‌سایت یا گیم روی مرورگر کروم اجرا می‌شوند پیدا کنید.

گوگل برای اولین بار در نسخه ۴ کروم، قابلیت افزونه‌ها را ارائه کرد. این قابلیت هرچند در آن زمان چیز تازه‌ای نبود و سایر مرورگرها نیز آن را ارائه می‌کردند، اما روش گوگل با بقیه فرق داشت. این شرکت از کدهای HTML، جاوا اسکریپت و  CSS برای افزونه‌های کروم استفاده کرده بود که این کار باعث می‌شد تا توسعه‌دهندگان به‌راحتی بتوانند تجربه خود را به این افزونه‌ها اضافه کنند. حالا طبق آمارهایی که منتشر شده‌ است، هم‌اکنون بیش از ۱۳۷,۳۴۵ افزونه کروم وجود دارد.  ‌

گوگل کروم

گوگل در سال ۲۰۱۳ و در نسخه ۲۸ کروم یک موتور مرورگر به نام Blink عرضه کرد که برای توسعه‌دهندگان افزونه بسیار مفید و ‌کاربردی بود و باعث سرعت‌ عمل آن‌ها می‌شد.

قابلیت‌های امنیتی

گوگل در نسخه ۲۳ کروم که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد تمرکز خود را روی قابلیت‌های امنیتی این مرورگر گذاشت. حالا این قابلیت‌ها پیشرفته‌تر شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها حالت Incognito است که امکان مرورگری وب بدون ذخیره‌سازی کوکی‌ها را به شما می‌دهد.

گوگل کروم

سایر قابلیت‌های این بخش شامل چک‌های امنیتی برای اکانت‌های گوگل و محافظت از کاربران در برابر وب‌سایت‌های جعلی می‌شوند. در هر حال، امنیت همیشه جزو اولویت‌های اصلی گوگل بوده‌ است.

ظاهر مدرن

گوگل کروم از همان ابتدا یک مرورگر سبک با ذابط کاربری ساده بود. ایویژگی باعث می‌شد تا شما با کمترین مزاحمت به محتوای موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. این زبان طراحی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های ظاهری کروم باعث شده تا امروزه اکثر مرورگرها به‌سراغ این نوع طراحی بروند.

گوگل کروم

البته شکل‌وشمایل کروم در طول این‌ سال‌ها تغییرات زیادی کرده است و گوگل سعی کرده طراحی آن را به‌روزتر و مدرن‌‌تر بکند. بزرگترین تغییر در ظاهر این مرورگر در نسخه ۶۹ آن ایجاد شد و حالا ما در سال ۲۰۲۲ با مرورگری سروکار داریم که همه قسمت‌ها و آیکون‌های آن احساس خوشایندی در ما ایجاد می‌کنند.

نظر شما درباره مرورگر کروم چیست؟ آیا شما این مرورگر را به مرورگرهای دیگر ترجیح می‌دهید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، به چه دلیل؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید